Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kommunereform for vekst
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Befolkningsutviklingen i verden.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Lillehammer og Innlandet – befolkningsutvikling og vekstkraft Svein Erik Hagen Østlandsforskning Lillehammer kommune
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Vi baner veg for deg !.
Økonomiplan ISK Samkommunestyret Samkommunestyret Økonomiplan
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Totens Sparebanks hovedkontor Østre Toten kommune
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Utvikling og omstilling i grenseregionene Morten Ørbeck, Østlandsforskning, Glåmdalsregionen: Vinger hotell, Kongsvinger, Sør-Østerdalsregionen:
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Meirnytte av Ringeriksbanen Morten Myksvoll Forum Nye Bergensbanen.
Regionrådet for Hamarregionen
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kamp eller samarbeid?.
Regionrådet for Hamarregionen
Utdanning Lister En presentasjon.
Grenseløs Attraktivitet.
Oppsummering 02.september 2016
Lav rente – en gjeldsfelle
Kompetanseutvalget (2017- )
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL

Befolkning: landet fra

Sammenheng mellom befolknings- og arbeidsplassutvikling Økonomiske regioner i Norge Økonomiske regioner i Innlandet

Befolknings- og sysselsettingsvekst hos noen det er naturlig å sammenligne oss med…

A RBEIDSMARKED : Utvikling i antall arbeidsplasser , Hamarregionen

A RBEIDSMARKED : Pendling (4 kvartal 2012). Hamar Ringsaker Løten Stange Elverum Lillehammer Gjøvik Øvrig Innland Oslo Hele landet Hamar Ringsaker Løten Stange Elverum Lillehammer Gjøvik Oslo

Inn og utflytting til Hamar summert over årene Flere som flytter fra Hamar til Stange enn motsatt. Ikke overraskende stor andel som flytter til Oslo, men også en forholdsvis stor andel andre vegen

Hvordan vil kortere reisetid mot Oslo endre dette?

Hva viser tidligere studier (1) Menon (2014) å se klare indikasjoner på at utbygginger som forbinder små kommuner med lange reisetider mellom, har lavere gevinster enn utbygginger som binder kommuner sammen til ett funksjonelt bo‐ og arbeidsmarked. Svenske studier viser veksten i pendling er størst på reisetider mellom 20 og 60 minutter, mens det kritiske reisetidsintervallet for daglige tjenestereiser (reiser i arbeid) ligger mellom 90 og 180 minutter (Rambøll 2007) Høyere utdannede har større bo og arbeidsmarkeder = villig til å reise lengre til jobb

Hva viser tidligere studier (2) TØI rapport 1346/2014: Transportinfrastruktur som vegen til bærekraftige regioner: Ikke er noen entydig effekt på regional utvikling av infrastrukturinvesteringer. Regionale jernbaner kan øke pendlingsomlandet til en storby betraktelig. I kollektivtransport er det en klar sammenheng mellom økt tetthet, nærhet til knutepunktene og bruk av kollektivtransport og gange… økt komfort medfører økt villighet til å reise lenge med kollektivtransport

Hva viser tidligere studier (3) Regionale virkninger av Ringeriksbanen og ny E16 Skaret – Hønefoss (Norkonsult 2015): Erfaringer med ny jernbane som forkortet reisetiden mellom Stockholm og Eskilstuna peker i retning av at Ringerike/Hønefoss vil kunne oppleve at den årlige befolkningsveksten blir ett prosentpoeng høyere per år enn uten banen. Erfaringer fra Skedsmo peker i samme retningen Regionforstørring, bedre samsvar mellom arbeidstakernes kompetanse og bedriftenes behov. 0,5 og 1,1 milliarder kroner 10 – 25 prosent av den økte trafikantnytten

Hva viser tidligere studier (4) Potensial for region- forstørring. (TØI‐rapport 1208/2012).

Reisetid Oslo - befolkningsvekst Sterk statistisk sammenheng mellom reisetid til Oslo og befolkningsvekst Thorsen (2010) 60 prosent av all variasjon i befolkningsutvikling forklares ut ifra reisetid til Oslo. Østlandsforskning - 50% (loglineær regresjon 0,49).

Konklusjon A: Professor Hauge Rimelig å anta at kortere reisetid vil akselerere befolkningsveksten i Hamarregionen Vanskelig å tallfeste

Konklusjon B: Hamarsingen Atle Alle skjønner at dette kommer til å bety MYE for Hamar Det viktigste som skjer med byen vår de neste 20 årene