Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Barnet som gave og oppgave
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Fra ord til liv August 2012.
Med et nyfødt barn i våre hender
Gudstjeneste med Skattejakt.
VELKOMMEN TIL KONFIRMASJON
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Religioner og livssyn i dag
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Bønn Uke 42.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Tre håndfuller vann for livet.
Velkommen til ettårssamling
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
Velkommen til dåpskurs!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
Mestring og forebygging av depresjon

Samarbeid med foreldre om dåpsopplæringen Med bakgrunn i foreldreundersøkelsen Fra Bjørgvin høsten 2003.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Et møte med Gud og andre troende
Mange drømmer om: Flere unge familier som begynner å gå jevnlig til gudstjeneste? Barn som får opplæring i kristen tro som en forlengelse av dåpen? At.
Norsk folkekirkereligiøsitet Ida Marie Høeg KIFO.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Tekster om tro og livssyn
Konfirmasjon i Helleland menighet
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Dette dokumentet er hentet fra ressursbanken.no (Den norske kirke) og kan brukes fritt til ikke-kommersielle formål.
APG 1,8 MEN DERE SKAL FÅ KRAFT NÅR DEN HELLIGE ÅND KOMMER OVER DERE, OG DERE SKAL VÆRE MINE VITNER I JERUSALEM OG HELE JUDEA, I SAMARIA OG LIKE TIL JORDENS.
Ommund Rolfsen april Litt om Naturlig menighetsutvikling (NaMu) Les heftet ABC i Naturlig menighetsutvikling.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
Livssynshumanismen.
Studieteknikk Bison.
-en stor familie av nasjonale kirker
Katolsk og ortodoks kristendom
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Roller og forventninger
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Visdom fra en sjelesørger
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Velkommen til KFF Kurs for skoleledere 5. august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti

Fødte og døpte i Norge Andel døpte av fødte i : 77,2% – 59,3% Andel døpte av 1-åringer med tilhørighet i Den norske kirke: 75,5%

Kunnskap Ipsos MMI: Fokusgrupper KIFO: Når det rokkes ved tradisjon og tilhørighet Svend Klemmetsby: Hvorfor lot de være å døpe? Kirkens medlemsregister Kommunikasjon Kirken.no/daap Film Annonser - web og magasiner Google Kvalitet I alle ledd! Mobilisering for dåp i Den norske kirke

Generell tendens: Forrige generasjon: ”Han var ikke noen kristen, men å døpe dem det måtte man, for det var en tradisjon.” Denne generasjonen: ”Vi har.… truffet en felles beslutning på det uten påvirkning utenfra...” Egen autentisitet er viktigere enn å følge kirkens tradisjoner

Det større bildet Egen tro og tro på Kirken Tror ikke på Gud – eller tror ikke man kan vite noe om Gud Menneskers gudsbilder er menneskeskapte "det er jo et humanistisk livssyn da på en måte; å tro på mennesket på en måte og det livet som er her og nå." De har samtidig respekt for andre menneskers gudstro

Det større bildet Egen tro og tro på Kirken Utenkelig at dåpen skulle være nødvendig til frelse: ”..da tror jeg Gud ser alle som like gode menneska. Og da blir på en måte kirka litt på sida." Oppdragelse i humanistiske verdier Vil lære barna selvstendighet, åpenhet og skepsis: ”..at dem får lov til å være sæ og kjenn på at det finns mange svar, da."

Det større bildet Oppfatning av kirkens tro og etikk Oppfatter nestekjærligheten som viktigst for kirken: ”...dem vil jo selvfølgelig framheve nestekjærligheten som det dem står for.." Men kirken sliter med å etterleve den selv – er dobbeltmoralsk Kirken har en tendens til å stenge ute grupper av mennesker (Ingen nevnte troen på Jesus som viktig for kirken) Troen og dåpen også sentral for kirken "

Det nære bildet Når beslutningen skulle tas Grunnleggende fremmedfølelse overfor kirken spiller inn: ".. en føler ikke seg hjemme..” (Hilde) Egen autentisitet rundt dåpsvalget er viktig: ”..men det var ikke riktig for oss da" (Hilde) Infobrevet fra menigheten husker de knapt, men noen ble minnet om at de måtte ta et valg ang. dåp

Det nære bildet Når beslutningen skulle tas Valg om ikke å døpe oppleves som svært selvstendig: ”Vi har diskutert hva som for oss vil være riktig..” Barnas autonomi er viktig: ”..jeg ønsker at det er et valg hun skal ta, og jeg kommer til å støtte ho i det valget ho skal ta.” Vet samtidig at dette kan bli en utfordring for barna

Det nære bildet Syn på ritualer 3 familier: ”Velkommen til livet” - fest hjemme eller navnefest i HEF Det personlige og nære preget settes pris på: "..men på den andre plassen har vi liksom fått styrt løpet mye sjøl, da. I større grad, trur æ. Ja. Sånn at det har blitt veldig sterkt personlig for oss, da - og for dem rundt og."

Det nære bildet Trospåvirkning av barna Lar gjerne andre utøve tro sammen med barna: "..dem e i kirka sammen med barnehagen, og (i) kommer ikkje til å si at det skal dem ikkje, at dem skal ha noko alternativt opplegg." Men er prøvende angående sunnheten i det som skjer Snakker med barna om trosspørsmål Støtter gjerne barna i fremtiden dersom de velger å bli kristne

Det nære bildet Om gudstjenesten og kasualia Setter pris på det høytidelige Men samtidig gjerne mer nært: ”..ikkje så høytidelig som det kanskje...prate på en måte som alle skjønner." Opplever gudstjenestene forskjellige avhengig av presten Setter størst pris på bryllup og begravelser siden de er mer personlig tilrettelagt "I begravelser blir det ofte personlig..valgt salma, hva dem skal si dem som skal tale...sånn er det jo ikke det samme på dåp. Du tar en mye større del i en begravelse enn i dåp."

Det nære bildet Gudstjenesten og kasualia Forteller også om lite interessante gudstjenester og prekener: ”en gudstjeneste er ganske kjedelig... men ofte kan det være sånn høytsvevende og ikke så veldig - ja - ned på jorda da - i forhold til dagliglivet, da” Er samtidig åpne for livsnære og utfordrende prekener eller gudstjenester: ”Men av og til så synes jeg at de holder gode prekener og sånn, og på en måte at det treffer på en måte der du kanskje er i livet”

Rydd bort unødige hindringer! Rutiner Kommunikasjon Forventninger Økonomi Tilgjengelig

Fleksibel dåpspraksis Invitasjon – ved flere anledninger Praktisk tilrettelegging Ulike rammer for dåp

SAMMEN om dåpen Involvering Synliggjøre fadderne Modellere oppdraget

Hva sier vi? ”Dere er vitner om at Magnus er døpt med den kristne dåp. Sammen med vår menighet og hele kirken har dere fått del i et hellig ansvar: å vise omsorg for han, be for han, lære hanselv å be og hjelpe hantil å bruke Guds ord og delta i den hellige nattverd, så han kan leve og vokse i den kristne tro. SAMMEN om dåpen

Ressurser til videre samtale om dåpen

Svend Klemmetsby: "Grunner for å døpe/ ikke døpe"

Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti