Tilsyn med stiftelser Seminar - Stiftelsesforeningen – Litteraturhuset, 26. april 2016 Bjarte Urnes, seniorrådgiver Stiftelsestilsynet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner
Advertisements

Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Forstandere i trossamfunn
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
FRIVILLIGHETSREGISTERET En presentasjon fra Frivillighet Norge.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Delegasjonsreglement
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Styrets oppgaver og ansvar
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
3 Marius Stub.
Helse miljø og sikkerhet
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Kurs for brukere av KFF-KSS
montessoriforbundet, februar 2018
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Innledning om KFF-KSS.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Seksjon byggesak.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Kurs for brukere av KFF-KSS
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Fylkeskommunal revisjon
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Tilsyn med stiftelser Seminar - Stiftelsesforeningen – Litteraturhuset, 26. april 2016 Bjarte Urnes, seniorrådgiver Stiftelsestilsynet

2 uavhengige statlige fagtilsyn Samlokalisert i Førde Lotteritilsynet opprettet 2001 Stiftelsestilsynet opprettet 2005

Organisasjonskart Lotteri- og Stiftelsestilsynet Atle Hamar Direktør Administrasjonen Bjørn Morten Øen Avdelingsdirektør Avdeling pengespill Linda Vøllestad Westbye Avdelingsdirektør Avdeling frivillighet Elna Berge Avdelingsdirektør Stiftelsestilsynet Siw Heggedal Longvastøl Avdelingsdirektør Kommunikasjon Anne-Mette Hjelle Kommunikasjonsdirektør IT utvikling Kåre Eide Fagdirektør

Administrativt og faglig ansvar Ansvar for stiftelsesloven Stiftelsestilsynet Avgjør klager over enkeltvedtak KULTURDEPARTEMENTET NÆRINGS- OG FISKERIDEPARTEMENTET STIFTELSES- KLAGENEMNDA 4

15 Fagstillingar, forvaltning og tilsyn 8 juristar, 1revisor, resten økonomi og adm

Stiftelsar pr Stiftelser 2015 antall Antall pr tilgang avgang Antall pr Under tilsyn av Finanstilsynet Finansstiftelse1 Sparebankstiftelse28 Næringsdrivende/alminnelige Alminnelig stiftelse6276 Næringsdrivende stiftelse - registrert i Foretaksregisteret863

Samfunnsoppdraget Samfunnsoppdraget til Lotteri- og stiftelsestilsynet framgår av hovudinstruksen gitt av Kulturdepartmentet og det årlege tildelingsbrevet. Det vil til eikvar tid også ligge generelle statlege føringar for verksemdsstyring, som ein må ta omsyn til. Basert på desse overodna styringsdokumenta, kan ein oppsummere Lotteri- og stiftelsestilsynet sitt samfunnsoppdrag slik: LS skal medverke til at lotteri og pengespel går føre seg i trygge former under offentleg kontroll, med sikte på å forebygge negative sosiale konsekvensar av lotterier og pengespel og leggje til rette for at dette kan vere inntektskjelde for lotteriverdig frivillig verksemd. LS skal skape tryggleik og tillit til stiftelsar som organisasjonsform, og arbeide for å sikre ei lovleg forvaltning av stiftelsar. LS skal forvalte ordningane for meirverdiavgiftskompensasjon på ein forsvarleg måte, og gje informasjon og rettleiing om ordningane.

Lotteri- og stiftelsestilsynet skal sikre en lovlig forvaltning av stiftelser Gjennomføre effektive tilsyns- og kontrolltiltak på områder der risikoen for og konsekvensene av misligheter, er store. Sikre effektiv saksbehandling i tråd med gjeldende regelverk. Videreutvikle og drive et brukervennlig Stiftelsesregister med høy registerkvalitet. Gjennomføre informasjonsarbeid og tiltak for å øke kunnskapen om stiftelser som organisasjonsform og om regelverket.

Trygghet og tillit til stiftelser 9 Stiftelsens formål Oppretter og de formålet angår skal ha trygghet og tillit til stiftelsen Samfunnet Samfunnet skal ha trygghet og tillit

Stiftelses- tilsynet Revisor Styret Samfunnets tilsyn med stiftelsene er sammensatt Stiftl. § 30 Styret er stiftelsens øverste organ. Forvaltningen av stiftelsen hører under styret Styret skal sørge for at stiftelsens formål ivaretas, og at utdelinger foretas i samsvar med vedtektene Stiftl. § 44 (2) I revisjonsberetningen skal revisor uttale seg om stiftelsen er forvaltet og om utdelinger er foretatt i samsvar med lov, stiftelsens formål og vedtektene for øvrig. Stiftl § 7 (1) b) å føre tilsyn og kontroll med at forvaltningen av stiftelsene skjer i samsvar med stiftelsens vedtekter og denne lov

Stiftelseslova § 7 første ledd a) Føre tilsyn og kontroll med at forvaltningen av stiftelsene skjer i samsvar med stiftelsens vedtekter og stiftelsesloven  tilsynsmetodikk basert på risiko- og vesentlighetsvurderinger b)Treffe vedtak med hjemmel i stiftelsesloven  legalitetskontroll c)Føre et Stiftelsesregister der alle stiftelser er registrert Stiftelsestilsynets oppgåver

Lotteri- og Stiftelsestilsynets tilsynsmetodikk: Med tilsyn menes en uavhengig, systematisk og dokumentert gjennomgang av hele eller deler av en virksomhet. Hva er tilsyn? 12 Nummererte revisorbrev Tips/meldinger Media Forvaltning Tilsynssaker

Tilsynsarbeid – to hovedkategorier 13 Utføre kontrolltiltak i forbindelse med søknader (forvaltningssaker) Kontrollere om vilkårene for endring er oppfylt. Strenge vilkår for endring av stiftelse. Føre løpende tilsyn med stiftelsene (tilsynssaker) Kontrollere om stiftelsene følger lov og vedtekter. Forebyggende tilsyn Oppfølgning av meldinger/varsel

Tilsynssaker – oversikt over saker

Faser i tilsynsmetodikk 15 Trinn 1 Enkle kontrollhandlingar Gjennomgang av tilgjengelig dokumentasjon Trinn 2 I hovedsak dokumentbasert tilsyn Innhenting av tilstrekkelig og hensiktsmessig dokumentasjon Dokumentvurdering Juridisk vurdering Trinn 3 Dokumentbasert tilsyn Tilstedebasert tilsyn Vedtak Beslutning Anmeldelse Risiko- og vesentlighets vurdering Trinn 1 - Overvåkningsfase -Enkle kontrollhandlinger -Følge opp tips, revisorbrev, mediesaker mv. -Systemtilsyn -Manglede regnskap -Fratreden styre/revisor -I utgangspunktet ikke korrespondanse med stiftelsen Trinn 2 – Kontrollfase -Brev til stiftelsen med melding om at vi åpner tilsyn. -Innhenting av informasjon fra stiftelsen og andre -I hovedsak dokumentbasert tilsyn -Tilsyn skal avsluttes med rapport, som kan inneholde oppfølgningspunkter for stiftelsen. Trinn 3 – Kontrollfase videre oppfølgning -Dokumentbasert og ofte tilstedebasert tilsyn -Vedtak/beslutning/anmeldelse/rappo rt som kan inneholde oppfølgningspunkter for stiftelsen. Risiko- og vesentlighets vurdering

Telefonar E-postar Brev med spørsmål Møter Foredrag Veileding

Innsynsbegjæringer

Framtidsbilde Økt interesse for stiftelsesforma Færre og større stiftelser Nye og større stiftelser Mektige stiftere Lovrevisjon – Lovutval, referansegruppe, mandat «Vil modernisere stiftelsesloven» 18