DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Skredsikring fra 2010 til nå
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Nasjonal transportplan
Kamp eller samarbeid?.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Fv Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Arbeidsopplegg for Region vest
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen 2015:«På rett veg mellom øst og vest»

Stamvegutvalget Stamvegutvalget ble oppnevnt i 1984 og består av 3 fylkeskommuner og 16 kommuner langs E-16. Stamvegutvalgets målsetting er at E-16 snarest skal opprustes til best mulig standard på hele strekningen Bergen – Oslo og at det parallelt med opprustningen tas de nødvendige hensyn til trafikksikkerheten og miljøet langs stamvegen. Nærmere opplysninger:

Generelt om E16 Europavegen og stamvegen mellom Oslo og Bergen. Sikreste vinterovergangen mellom Østlandet og Vestlandet. Hovedpulsåren gjennom de distrikter den går gjennom – som stort sett ikke har jernbane. Har en rekke funksjoner utover å være stamveg mellom Oslo og Bergen – bl.a. inngår E16 i - hovedforbindelsen mellom Vestlandet og områdene nord for Oslo og herunder Mjøsområdet - raskeste forbindelse mellom Bergen og Trondheim

Stamvegvedtaket var et endelig standpunkt I st.meld.nr. 104 ( ) ble det spesielt presisert at Stortinget tok et endelig standpunkt: «Departementet finner det riktig at en nå etter å ha vurdert saken i mange år tar et endelig standpunkt til stamvegforbindelsen Bergen-Oslo, og ikke videre trekkes med den usikkerhet at det valg en nå foretar om noen år kanskje må endres»

E16 OVER FILEFJELL – 100% VINTERSIKKER OG RASK Alle vet de uansett værforhold kommer over Filefjell –spesielt viktig for næringslivets transporter og ha forutsigbarhet. (Jmf.Solvik Olsen sin uttalelse og opplevelse ….) Filefjellprosjektet blir ferdig i 2017/18 og er kostnadsberegnet til 3.1mrd. Høyeste punkt er 992 moh, det er gode stignings- og kurvaturforhold og det vurderes 90km/t i fartsgrense.

Reisetider og Trafikk Av utredningens avsnitt 4 framgår det at reisetidene Oslo - Bergen ved full utbygging av alle alternativer blir hhv: E16 Filefjell 6.03 Rv52 Hemsedal 5.39 Rv 7 Hardangervidda 5.11 E134 Hauklifjell 4.59 Dvs forskjeller i reisetid på i alt 1t og 4min, og mellom E16 og rv52 vil forskjellen bare bli 24 min. Når det gjelder trafikken over alle 4 fjellovergangene er denne totalt bare 4200 ÅDT og av disse er det bare 550 ÅDT mellom byene Oslo og Bergen. Det meste av trafikken går ikke over fjellet og er lokaltrafikk og trafikk til andre vegsamband – og her inngår E16 ofte i det raskeste alternativ.

Vinterdøgntrafikken er bare 2800 ! Vinterdøgntrafikk og kostnader til 100% vinterregularitet VDT Mill.kr Filefjell (etter 2018) Hemsedal Hardangervidda Haukelifjell SUM 2803 Tallene for vintertrafikk er gjennomsnittstall for de seks månedene november-april de siste 8 årene. Følgende framgår: Svært lite trafikkvolum på fjellovergangene. Usikre værforhold noen få uker vinterstid, og da er Filefjell et godt alternativ. Kostnadene pr bil blir store. ÅDT er så lavt at det vil være feil bruk av samfunnets midler å vintersikre alle fjelloverganger, særlig før andre veiprosjekt på E 16 er ferdigstilt.

Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik mv Denne er snart fullført med god standard og er sammen med E16 hovedforbindelsen mellom det sentrale Vestlandet og områdene nord for Oslo – spesielt Mjøsområdet. Bergen-Trondheim E 16 inngår i raskeste forbindelse Bergen-Trondheim når Valdresflya (15/4-15/12) og Sognefjellet er åpne. Det bør utarbeides en KVU for helårsveg over Valdresflya. Fv53 Årdal-Tyin Denne er 80km kortere mellom Øvre Årdal og Tyinkrysset enn via Lærdal - og klart raskest til Østlandet og Oslo Rv5 Lærdal- Florø Inngår i samme transportkorridor(5c) som E16 og ble i sin tid ledet inn til Lærdal grunnet stamvegvedtaket. Viktig å få vurdert bruløsning på Mannhiller-Fodnes

OPPSUMMERING Fullfør reststrekningene på E16 Dette gir en effektiv utnyttelse av de foretatte investeringer og gir snarlig etablering av en veg med ensartet god standard og 100% vinterregularitet mellom øst og vest Dyrt å investere i parallelle vintersikre fjelloverganger Jfr. totalt bare en vinterdøgntrafikk på 2800 ÅDT over alle 4 fjelloverganger, usikkerhet bare noen uker årlig og et godt alternativ over Filefjell. Store kostnader for å investere i vinterregularitet Rask helårsveg Bergen-Trondheim via Valdresflya må utredes Viktig å utrede bruløsning Mannhiller-Fodnes

E 16 FILEFJELL – 90 KM/T? POST 36 PÅ STB. UTAN BOMPENGAR!! TAKK FOR MEG!