Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo 14.12.04 Otto Frøseth

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Advertisements

Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Sariba Frokostseminar 14JUN12
Organisasjon. Hva er SAP ? Arne Kjetil Nilsen Gruppeleder for Virksomhetssystemer i Allianse solutions AS.
JCI’s glimrende lederakademi LEAD arrangeres i Molde onsdag 28. til fredag 30. september “Hovedtrener” er Fernando Sanchez-Arias, og han har med seg Marianne.
Dette var vår kultur en gang….
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Scrum gir forventede resultater selv i
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Regions of Knowledge Samarbeid mellom regionale forskningsdrevne klynger Sverre Sogge.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Verdiskapning i en logistikkjede
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
6. desember Trender fra konferansen ”PMI Research Conference 2006” Erling S. Andersen Handelhøyskolen BI
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Integrasjoner og 360°.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Tradebroker Reiseseminar Oktober 2011 Carl Wilhelm van Kervel Barth Direktør Salg & KAM.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Gudbrand Rødsrud Teknologidirektør Forretningsutvikling Borregaard.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Utredning av personvernkonsekvenser
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Relevant questions for the Reference Group
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
ODIM ASA - company presentation
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Design driven Innovation Programme (DIP)
Står kolonialen igjen på perrongen?
Managing Money - presentation of the project and app
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Forvaltningsrevisjon
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Strategisk hierarki Regnskap AS.
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo Otto Frøseth

Siemens © Siemens AS Disposisjon …. 5 – 7 minutt om Siemens Hvorfor holde dette innlegget? Hvor(for) presterer vi, - teknikk, - økonomi, - lederskap ? Implementering av strategien og prestasjonsmålinger for prestasjonsforbedringer Spørsmål

Siemens © Siemens AS Kristiansand Oslo Drammen Sarpsborg Tromsø Mosjøen Bergen Flekkefjord Førde Stavanger Trondheim Haugesund Bodø Skien Mo i Rana Tjeldbergodden Larvik Sandefjord Høvik Ålesund Ca ansatte Organisert med 20 selvstendige avdelinger + 3 datterselskap Divisjon EI (INS) Verdal Stjørdal

Siemens © Siemens AS Hvor er vi …. 5 – 7 minutt om Siemens Hvorfor holde dette innlegget? Hvor(for) presterer vi, - teknikk, - økonomi, - lederskap ? Implementering av strategien og prestasjonsmålinger for prestasjonsforbedringer Spørsmål

Siemens © Siemens AS Prosjektleder i Project review …

Siemens © Siemens AS Visjon og strategi … Hva må til for drive forretning?

Siemens © Siemens AS Visjon og strategi Hvordan opplever kunden oss? Prosesser og systemer Kompetanse/ Innovasjon Kunder Hva er kravet? Er vi i stand til å opprettholde nyskapning? Er vi effektive? Finansielt

Siemens © Siemens AS Handling Visjon Org.verdier KLIMS Hva Hvor Hvordan Mål Strategier Handlings- planer Implementering Forretningsidé

Siemens © Siemens AS Visjon Mission Mål Strategier Finans Prosess Kunde Kompetanse

Siemens © Siemens AS Strategi …. Det er ikke noe problem å legge en strategi, men det er ofte et problem å huske hvor en har lagt den …

Siemens © Siemens AS - Jeg tror ikke internet blir noe marked. Vi har derfor ingen umiddelbare planer om salg og booking over internet. Direktør, SAS, Man kan se bort i fra at det skal kunne finnes Kull, olje eller svovel på kontinentalsokkelen langs den norsk kyst Norges Geologiske Undersøkelser – Osv,, osv…

Siemens © Siemens AS Business – … Strategy Organisation Processes Technology Vision Goals Strategic level Operations Support level Results

Siemens © Siemens AS Vi er alle i samme båt ?! … Ha, ha, - det er et stort hull i deres ende !!

Siemens © Siemens AS Vår ambisjon... Etablere en prestasjonskultur med fokus på verdiskapning og lederskap Bygge lederteam, - en vinner ikke alene Etablere et felles strategisk rammeverk for divisjonsledelse og regions/avdelingsledelse som ivaretok helheten i forretningsdriften. Sikre breddeengasjement og eierskap til prosessene Utvikle incentive program knyttet til prestasjoner økonomiske/ immaterielle Forbedre profit og EVA, og styrke vår markedsposisjon innen service og FM Kommunisere og implementere strategien

Siemens © Siemens AS

Siemens © Siemens AS Visjon og strategi Hvordan kan vi tilfredstille kundene slik at vi når våre finansielle mål? Prosesser og systemer Kompetanse/ Innovasjon Kunder Hvilke resultater må vi ha for å tilfredstille vår eiere? Hvilken individuell og organisatorisk kompetanse må vi ha for å oppnå våre mål og for å tilfredstille våre medarbeidere ? Hva må vi gjøre for å tilfredstille våre kunder og eiere ? Finansielt

Siemens © Siemens AS Så var det kartet og terrenget da ….

Siemens © Siemens AS Strategisk kart 04-05

Siemens © Siemens AS June 2003 Action Sheet part 1 Definition of the activity “Efficient purchase by e- business (EDI)”: Expected result Preconditions Necessry resources Milestones and resposibility Degree of implementation and date for next DI.

Siemens © Siemens AS June 2003 Action Sheet part 2 Financial effect from the action “Efficient purchase by e-business (EDI)”: Quarterly budget for costs and savings from the action, as well as actual realisation. Actual

Siemens © Siemens AS June 2003 The total effect from all activities are recorded in the activity overview … Activity Matrix shows the connection between activity and strategic objective to be supported Activity overview shows the calculated and achieved financial impact from the activities, and the Degree of implementation Action sheet describes the activity including responsibility, milestones, calculated financial effect and DI

Siemens © Siemens AS Operativ oppfølgingssløyfe Resultater Oppdatere strategien Prioritere ressurser og endre fokus på arbeidet Strategisk læringssløyfe Improve Returns Improve Operating Efficiency Broaden Revenue Mix Increase Customer Confidence in Our Financial Advice Increase Customer Satisfaction Through Superior Execution Increase Employee Productivity Access to Strategic Information Develop Strategic Skills Align Personal Goals Financial Perspective Customer Perspective Internal Perspective Learning Perspective Cross-Sell the Product Line Shift to Appropriate Channel Provide Rapid Response Develop New Products Minimise Problems Understand Customer Segments Strategi Balanced Scorecard Resultat målekriterierStrategiske målsetninger oFinancially Strong oDelight the Consumer oWin-Win Relationship oSafe & Reliable oCompetitive Supplier oGood Neighbour oQuality oMotivated & Prepared oReturn on Capital Employed oMystery Shopper Rating oDealer / Pioneer Gross Profit Split oManufacturing Reliability Index oDays Away from Work Rate oLaid Down Cost vs. Best Competitive Rateable Supply oEnvironmental Index oQuality Index oStrategic Competency Availability FINANCIAL CUST INTERNAL L&G Prestasjoner Verdiskapning Teste Hypotesen

Siemens © Siemens AS Spørsmål?