Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Gardermoen SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Advertisements

Brukerforum Vigo Voksen september 2012
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
SSBs fjernvarmestatistikk
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Erfaringer med 2000-rapporteringen
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
1 Rapportering av fagskoledata til SSB Anne Marie Rustad Holseter Statistisk sentralbyrå.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rapportering til SSB og Udir. Brio-kontroller.
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Værnes SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Nasjonale prøver.
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Hva sier tallene oss?.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Statistikkportalen Presentasjon for OT fagsamling
Inntak Inntakskalender 2015
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
Samling for privatskolene 19. mai 2008 Bruk av elevdata (Vigo)
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Samling for privatskolene 7. mai 2009 Bruk av data, definisjoner og rapporteringsfrister Trude Riple - VIGO Driftsorganisasjon.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Tore Kjørsvik, WIS AS.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Trude Riple Vigo Driftsorganisasjon Samling for privatskolene 27. april 2011 Bruk av data, definisjoner og rapportering til SSB/Udir.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Ove Halseth, WIS AS.
Privatskolesamling 19. mai 2008 Utdanningsetatens kurs og konferansesenter- Helsfyr.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Friskolesamling 30. mars Innledning Mina Verlo Grindland / Avdeling for statistikk.
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter Ove Halseth, WIS AS.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Ove Halseth, WIS AS.
1 Elevdata fra private videregående skoler v/ Sadiq Kwesi Boateng Seksjon for utdanningsstatistikk SSB Seminar om elevdata fra private videregående skoler.
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Tore Kjørsvik, WIS AS.
VIGO september Hva bruker vi dataene til? Beregne elevenes opplæringsrett Få komplett skolehistorikk på elevene Få karakterer ved søknad til.
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Elevdata fra Videregående privatskoler
Generelt GSI-samling 21. september 2017 Ingrid Damlien Haraldsen
Formidling til læreplass 2018
Utdanningssystemet sitt årshjul
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Høstrapport – tall og statistikk
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen

Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene

Datagrunnlaget for vgo Datagrunnlag: Elev- og lærlingdata, basert på inntak, formidling, karakterer med mer. Hentes fra skoleadministrative systemer via VIGO Registerbasert sysselsettingsstatistikk, inkludert lærere Økonomidata fra KOSTRA Innsamlingskanaler Utdanningsdirektoratets innsamlingsportal, brukes til innhenting av lærlingtall, elevdata fra private skoler og data fra Oppfølgingstjenesten KOSTRA Rapportering fra VIGO til SSB og Utdanningsdirektoratet Innhenting av sysselsettingsdata gjennom SSB

Dataflyt og databruk Privat- skoler WIS VIGO Lokal VIGO-S Låne- kassen SSB Udir stat. Udir tilskudd Andre

Hva har skjedd siden sist? Definisjonskatalog – tydelige bestillinger –Publiseres før sommeren –Kommer elektronisk versjon Kodeverk – forvaltningsregelverk –Sammenheng mellom kodeverk og godkjenning.

Udirs bruk av data Statistikk –Styringsinformasjon –Samordningsutvalget - gjennomføringsindikatorer Utdanningsspeilet Skoleporten - efault.aspx efault.aspx Forskning Tilskuddsberegning

Prioriterte områder Gjennomstrømming og kompetanseoppnåelse på alle trinn Overganger mellom utdanningsløp Oppfølgingstjenesten Fag- og yrkesopplæring Spesialundervisning Voksne i vgo Lærerkompetanse

Utvikling av god styringsinformasjon avhenger av Vilje og evne (kompetanse) til å levere data av god nok kvalitet Kvalitetsmessig gode systemer for datainnhenting og kvalitetssikring  videre utvikling av VIGO og KOSTRA Høy analysekompetanse for å utvikle relevante indikatorer Gode systemer for presentasjon og formidling Godt samarbeid mellom de ulike aktørene

Utvalg av nasjonale indikatorer for videregående opplæring Premisser for valg av indikatorer Antallet skal være begrenset De utvalgte indikatorene skal være i tråd med nasjonale føringer Indikatorene bør omfatte ressursinnsats- læringsmiljø- gjennomføring og læringsutbytte (jf Skoleporten) Indikatorene bør i størst mulig grad kunne etableres på skolenivå. Det er på skolenivå forbedringene kan skje. Indikatorene må kunne etableres som ”ferskvare” Indikatorene må i størst mulig grad konsentreres om de kritiske suksessfaktorene Skoler og skoleeiere skal kunne finne de aktuelle indikatorene på Skoleporten

Status for indikatorarbeidet Det er utarbeidet forslag til nye indikatorer for gjennomføring og kompetanseoppnåelse, ressursbruk, læringsresultater og læringsmiljø Skoleporten er videreutviklet og gitt mye ny funksjonalitet for vgo Det er lagt ut statistikk over karakterer og elever på fag etter ny struktur i Skoleporten Grunnlagsarbeid er gjort for å sikre vesentlig mer oppdatert informasjon enn tidligere

SSB –Publiseringskanaler KOSTRA – publisering og Dagens statistikk – DS publisering Statistikkbanken – tabeller legges ut ved KOSTRA og DS publisering –Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) Innholder også data fra; –HelsePersonell Registeret (HPR) –Nasjonal VitnemålsdataBase (NVB) Dataene brukes også av forskere.

Rapporteringsdatoer 1.9.Inntatte elever ved skolestart på programområde –Fylkeskommunen har behov for å vite hvilke elever OT ikke trenger ta ansvar for (svarer til fylkeskommunenes innhenting fra egne skoler). Telledato 1.9, rapporteringsfrist 15.9 Korreksjon av data for foregående skoleår –Korreksjon karakterer/fag. Klage, endret/ny sensur. –Rapporteringsfrist 29.9

Rapporteringsdatoer forts Offisielle elevtall, beregning av rammetilskudd, komplettering av VIGO inntak for neste års søkeprosess. –Her rapporteres elever, programområde og fag. Grunnlag for generering av skjema til bruk ved elevtallsrapportering Brukes også som grunnlag for SSB og Udirs statistikk angående vgo. –Telledato 1.10, rapporteringsfrist 7.10 Terminkarakter (1. termin) –Brukes av VIGO for foreløpig inntak –Rapporteringsfrist For beregning av rammetilskudd til fylkeskommunen, offisielle elevtall. –Grunnlag for generering av skjema til bruk ved elevtallsrapportering 1.4. (se omtale vedr. rapportering vgs i Norge) –Telledato 1.4, rapporteringsfrist 5.4.

Rapporteringsdatoer forts Standpunkt- og eksamenskarakterer(Vg1 og Vg2) –Brukes for inntak til fylkeskommunale videregående skoler. Standpunktkarakterer bør føres så fort disse foreligger slik at det er klart til eksamenskarakterene kommer. –Rapporteringsfrist Standpunkt- og eksamenskarakterer (Vg1 og Vg2 forbedring av karakterer og Vg3) –Brukes som grunnlag for karakterstatistikken og av SSB som grunnlag for statistikk hva angår resultater for skoleåret. –Rapporteringsfrist 15.7.