Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Hopp i det! Studietilbud i utlandet
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Brukerforum voksenpsykiatri
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
PLOG en forskningsaktivitet i BiN, P2005 Produksjon og LOGistikk i nettverk Fokus: Parallelle produksjonsnettverk Integrerte verdikjeder.
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Utfordringer knyttet til feltarbeid Ragnhild Muriaas Stipendiat, Institutt for sammenliknende politikk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
In collaboration with: MatRIC – hva er vi og hva gjør vi? Line Eielsen Malde, prosjektleder.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Nordisk Forskerutdanningsakademi: NorFA Norden NorFA Nabo NorFA Holbergs gate 1, N Oslo Tel.: Fax: +47.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Avhandlingsseminar mai 2006, Radisson SAS hotell, Lillehammer Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig.
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Strategi & bemanningsplaner
Synspunkter fra en PhD student
Statoils historie Einar Lie
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
INTRODUKSJON.
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Tid: 31.august og 1.september 2017
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Fylkesmannen i Vest-Agder, Internasjonalisering
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Nye kunstproduksjoner i Levanger
Workshop #1 – Administrativ organisering
Vil du bli språkhjelper?
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig ansvarlig for workshopen: Professor Sissel Lie, Institutt for moderne fremmedspråk, NTNU Lektor Frederik Tygstrup, Institutt for kunst- og kulturvidenskab, leder av Forskerskolen i Kultur, Litteratur og Kunstfag, Københavns Universitet Spørsmål om workshopen kan rettes til forskerskolens leder professor Sissel Lie, tel eller Praktiske spørsmål rettes til Nina Sindre, tel eller Kostnader: Fakultetene dekker reiseutgifter for deltakerne mens forskerskolen dekker oppholdsutgifter. Forskerskolen nettsider:

PROGRAM: Onsdag 26. Oktober 9:30-10:30: Introduksjon til workshopen Sissel Lie, Institutt for moderne fremmedspråk, NTNU og Frederik Tygstrup, Institutt for kunst- og kulturvidenskab Københavns Universitet 10:30-12: Veiledningserfaringer Post doc Priscilla Ringerose, Institutt for moderne fremmedspråk, NTNU Stipendiat Espen Stange, Institutt for kultur- studier og kunsthistorie, Universitetet i Bergen 12-14:30: Lunsj 14:30-16:30 Workshop 1 Avhandlingen: Problemutvikling – empiri - metodikk - teori: Preferansene, hovedveiene, avvikene. Workshopleder: Lars Sætre, Institutt for lingvistikk og litteraturvitenskap, Universitetet i Bergen 16:30-17:00: Pause 17:00-19:00 Workshop 2 Veiledningsstrategier Workshopleder: Gro Bjørnerud Mo, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, Universitetet i Oslo 20:30 Middag Torsdag 27. Oktober 9-10:30: Workshop 3 Fagmiljøet Workshopleder: Ingvild Folkvord, Institutt for moderne fremmedspråk, NTNU 10:30-11 Pause 11-12:30: Workshop 4 Tilbakemelding på tekst Workshopleder: Jon Smidt, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning, Høgskolen i Sør-Trøndelag 12:30-15:00 Lunsj 15:00-19:00 Workshop 5 Dissertation advising Professor Mieke Bal, University of Amsterdam 20:30 Middag

Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Det norske universitetssenteret i Paris Arrangør: Den nasjonale forskerskolen Tekst, Bilde, Lyd, Rom i samarbeid med Nasjonalt forskerutdanningsutvalg i Humaniora – NFU-H. Deltakere: Veiledere innenfor kunst og kulturfagene. Hvert lærested velger fem deltakere som får reise og opphold dekket. Målsetting: Målsettingen med workshopen er å diskutere erfaringer med veiledning. Det tas bl a sikte på å utarbeide en brosjyre om veiledning som deltakerne inviteres til å være med på, og etablere et nasjonalt forum for veiledning. Arbeidsform: Workshopen skal være et forum for erfaringsutveksling som inviterer deltakerne til innspill om egen veiledning. Deltakerne vil bli bedt om å tenke gjennom på forhånd sin mening om sentrale veiledningstema som: Valg av veileder, Samarbeidskontrakter, Veiledningsprosessens forskjellige faser, Gjensidige krav og forventninger, Krav til avhandlingen, Typer avhandling, Sosialisering inn i faget, Nettverk, Kurs, Finansiering, Internasjonalisering, Delt veiledning, Prosjekt utforming og Post.doc. Hva gjør man når veiledning lykkes og hva når den ikke lykkes? Disse temaene vil bli tatt opp i praktiske case. Paneler og diskusjonsgrupper vil bli benyttet som arbeidsform.