©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås det løst
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Innledning: Hva er prosjekteierstyring? Beste praksis - Forslag til løsning Innspill til veien videre Agenda Side 2
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Prosjektsuksess i to perspektiv Verdi = Mest veg for pengene = Nytte/kostnad For langsiktig regional utvikling innen samferdselssektoren …er «riktige prosjekter» viktigere enn å gjøre «prosjektene riktig»
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS «Prosjektene riktig» Side 4 All prosjektempiri tilsier at prosjektsuksess skapes i tidligfase/under planlegging
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Prosjektsuksess i vegprosjekter Page 5 Lav effektivitet Dyr suksess Riktig prosjekt med gode målsettinger, men med lav effektivitet. -> Høy nytte, men for høy kostnad Suksess Riktig prosjekt med gode målsettinger, og høy effektivitet. -> Høy nytte til riktig kostnad Fiasko Feil prosjekt, men høy effektivitet. -> Lav nytte til lav kostnad. Fiasko Feil prosjekt med dårlige målsettinger, og lav effektivitet. -> Lav nytte til høy kostnad. Strategi Gjennomfør riktig prosjekt (riktig målsetting) Høy effektivitet Høy effekt Taktikk Gjennomfør prosjektet riktig (riktig bruk av ressurser) Lav effekt
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Hva innebærer god prosjekteierstyring i praksis? Page 6 Gjennomføre de riktige prosjektene (strategisk, politisk, nytte/kostnad) Gjennomføre prosjektene riktig/effektivt Stanse de dårlige prosjektene i tide Optimaliserer verdi (nytte-kostnad) Sikre forutsigbarhet Ta de riktige beslutningene og korrigerer underveis i prosjektet. Prosjektene blir ikke bedre enn de rammebetingelsene ledelsen gir prosjektene.
Statens Vegvesen Fylkeskommunen Fylkestinget Fylkesadministrasjon Prosjekteier Prosjektleder Prosjekteierrollen Rolledeling – Prosjekteier og utførende Ligner på andre: -Departement og Statsbygg -Utdanningsetaten og Undervisningsbygg i Oslo kommune -Forsvarsdepartementet og Forsvarets Logistikkorganisasjon -Departement og Nye Veger? -Osv.
PROSJEKTEIERSKAP BRUKER- PERSPEKTIVET SAMFUNNS- PERSPEKTIVET UTFØRER- PERSPEKTIVET Prosjektleder Prosjekt- sikring Endrings-ansvarlig FK ansvar Delt ansvar SVV ansvar Prosjekteierrollen Tre perspektiv, ansvaret for endringer og prosjektsikring
B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Skal behovet utredes? Riktig konsept valgt? Klar for Gjennomføring? Godkjent leveranse? Riktig prosjektProsjektet riktig Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Skal det investeres i prosjektet? B5 Prosjekt avsluttet? Beslutningsmodellen Hvorfor? Har vi utforsket mulighetene? Har vi funnet beste løsning? Hva skal leveres? Hvordan? Hvem? Når skal vi være ferdig? Hvor mye skal det koste? Består av: - Faser - Beslutningsporter Hvorfor: - Riktig fokus i hver fase - Stoppe og tenkte seg om - Riktig ressursbruk Sentrale eierstyringsverktøy: - Krav til dokumentasjon ved beslutningsport - Organisering i hver fase - Prosjektsikring før beslutningsportene
B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Skal behovet utredes? Riktig konsept valgt? Klar for Gjennomføring? Godkjent leveranse? Riktig prosjektProsjektet riktig Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Skal det investeres i prosjektet? B5 Prosjekt avsluttet? Konseptvalgs- utredning Kommune- (del)plan Regulerings- plan Prosjektering & grunnerverv Bygge DrifteVedlikehold Statens Vegvesen Beslutningsmodellen med SVVs modell
Statens Vegvesens rammeverk
Beslutningsmodellen og rollen
Prosjektdokumentasjonen - Generelt Side 13
Ulik type dokumentasjon
Utredning B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Avtale FK - SVV Prosjektledelse, omfang, tid og kostnader Behov/ Nytte-kostnad Mandat Utredning B5 Styrings- dokument Mandat Styrende dokumenter i prosjektet
Rapportering Utredning B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Avtale FK - SVV Prosjektledelse, omfang, tid og kostnader Behov/ Nytte-kostnad Mandat Utredning B5 Slutt- rapport Avviksrapportering Tertial- + avviks rapportering Styrings- dokument Mandat Rapportering
+ 10 % - 40 % - 10 % + 40 % B0B1B3 Konseptvalg Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring Gjennomføring B2 Behov Usikkerhetsavsetning Restusikkerhet Kostnadsestimat Forventede tillegg fra usikkerhetsanalysen Estimert kostnad Vedtatt budsjett P50 Vedtatt kostnadsramme P85 Kostnadsestimering og kostnadsstyring
Veien videre - diskusjon