Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL
Befolkning: landet fra
Sammenheng mellom befolknings- og arbeidsplassutvikling Økonomiske regioner i Norge Økonomiske regioner i Innlandet
Befolknings- og sysselsettingsvekst hos noen det er naturlig å sammenligne oss med…
A RBEIDSMARKED : Utvikling i antall arbeidsplasser , Hamarregionen
A RBEIDSMARKED : Pendling (4 kvartal 2012). Hamar Ringsaker Løten Stange Elverum Lillehammer Gjøvik Øvrig Innland Oslo Hele landet Hamar Ringsaker Løten Stange Elverum Lillehammer Gjøvik Oslo
Inn og utflytting til Hamar summert over årene Flere som flytter fra Hamar til Stange enn motsatt. Ikke overraskende stor andel som flytter til Oslo, men også en forholdsvis stor andel andre vegen
Hvordan vil kortere reisetid mot Oslo endre dette?
Hva viser tidligere studier (1) Menon (2014) å se klare indikasjoner på at utbygginger som forbinder små kommuner med lange reisetider mellom, har lavere gevinster enn utbygginger som binder kommuner sammen til ett funksjonelt bo‐ og arbeidsmarked. Svenske studier viser veksten i pendling er størst på reisetider mellom 20 og 60 minutter, mens det kritiske reisetidsintervallet for daglige tjenestereiser (reiser i arbeid) ligger mellom 90 og 180 minutter (Rambøll 2007) Høyere utdannede har større bo og arbeidsmarkeder = villig til å reise lengre til jobb
Hva viser tidligere studier (2) TØI rapport 1346/2014: Transportinfrastruktur som vegen til bærekraftige regioner: Ikke er noen entydig effekt på regional utvikling av infrastrukturinvesteringer. Regionale jernbaner kan øke pendlingsomlandet til en storby betraktelig. I kollektivtransport er det en klar sammenheng mellom økt tetthet, nærhet til knutepunktene og bruk av kollektivtransport og gange… økt komfort medfører økt villighet til å reise lenge med kollektivtransport
Hva viser tidligere studier (3) Regionale virkninger av Ringeriksbanen og ny E16 Skaret – Hønefoss (Norkonsult 2015): Erfaringer med ny jernbane som forkortet reisetiden mellom Stockholm og Eskilstuna peker i retning av at Ringerike/Hønefoss vil kunne oppleve at den årlige befolkningsveksten blir ett prosentpoeng høyere per år enn uten banen. Erfaringer fra Skedsmo peker i samme retningen Regionforstørring, bedre samsvar mellom arbeidstakernes kompetanse og bedriftenes behov. 0,5 og 1,1 milliarder kroner 10 – 25 prosent av den økte trafikantnytten
Hva viser tidligere studier (4) Potensial for region- forstørring. (TØI‐rapport 1208/2012).
Reisetid Oslo - befolkningsvekst Sterk statistisk sammenheng mellom reisetid til Oslo og befolkningsvekst Thorsen (2010) 60 prosent av all variasjon i befolkningsutvikling forklares ut ifra reisetid til Oslo. Østlandsforskning - 50% (loglineær regresjon 0,49).
Konklusjon A: Professor Hauge Rimelig å anta at kortere reisetid vil akselerere befolkningsveksten i Hamarregionen Vanskelig å tallfeste
Konklusjon B: Hamarsingen Atle Alle skjønner at dette kommer til å bety MYE for Hamar Det viktigste som skjer med byen vår de neste 20 årene