Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Demensplan 2015 Den gode dagen.
Møteplass for mestring
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Psykiske utfordringer ved MS
AVLASTNING Melhus
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Dagens tjenester til personer med demens i Asker kommune
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Sunnaas sykehus HF – en vei videre - også for pasientens pårørende
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Unge omsorgsgivere. ”Resultatet av forskning på Unge omsorgsgivere i UK og andre land  Frekvensen unge omsorgsgivere er konstant mellom land.  Samtidig.
CARE INTERNATIONAL I TANZANIA CARE sitt arbeid i Magu.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Din helse - vår hjertesak! ”Rehabilitering i eldresenteret” et prosjekt i Nasjonalforeningen for folkehelsen med eldre i fokusDin helse - vår hjertesak!
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Cake Q3 Storulykke 1.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
LANDSORGANISASJONEN I NORGE Seminar om effektivisering 14. november 2002 Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi Hva mener.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Demensteamet i Sortland I Sortland kommune.  3-delt utviklingsprogram fra Nasjonalt kompetansesenter  Opplæring i drift av pårørendeskole Demensteamet.
Samarbeid med familien
Sem, februar, 2010 Utviklingsprogram om ”Yngre personer med demens”
Demens – husk de som glemmer. Fra tuberkulose til demens.
Surnadal kommune Inn på tunet Handlingsplan – Inn på tunet 2007: ” 2.1 Innledning I supplerende oppdragsbrev for 2005 av 30. juni 2006 gis.
Demensaksjonen Fra tuberkulose til demens Hva er demens? Demens er en samlebetegnelse på sykdommer som rammer hjernen. Hukommelsessvikt Problemer.
Søndre Borgen Solgården sykehjem Solgården boligsenter Dagsenteret Aastad gård.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Demensplan 2015 ”Den gode dagen” Styrker og svakheter Sigurd Sparr, Avd.leder Geriatrisk avd. UNN Leder av ”Demensforbundet Nff”
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Når mor og far får demenssykdom
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan forstå og lære av data?
LANDSKONFERANSE APRIL 2018
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Likeperson Navn:……………
Oppfølging etter demensdiagnose Å se på livet som mulighet
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
Utskrift av presentasjonen:

Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet

Stikkord: Hvem er pårørende og hva vet vi om hvordan de har det? ”Det som er bra for personen med demens er bra for de pårørende” Hvilke tiltak er aktuelle for å støtte de pårørende? Hva er det offentliges rolle, og hva kan frivillige bidra med?

Pårørendeundersøkelser: Nasjonalforeningen 1997 ”Anhørig 300” Sverige -01 EPOCH (Equality in the Provision Of Care at Home) Alzheimer Europe -01 Pårørende til pasienter i sykehjem -02 (Nasjonalforeningen Demensforbundet) Trøndelagsu.s. -05 (Nff, demensforbundet)

Trøndelagsu.s pårørende til hjemmeboende (50%) Beskrive omsorgsoppgaver, helsetilstand, mestring og kompetanse og se på ulike sammenhenger mellom disse faktorene Registreringer 2004, ferdig analysert -05 Dette er noen foreløpige data:

Pasientene: 144 f., 87 m. Alder f.: 78,7 m.: 75,6 Sykdommens varighet: 45% 3-5 år, 37 % >5 år

Omsorgsgiver: Menn: n= 60, alder 68, Kvinner: n= 171, alder % er ektefeller, 37 % døtre, 8 % sønner 31% er i heltidsarbeid, 22% i deltid

Resultater: Omsorgsoppgavene påvirker helsetilstanden slik at jo tyngre oppgaver jo dårligere helse Jo mer kunnskap omsorgsgiver har jo bedre mestres oppgaven (og jo bedre helse) Omsorgsoppgaven påvirker økonomien neg. hos 20%

Spesielt om sykehjem: Pårørende er fortsatt både en viktig ressurs for pasienten og er selv svært interesserte Dette nødvendiggjør god kommunikasjon

Vår undersøkelse: De pårørende opplever lettelse når pas. får plass Mange opplever fortsatt situasjonen som belastende og stressende Det er bare noe få % som informeres om kvalitetsforskriften. Det gis mangelfull informasjon om hendelser som angår pasientene.

Konklusjoner:(flere u.s.) Omsorgsarbeide – pårørenderollen er svært krevende. De fleste o. er ektefeller (ca 50%), deretter kommer døtre. O. trenger avlastning og støtte. O. trenger opplæring (som burde være gratis)

Konklusjoner (2) Det er tabu- oppfatninger knyttet til o.oppg. Både kvinner og menn lider av sosial utestengelse Menn og kvinner forholder seg til o.oppg. på ulike måter. Menn føler seg minst like kompetente som kvinner til omsorgsarbeide.

Konklusjoner (3) Mange pårørende har psykiske plager Mange har sluttet med arbeid som de gjerne ville ha fortsatt. Pårørende har sluttet med aktiviteter (foreningsliv, hobbyer) som de gjerne skulle ha drevet med.

Anbefalinger: Man bør i større grad ta rede på den dementes oppfatninger. Den sosiale anseelse (verdi) må høynes for å være o. Det bør dannes kjønnsspesifikke støttegrupper for o. (EPOCH) Arbeidslivet må legges bedre til rette for at personer kan være o. og i jobb.

Spesielle problemer: Menn synes personlig hygiene er vanskeligere (som o.), mange kvinnelige pas. foretrekker kvinnelig o. Det ser ut til at det oppleves ulikt å være o. ved ulike typer tilstander (alder, sykdomsgrad og type)

”Det som er bra for personen med demens, er bra for den pårørende” (Gjelder ofte, men ikke alltid)

Det offentliges ansvar Lytte til de pårørende i forbindelse med diagnostikk (legen) Gi nødvendig hjelp i hjemmet (av - lastningstilbud, korttidsopphold, dagtilbud) Alt i rett mengde og til rett tid. Sykehjem som er tilpasset den demente (når det blir nødvendig). Samarbeide med de pårørende når personen med demens er i sykehjem.

Frivillighetsapparatet: Tilby medlemsskap i demensforeninger Gi opplæring, kurs osv om sykdommen, rettigheter osv. Organisere støttegrupper, samtalegrupper, evt. reiser, avlastningstiltak, kafeer osv. Demenstelefon Påvirke politikere, beslutningstakere og andre. Alminneliggjøre sykdommen ved informasjon utad i samfunnet.

Informasjon og kunnskap er viktig Tiltakskjeden må være på plass ( i rett mengde til rett tid) Det frivillige har en viktig plass. Lytt til det de pårørende sier! Samarbeide mellom offentlig og pårørende. Konklusjon: