Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Nye muligheter for private oppmålingsfirma Bjarne Pedersen, siviløkonom NHH styreleder GeoLofoten AS.
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Organization and board
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Styrearbeid i Norwegian
Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations
Levanger Næringsselskap AS
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Storbygruppen.
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Startet 1 mai 2008 Norge i et nøtteskall rundtur med valgfrie aktiviteter Kjøper aktiviteter hos lokale leverandører.
Fra regional flyplass til global aktør
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Maritime services in our region -
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Telenor Climate Change Programme
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Skråblikk på bilbransjen Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.
Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
Gudbrand Rødsrud Teknologidirektør Forretningsutvikling Borregaard.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Et mer ambisiøst næringsliv Nina Broch Mathisen Direktør Innovasjon Norge Hordaland.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Radio listening in Norway
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Margrethe Helgebostad
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Entreprenørskap og opplevelsesnæringen Elisabet Ljunggren, Nord Universitet/Nordlandsforskning Oslo 15.mai 2017.
Christian Ohldieck Overlege, leder av LAR i Bergen
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
Margrethe Helgebostad
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Står kolonialen igjen på perrongen?
Managing Money - presentation of the project and app
Hvordan utvikle et reiselivsprodukt
Trends in the norwegian energy sector:
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Discharge Data 2017 (data reported until )
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Vaccine Delivery in Developing Countries
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Utskrift av presentasjonen:

Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør

Norwegian today The largest Scandinavian low cost airline –3 rd largest low cost airline in Europe 8 bases in Norway, Sweden, Denmark and Finland –2650 employees Almost 300 routes to more than 100 destinations –2500 departures per week 64 aircraft –More than 30 brand new aircraft delivered in new aircraft in 2012 –6 new Boeing 787 Dreamliner on order –222 new aircraft on order Profitable over the last five years 2

-20 % Vs Largest aircraft order in Europe 3 The most efficient and environmentally friendly fleet available Securing cost efficiency for the future 22 Boeing Airbus A320neo100 Boeing 737 MAX8 -30 % Vs % Vs

4 Norwegian offer 303 routes to more than 100 destinations

5 Vår våte drøm for Stavanger 6 Boeing 737 i base i Stavanger (i dag: 2) 35 direkteruter i Norge og Europa (i dag: 14) Langdistanseflygninger til USA og Asia En reell mulighet?

Store muligheter

7 Fantastiske muligheter i reiselivet i Rogaland!

Kombinasjonen av næringsliv og turisme: - Jevner ut etterspørselen på både uke og år - Sikrer god rekruttering for fremtiden

Tid Omsetning Kvalitetsbasert reiseliv Volumbasert reiseliv -Prissensitive kunder -Høyere volum -Lavere priser -Kvalitetsbeviste kunder med lavere budsjett -«Value for money» -Prisinsensitive kunder -Høyere pris -Lavere volumer (enn volumbasert) -Kvalitetsbeviste kunder med budsjett -«Value for money» -Cruise -Egen pakketering med veiledning -Fly and drive -«Value pakker» Det finnes muligheter i Norge til å få til suksess både i prissensitive og prisinsensitive markeder -Spesialcruise -Hurtigruten -Fly and drive -Høykvalitets- pakker Hva Hvordan

10 Viktig å se hvor de store volumene kommer fra 15% av flyturister kommer fra UK

12 Lokal samferdsel: Det skal så lite til for å gi økte muligheter….

13 Lokal samferdsel: Noen produkter har lykkes…

14 En del utfordringer regionen må jobbe med? Generelt prisnivå –Mat og drikke Tilgjengelighet på hotell på ukedagene Transport / drosjer / tilbringertjenester Synliggjøring av også billige alternativer

Slide: 15 5 anbefalinger 1.Ha skyhøye ambisjoner. Veksten i Asia kommer til å være enorm! 2.Utvid sesongen for reiselivsproduktene. Helårsprodukter bør være en målsetning. Unngå produkter som bare er tilgjengelig midt på sommeren. 3.Ungdom fra er fremtidens turister og arbeidstakere. Sats på dem! Lag en egen satsing spesifikt for denne gruppen. 4.Lag en «billig guide» for turister som vil oppleve Stavanger regionen uten å tømme lømmeboken 5.Lag en konkret plan for hvordan transporttilbudet ut til de største opplevelsene kan tilretteleggesfor turistene

16 Enorme muligheter i Stavanger-regionen Fundamentet på Stavanger Lufthavn er et meget godt utgangspunkt Bruke Stavangers posisjon på næringstrafikk til å utvikle region, næringsliv og turisme Tenke helhet Norwegian er villige til å satse Til slutt

Takk for oppmerksomheten! twitter.com/danielskjeldam