Superbrukerforum 27.03.12 Else Marit Skoli. Praktiske erfaringer med ny PasDoc- funksjonalitet: Venteliste ”kontrolltime ikke tildelt” Oppfølgingskoder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Registrering 1.åpne din Galaxy. 2.trykk på Programmer som du finner oppe til høyre på skjermen. 3.trykk på ikonet Samsung App. 4.når du kommer inn på siden.
BraWeb Bestilling.
Fremgangsmåte for å oppdatere brikkenavn og antall i T-DOC for operasjonsavdelingene Trondheim, 8. juni 2010.
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Regelmessighet (Repeterende aktivitet) Hvor finner jeg Regelmessighet?
Gerica på ny plattform Oppdatert
Innføring i bruk av Dashboard
Fasttelefon (1/2) Beskrivelse 1 Håndsettlampe Lyser ved anrop, eller ved ny talemelding 2 Telefonskjerm Viser følgende: tid og dato pålogget telefonnummer.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Opplæring: Digital Diktering
SIGNERING AV SVARRAPPORTER Gjøres fra 3 ulike funksjoner i RoS Fra akkumulert liste pr. pasient Fra Lab Rekvirering og svar pr. pasient Fra Lab-innkurv.
Høyreklikk på post-ikonet, velg Lab innkurv Elektronisk signering av prøvesvar i Lab Innkurv.
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
Lab–utkurv og Lab-innkurv Høyreklikk på post-ikonet og velg fra listen Lab-utkurv gir en samlet oversikt over avdelingens Planlagte rekvisisjoner Lab-innkurv.
Høyreklikk på post-ikonet, velg Lab innkurv Legge til legeressurs på svarrapport i RoS.
Eksempelet forutsetter at pasient allerede er valgt.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Side 1 © Senter for statlig økonomistyring© Senter for statlig økonomistyring |Selvbetjening og arbeidsflyt Tillegg for ledere.
Basware Purchase Management
Opplæring: Sengetuns-PC Pasientsignalsapplikasjon DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Her vises et eksempel på bruk av LAB utkurv og LAB innkurv. Gir samlet oversikt over planlagte rekvisisjoner (LAB utkurv) og alle svar til en enhet/sengepost.
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Klubbjournalister Haslum IL, Håndball. Hva kan du gjøre? Artikkler Du kan lage og publisere artikler på de områder du har tilgang til. Artiklene vil komme.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
DIPS Tips Avdeling for kliniske systemer. Lag dine egne favoritter i eHåndbok og få dem opp i DIPS Avdeling for kliniske systemer Åpne eHåndboken og klikk.
Avdeling for kliniske systemer SMS-påminnelser i PasDoc Superbukerforum 12. september 2013.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Informasjon om nedetid og etterregistrering.
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Interne ventelister og overflyttinger i psykisk helsevern Klinikk PHA.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Orientering til Superbrukerforum - Ny versjon av Pasdoc m/prioriterte saker, mai 2013 Møtedato: Ansvarlig: Else Nylén McLean 1.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ephorte To metoder for godkjenning: 1.Send til godkjenning til 1 person – enkel godkjenning 2. Send til godkjenning.
Avd. for radiologi og nukleærmedisin, ARN Nye rutiner knyttet til røntgen og DIPS Avd. for radiologi og nukleærmedisin ARN.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Manuell og maskinell rydding i PasDoc, Doculive og DIPS mars-aug 2014 Superbrukerforum 5.mars 2014.
Avdeling for kliniske systemer Oppgradering av DIPS Classic versjon til Merete Ask 21 og 22/1-15.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Feil og mangler etter siste PasDoc oppgradering Superbrukerforum
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Regionalt system for medikamentell kreftbehandling
Opplæring SAP Portalen
BASWARE.
Gå til – Klikk på «lag konto».
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Superbrukerforum Else Marit Skoli

Praktiske erfaringer med ny PasDoc- funksjonalitet: Venteliste ”kontrolltime ikke tildelt” Oppfølgingskoder Multiressursbooking Bruk av kansellering/avbud Kontaktregistrering uten ankomst og registrering av spesialtakster Arbeidslisten ”Utskrivende leger”

Venteliste – ”Kontrolltime ikke tildelt” ENDRINGEN: Ved oppgradering til PasDoc 4.1 i januar, ble det gjort en endring i venteliste ”Kontrolltime ikke tildelt”. Ventelisten er for pasienter som skal tilbake til en planlagt, tidsangitt, kontroll ved en poliklinikk hvor man ikke har timebøker for aktuelle tidspunkt tilgjengelig, eksempelvis 2 år frem i tid. Ofte skal timer koordineres på tvers av enheter, så det er hensiktsmessig å sette opp på en liste for fremtidige kontroller Dette ble gjort for å forhindre at man feilaktig kan knytte en timebestilling automatisk til denne ventelisteplassen, slik at pasienter falt ut av et planlagt oppfølgingsløp. Endringen i funksjonalitet ble klar sent i testløpet og tett opp mot oppstart – nødvendig informasjon og opplæring nådde ikke ut til instruktører, superbrukere og sluttbrukere

Venteliste – ”Kontrolltime ikke tildelt” forts… KONSEKVENSER: Man har fortsatt å registrert som tidligere, dvs gitt time fra kontaktoversikten, men denne er nå ikke automatisk knyttet til ventelisteplassen Pasienten er dermed fortsatt på ”kontrolltime ikke tildelt” selv om de har fått time og vært til kontroll Kontrollventelisten øker i antall – vi har ikke lengre kontroll over ventelistene Behov for rydding i etterkant er ressurskrevende og krever i de fleste tilfeller at man også må sjekke pasientens siste journalnotat for å utføre ryddejobben Man begynner å endre ”registreringspraksis” og bruk av oppfølgingskoder for å omgå problemstillingen Personell som administrerer ventelistene får ikke listene opp på alle enheter/seksjoner, da antallet er så høyt at PasDoc går i ”timeout” før man får opp listen – og man har faktisk ikke tilgjengeliste lister verken for å gi timer riktig eller rydde

Venteliste – ”Kontrolltime ikke tildelt” forts… HVORDAN SER DET UT I PRAKSIS? Pasienten ringer og lurer på om han ikke skal inn til kontrolltime snart. Svarmottaker søker opp pasienten og sjekker i kontaktoversikten: I pasientens kontaktoversikten vil du ha informasjon om planlagt kontrolltimen ved å klikke på K for kontakt, da får du utfyllende informasjon om siste kontakt. Er episoden åpen – er det registrert en oppfølgingskode? Oppfølgingskode SOE (tidligere kode EP – egen poliklinikk) har et rødt merke, pek på dette og informasjonsboks kommer opp. Er ventelisteplassen benyttet – vil det komme en informasjonsboks med: Status - oppfølgingstime er bestilt – og pasienten vil være registrert i ankomstoversikten til aktuelle poliklinikk.

Bestille ”kontrolltime ikke tildelt”: For å knytte timebestillingen til riktig ventelisteplass og få denne avviklet, søke opp ventelisten Når hele ventelistesøket er oppe, kan du legge inn utvalgskriterier, for eksempel oppfølgingskritisk dato, oppfølgingsressurs etc for å minimere søket og oppdatere Man kan sortere på etternavn – finn riktig pasient, marker denne og bruk ikonet ”timebestilling”

Oppfølgingskoder – riktig bruk? Viktig å forstå hvordan et pasientforløpet skal registreres i det pasientadministrative systemet – PasDoc - i henhold til gjeldene lover og regler Periode = En periode (henvisningsperiode) gjelder fra sykehuset mottar en ekstern henvisning for en tilstand/problemstilling for en pasient, frem til oppfølging fra sykehuset er avsluttet – dvs på tvers av lokalisasjoner og fagområder. En periode kan bestå av mange episoder Episode = En sekvens med enkeltbehandlinger (-kontakter) for samme tilstand/problemstilling innen samme periode. En og samme episode kan ha flere kontakter. Ved skifte av omsorgsnivå, opprettes intern henvisning – og for hver av disse opprettes en ny episode Oppfølgingskoder skal primært indikerer videre kontakt i OUS, men kan også indikere oppfølging eksternt og til hvor – nå perioden er avsluttet. Oppfølgingskoder har tidligere vært knyttet til episoden - nå gjelder oppfølgingskoden aktuelle kontakt

KortkodeTekst SOE Pasienten skal tilbake til samme org.enhet, for eksempel egen poliklinikk HAE Pasienten skal henvises annen org.enhet i OUS (opprette internhenvisning, ny episode genereres) IO Ingen oppfølging – gjelder aktuell kontakt. Påvirker ikke andre åpne episoder i perioden OAH Pasienten er ferdigbehandlet (perioden skal lukkes) og oppfølging annen helseinstitusjon – denne må angis for rapportering (gjelder også for Aker – som har annet PAS-system) OFL Pasienten er ferdigbehandlet (perioden skal lukkes) og skal ha oppfølging hos fastlege – denne må angis for rapportering DA Dagpasient i rekke DØD Koden DØD i poliklinikk setter episoden i status 3. Ny rutine for å skrive pasient ut som død fra sengepost FEIL Gjelder kun hvis en hel kontakt er feilregistrert på poliklinikk, sletter også faktura

Multiressursbooking på poliklinikk Det er mulig å søke på flere ressurser samtidig, maksimalt 15 Det er mulig å søke på flere org.steder og ressurser samtidig Det er mulig å søke ressurser med ledige timer samtidig ”Gruppert per ressurs” – nytt timebokbilde ved multiressursbooking - obs tidsintervaller! Når timer skal bestilles, legges disse i kladd inntil ”utfør bestilling” knappen er aktivert Samme funksjonalitet tilgjengelig ved planlegging av subopphold knyttet til innleggelser, forutsetter planlegging i timebøker OBS: Ingen støtte for informasjon om at timer er bestilt som en serie ved ”mulitressursbooking” ved avbestilling/endring av timer! Tidligere rutiner for bestilling av polikliniske timer er fortsatt gjeldende. Du skal ikke bestille timer på andre enheter enn du har gjort tidligere!

Multiressursbooking – timeboken ”gruppert per ressurs”

TIMEBESTILLING: Bildet timebestilling har fått et oppsummeringskort – som viser bestilte timer. Hver time ligger på en egen fane hvor man kan legge til forskjellig informasjon knyttet til hver time. Husk å legge til informasjon på alle fanene før lagring!

Bruk av kansellering/avbud Det ble ikke gjort noen endringer i bruk av kansellering/avbud til PasDoc 4.1 Viktig å lese informasjonsbokser nøye Velger du en kansellering som resulterer i status 3 når pasienten har åpne timer – vil du får informasjon om dette – velg annen årsak til kanselleringen så du ikke sletter timer på andre enheter!

Les informasjonsbokser nøye – kanskje grunn til kansellering må endres – enkelte årsaker har automatikk i ”status i omsorgsperioden” – men andre velger du selv!

Kontaktregistrering uten ankomst BENYTTES VED: Telefonhenvendelser Registrering av H-resept uten fremmøte Attester/spesialisterklæringer/trygdesaker og registrering av takser for attester/spes.erklæringer/trygdesaker på inneliggende pasienter

Eksemplet viser at valgt periode er lukket for denne pasienten hvor det kommer opp spørsmål om en ønsker å gjenåpne omsorgsperioden – JA! Neste spørsmål er: Ønsker du å registrere en kontakt uten ankomst? JA Registrere kontakten Søk opp pasient – stå i kontaktoversikten: Velg aktuell periode – og knytt til en poliklinisk episode. Har ikke pasienten vært i kontakt med sykehuset tidligere – eller aktuelle henvendelse ikke kan knyttes til tidligere periode, må det opprettes en ny henvisning – omsorgsnivå poliklinikk – og knytte kontakten til denne.

Telefonkonsultasjon: Fyll inn: Start tid og klokkeslett Kontakttype: Telefonkonsultsjon Kontaktressurs Oppfølgingskode: Det kreves en oppfølgingskode – og hvis denne kontakten ikke fører til at pasienten skal kalles inn til ny poliklinikktime eller innleggelse, bruk koden IO Ingen oppfølging (knyttes kun til aktuelle kontakt) Slutt tid Det genereres ikke regningskort for telefonkonsultasjoner

Registrering av H-resept uten fremmøte Samme registrering som forklart til telekonsultasjon Fyll inn aktuelle diagnose/prosedyrekoder, i henhold til bestemmelser for pasientadministrert behandling med særskilte legemidler Genererer ikke regningskort

Attester/spesialisterklæringer/trygdesaker Samme rutine som for registrering av telefonhenvendelse – startdato og klokkeslett Kontakttype: SA – Attester, trygdesaker, uttalelser etc Kontaktressurs Oppfølgingskode som beskrevet for telefonkonsultasjon Slutt tid I regningskortet legges spesialtakster L120 og L30 inn i åpne felt under Takst Takster for egenandel og DRG slettes – pasienten skal ikke betale egenandel – og Helfo skal ikke belastes utover spesialtakstene for spesialerklæringene HVIS PASIENTEN ER INNELIGGENDE: Det kan være aktuelt å registrere takster for attester/trygdesaker på en pasient som er inneliggende i sykehuset Det må opprettes en egen episode for poliklinikk – og knytte en kontakt uten ankomst til denne Default debitor (Innlagt egen institusjon) må endres til «Ordinær pasient», for øvrig samme registreringsmåte som nevn over!

Attester/spesialisterklæringer/trygdesaker forts………..

Utskrivende lege, klippet fra Brukerveiledning PasDoc 4.1

Viktig å lage interne rutiner for å vedlikeholde og kvalitetssikre arbeidsliste ”Utskrivende lege” –Ble riktig utskrivende lege registrert i PasDoc ved utskrivelse? –Skal en annen lege overta ansvaret for denne utskrivelsen/epikrisen? –Skal legene avvikle selv når de har mottatt de prøvesvar de venter på? –Skal sekretær avvikle fra listen – i så fall når? I det epikriser er signert og sendes ut pr post? –Listene bare øker hvis de ikke følges opp – og enkelte leger får sine lister på prøvesvar uhåndterlige –Skulle prøvesvar komme etter at utskrivende lege er avviklet – så vil de allikevel være tilgjengelige som ukvitterte på Undersøkelsesresultater RH –Imidlertid vil svar fra andre enheter/seksjoner havne på listen Utskrivende lege hvis det ikke blir utført en manuell avslutning pr pasient

Arbeidslisten – Utskrivende leger

?