Bjørn Hofmann, Section for Medical Ethics Etikk i medisinsk teknologivurdering Bjørn Hofmann Seksjon for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo og Nasjonalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
De Nasjonale Forskningsetiske Komiteer
Etiske modeller - hva er det?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Mangfold og fellesskap
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva slags kunnskap trenger vi
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Etikk for finansielle rådgivere
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
HMS i Petroleumsnæringen
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Seksjon for medisinsk etikk
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Velferdsteknologi.
Oppsummering av FOU - prosjekt
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
hvordan kan det gjennomføres?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Oppsummering av FOU - prosjekt
Seksjon for primærhelsetjenesten
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Institusjonelle omgivelser
Utskrift av presentasjonen:

Bjørn Hofmann, Section for Medical Ethics Etikk i medisinsk teknologivurdering Bjørn Hofmann Seksjon for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Bjørn Hofmann, UiO ”Integrering av etikk” Har vært en intensjon siden starten av HTA Banta HD (2004) Foreword. Poiesis Prax 2:93–95 “Technology assessment is comprehensive in scope, examining impacts on social, ethical, legal, and other systems...” (OTA 1976)

Bjørn Hofmann, UiO Etikk i HTA Flere eksempler fra ca.år 2000 Ingen standard metode Mange aktører: –Eksperter (helseprofesjon) –HTA-eksperter –Etikk-eksperter

Bjørn Hofmann, UiO Ingen enhetlig metodikk fordi: 1.Ulike teknologier –Type: diagnostisk, intervensjon (terapeutisk: farmasøytisk, kirurgisk, adferds- eller livsstilsendringer) –Anvendelsesområde: Primær-, spesialisthelsetjeneste, sosialtjeneste –Funksjon: Erstatter den eksisterende teknologi eller er den helt ny? –Kontroverser: Ufordrer direkte normer og verdier, eks: kloning, IVF 2.Perspektiv: Kliniker, forsker, pasient(organisasjon), epidemiolog, helsepolitiker 3.Teknologivurderingens hensikt: Endre praksis (eksempelvis geografiske variasjoner), avklare usikkerhet eller uenighet med hensyn på nytte eller risiko (bivirkninger), avklare begrunnelsen for ressursbruk (helseteknologier som er dyre og/eller angår store pasientgrupper) 4.Oppdragsgiver: Helsemyndigheter, helseforetak, (pasient)interesseorganisasjoner 5.Teknologivurderingens type: Kunnskapsoppsummering, anbefalinger eller retingslinjer.[i][i] 6.Moralfilosofisk ståsted: Ulike etiske teorier vil fremme forskjellige fremgangsmåter. 7.Praktisk: Hvem det er som gjennomfører analysen (om det er en ekstern etiker, eksterne eksperter på fagfeltet eller personer med kompetanse innen helseteknologivurdering).

Bjørn Hofmann, UiO ”De to kulturer” HTA Medisinsk vitenskap Teknologien brukes av samfunnet Deskriptivt ≠ normativt Etikk integrert i HTA Etikk som ”teknologi” GTA / PTA Science and Technology Studies (STS) Teknologi og samfunn i gjensidig samspill Deskriptivt ↔ normativt HTA integrert i etikk HTA som ”teknologi”

Bjørn Hofmann, UiO To typer tilnærminger Konvensjonelle tilnærminger Tradisjonelle metoder innen biomedisinsk etikk –Konsekvensetikk –Pliktetikk –Prinsippbasert etikk –Kasuistikk –Koherensanalyse –Vid reflektiv likevekt Prosessuelle tilnærminger Interaktiv: iHTA Social Shaping of Technology Typiske eksempler: –CI –Genetiske tester Verdianalyse

Bjørn Hofmann, UiO En axiologisk tilnærming GENERELLE MORALSKE SPØRSMÅL 1 Hva er de moralsk relevante konsekvensene av å ta i bruk det helsefaglige tiltaket? 2 Utfordrer innføring eller bruk av tiltaket pasientenes autonomi, deres integritet, verdighet eller deres menneskerettigheter? 3 Medfører det å innføre og bruke tiltaket moralske forpliktelser? 4 Utfordrer tiltaket sosiale verdier, ordninger eller institusjoner? 5 Forandrer utstrakt bruk av tiltaket vår oppfatning av bestemte personer eller grupper (for eksempel personer med bestemte diagnoser)? 6 Virker tiltaket støtende i forhold til religiøse, sosiale eller kulturelle overbevisninger? 7 Utfordrer tiltaket relevante lover? 8 Hvordan forholder det vurderte tiltaket seg til generelle kritikker av moderne medisin (for eksempel medikalisering)? 9 Finnes det beslektede tiltak som har vist seg å være moralsk kontroversielle? 10 Utfordrer eller forandrer tiltaket på noen måte forholdet mellom helsepersonell og pasient? 11 Hvordan påvirker iverksetting av tiltaket fordeling av helsetjenester? 12 Hvordan bidrar tiltaket til å styrke eller svekke profesjonell selvbestemmelse? 13 Kan tiltaket skade pasienten?

Bjørn Hofmann, UiO SPØRSMÅL KNYTTET TIL ULIKE INTERESSENTER 14 Hvilke pasientgrupper har nytte av tiltaket? 15 Er tredjeparter involvert og hva er dennes interesser? 16 Hvilke interesser har de som bruker tiltaket? 17 Hvilke interesser har produsentene av tiltaket? (industri, universitet) SPØRSMÅL KNYTTET TIL TILTAKET 18 Er moralske utfordringer knyttet til deler av et tiltak relevante for helseteknologien som sådan? 19 Hva er karakteristisk for tiltaket som vurderes? 20 Har tiltakets symbolske verdi noen moralsk relevans?

Bjørn Hofmann, UiO MORALSKE ASPEKTER VED METODOLOGISKE VALG (innen teknologivurdering) 21 Er det noen moralsk relevante spørsmål knyttet til valg av endepunkter i den metodiske vurderingen? 22 Er det moralsk relevante spørsmål knyttet til inklusjonen av studier i helseteknologivurderingen? 23 Er brukerne i studiene representative for de som vil bruke tiltaket i klinisk praksis? 24 Er det moralsk relevante aspekter knyttet til hvordan kunnskapen generaliseres? 25 Finnes det forskningsetiske utfordringer knyttet til helseteknologivurderingen? SPØRSMÅL KNYTTET TIL HELSETEKNOLOGIVURDERINGEN 26 Hva er grunnen til at dette tiltaket vurderes (eventuelt i forhold til andre tiltak)? 27 Er helseteknologivurderingen egnet til å belyse alle relevante aspekter ved tiltaket? 28 Hvilke interesser har de som deltar i vurderingen? 29 På hvilket stadium i utviklingen av tiltaket blir den vurdert? 30 Finnes det beslektede tiltak som ikke er vurdert? 31 Hva er helseteknologivurderingens moralske konsekvenser?

Bjørn Hofmann, UiO Trender som påvirker etikkens relevans for HTA Diffusjon av resultater er et problem Sosialt orienterte helsetjenester skal evalueres Flere teknologier er moralsk utfordrende (sosialt inngripende) Teoretisk drift fra HTA til GTA Økonomien er ikke tilstrekkelig: –Nytte: effektivitet –Sikkerhet: Skade –Distributiv rettferd: kostnadseffektivitet

Bjørn Hofmann, UiO FARE: Etikken utfordrer HTAs tradisjonelle selvforståelse Etikken lar seg ikke lett fange som teknologi –For å øke diffusjon –For å håndtere moralske problemer –For å tilfredsstille formelle kriterier (ELSA) Etikken utfordrer ved å: –Avsløre interessenter (stakeholders and interests) –Stille spørsmål ved HTA organisasjon og deres dagsorden –Fremme pasientdeltagelse –Utfordre kunnskapsparadigmer (EBM)