Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag. Mål Gjere greie for hovudtrekk i utviklinga av sakprosatekstar frå 1850 til i dag, og kva for rolle slike tekstar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Kvinneblikk på historien Fevik 25.oktober 2007.
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Faginformasjon om programfagene for
Dagsaktuell undervisning
Barnelitteraturen som sjanger?
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Analyser en sakprosatekst
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Tverrfaglige prosjekt
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Kapittel 9: Kommunikasjon og kultur i Noreg Elevane skal kunne – gjere greie for hovudtrekk ved den industrielle revolusjonen og undersøkje kva han fekk.
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
Kap 8: Litterære utviklingsliner
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Forrådt Av Amalie Skram.
NORSK UTDANNING Berit Bratholm:
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Kapittel 7 Etisk realisme og modernisme
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Litteraturen frå 1900 til 1945 Ei oversikt. Inn i eit nytt hundreår Brytningstid mellom gamle og nye verdiar Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flyttar.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Realismen Noreg frå jordbrukssamfunn til industrisamfunn Nye samfunnsklasser skapte ny dikting: - Borgarskapet med stor makt og rikdom - Arbeidarklassa.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Krig og etterkrigstid Lyrikk og prosa under og etter 2. verdskrig.
Digitale medium. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengeleg gjennom datateknologi Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Kap. 6 Tankar, tru og tvil i Bibelen
Massemedia.
Tentamensoppgåver i sidemål Vår 2017
Økt 2 Analyser ei lampe.
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Dei 10 boda.
Kapittel 7: Ord og bilete
Retorikk og skriving.
Litteraturen frå 1900 til 1945 Ei oversikt
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Studieteknikk for meir effektiv læring
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
NORSK LITTERATURHISTORIE
Framveksten av mediesamfunnet
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Munnleg kommunikasjon
Plurel: Område 1 og 2 En innledning om premisser og struktur
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Punkt og linjer Panorama Vg3 Det moderne prosjektet Læreplanmål
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Omsetjing og vurdering
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Aasmund O. Vinje Stjernekamp
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag

Mål Gjere greie for hovudtrekk i utviklinga av sakprosatekstar frå 1850 til i dag, og kva for rolle slike tekstar har hatt i samfunnet til ulike tider Gjere greie for nokre sentrale sakprosaforfattarar Gjere greie for nokre viktige sakprosatekstar i ulike sjangrar og plassere dei i ein samfunnskontekst Kunne analysere sakprosatekstar ved hjelp av omgrep frå retorikken

Førlesing Kva meiner vi med sakprosa? Kven er dei viktigaste sakprosaforfattarane i perioden 1850 til i dag? Kva gjer at dei er viktige? Kva for kvinnelege sakprosaforfattarar kjenner du namnet på frå den same perioden? Kva betydning har sakprosaen hatt – og har – i samfunnet vårt dei siste 150 åra?

Kva er sakprosa? «… tekster som adressaten har grunn til å oppfatte som direkte ytringer om virkeligheten» (hva er SAKPROSA, s. 34) To hovudgrupper: funksjonell sakprosa og litterær sakprosa

Lesing og forventningar Verkelegheitskontrakt: sakprosa handlar om ei verkelegheit som er eller har vore, er i samsvar med verkelegheita Fiksjonskontrakt: skjønnlitteratur er oppdikta tekstar, hendingane kan ikkje etterprøvast i verkelegheita

Sakprosa Stikkord for perioden: demokratisering og modernisering Store samfunnsspørsmål under debatt: kvinnesak, målsak, stemmerett, religion, unionen med Sverige, parlamentarisme m.m. Debattane går føre seg i aviser, tidsskrift, bøker, pamflettar, blad, altså i sakprosa

Kvinnestemmer Kvinner vert aktive og synlege i samfunnsdebattane i andre halvdel av 1800-talet: Camilla Collett, Aasta Hansteen, Kitty Kielland, Ragna Nielsen, Gina Krog Tidsskriftet Nylænde frå 1887

Nokre viktige namn i perioden Camilla Collett ( ): - kvinneperspektiv på samfunnsspørsmål Fra de Stummes Leir (1877) Mod Strømmen (1879 og 1885) Bjørnstjerne Bjørnson ( ): - deltek i alle dei store debattane: religion, fredssak, moralspørsmål, målsak, parlamentarisme, republikk

Nokre viktige namn - framhald Aasmund Olavsson Vinje ( ) grunnleggjaren av moderne norsk journalistikk vekebladet Dølen Arne Garborg ( ) intellektuell med europeisk utsyn talsmann for landsmålskulturen

Sakprosa 1900 – 1960: Stikkord for perioden: Optimisme og framstegstru tidleg i hundreåret Storhendingar: 1905, første verdskrigen Mellomkrigstida: økonomisk krisetid – og sterke politiske og kulturelle motsetnader Tida etter andre verdskrigen: optimisme og tru på framgang

Sakprosaen (= skriftlege medium) når etter kvart ut til alle lag i folket Nye medium: film, radio

Nokre viktige namn i perioden Katti Anker Møller ( ) «modeskapets frigjørelse» kvinnesak, sjølvvald abort

Arnulf Øverland ( ) «Kristendommen – den tiende landeplage» (1933) Ole Hallesby ( ) «Helvetesdebatten» (1953)

To pionerar: Lise Lindbæk ( ) krigsjournalist Åse Gruda Skard ( ) barnepsykologi

Sakprosa i dag Stikkord for perioden: -Nytt medielandskap: TV frå 1960, fleirkanaltilbod, internett, sosiale medium -Gjenreisinga etter andre verdskrigen -Kunnskapssamfunnet: fag- og debatt-bøker -Bøker vert varer på ein stor marknad med hard konkurranse -Sakprosa-bøker sel meir enn skjønnlitteraturen

Nokre viktige namn i perioden Georg Johannesen ( ) Noregs første professor i retorikk Om den norske tenkemåten (1975) Jens Bjørneboe ( ) Antiautoritær samfunnsdebattant «Om formyndermennesket» (1975)

Tre nynorske essayistar Hans Skjervheim ( ) sentral i positivismestriden skeptisk til målstyring Gunnar Skirbekk (f. 1936) «Poetokratiets tid er forbi» Jon Hellesnes (f. 1939) Filosofiske spørsmål i forståeleg form

To yngre stemmer Gunnhild Øyehaug (f. 1975) Olaug Nilssen (f. 1977) Begge skriv i fleire sjangrar, både skjønnlitteratur og sakprosa

Sjangerutfordringar I mange nye litterære tekstar blir grensene mellom fakta og fiksjon utydelege (jfr verkelegheits- og fiksjonskontrakt) Skjønnlitterære forfattarar brukar sjølvbiografisk stoff og skriv om reelle hendingar (Knausgård: Min kamp 1-6) Sakprosaforfattarar brukar skjønnlitterære verkemiddel (Seierstad: Bokhandleren i Kabul) = forventningane – og lesemåtane – våre vert utfordra: DOBBELTKONTRAKT