Solrunn Hårstad Prosjektleder Velferdsteknologi GLOPPEN KOMMUNE JANUAR 2015 BRUK AV VELFERDSTEKNOLOGISKE LØSNINGER I PLEIE OG OMSORGSETATEN PROSJEKTER I VÆRNESREGION
Selbu (4 030) Tydal (860) Stjørdal (22 667) Meråker (2 535) Frosta (2 646) Værnesregionen (32 738) Sør og Nord Trøndelag VÆRNESREGIONEN
HVORFOR? Flere yngre får økt hjelpebehov Utfordrende å få nok helseutdannede i årene fremover Antall 80-åringer fordobles mellom Opparbeidelse av erfaring og kunnskap Bedre kvalitet på tjenester Brukerne skal mestre sin egen hverdag på en mer selvstendig måte.
HELSEDIREKTORATETS FREMDRIFTSPLAN
Rom som består av nye og eksisterende teknologiske løsninger som kan bidra til at befolkningen kan oppleve egenmestring og trygghet, bedre livskvalitet og økt kvalitet på tjenestene i regionen SMARTBO Presentasjon av ulik teknologi til innbyggerne og ved besøk Internundervisning kommunalt ansatte Utprøving av ulik teknologi fra ulike leverandører
SPILLTEKNOLOGI Spill som opprinnelig ble utviklet som familiespill godt egnet til aktivisering og egentrening MÅL: Økt interesse og engasjement Samarbeid med frivillige Bedre «fysikk» blant deltakere Økt samhandling Uttesting og implementering ved Stjørdal dagsenter, motivere bosentra til igangsetting ved hjelp av frivillige.
BRUK AV VIDEOKOMMUNIKASJON I PLEIE OG OMSORGSTJENESTEN
BILDETOLKNING
CISCO JABBER o Sende lyd/bilde i sann tid. o Pasienten, helsepersonell og tolk vil kunne se og høre hverandre. o kan installeres på bærbar pc og I-Pad o Imøtekommer behovet for fleksibilitet, med et svært enkelt brukergrensesnitt.
Bakgrunn: Midt- norske teknologiprosjektet- Januar 2012 Teste ut eksisterende teknologi Erfarings- og kompetansesamlinger Avsluttet 2013/ 2014 LÆRINGSNETTVERK FOR VELFERDSTEKNOLOGI Nåsituasjon: Midler via statsbudsjettet Oppdrag fra styringsgruppen: spre kompetanse i Midt-Norge Læringsnettverk Oktober 14-Mai 15
h0S_6tVnXU&hd=1 BO LENGRE HJEMME I VÆRNESREGIONEN
BETA-PROSJEKT Startet forberedelser mai 2012 Åpning av prosjekt mars 2013 Slutt beta-prosjekt september sensorpakker i Selbu 8 sensorpakker i Stjørdal 2 sensorpakker inkl. trygghetsalarm i Stjørdal Erfaringer: Bevegelsessensor Temperatursensor Fallsensor Dørsensor Vannsensor
HOVEDPROSJEKTET Okt 2013-Des 2014 Basert på funnene i for-prosjektet -Teste smartere sensorer -Utvide bruken til alle kommuner i VR VELFERDSTEKNOLOGIEN SKAL BIDRA TIL ØKT TRYGGHET OG MESTRING HOS BRUKERE SLIK AT MAN VIL VÆRE MEST MULIG SELVSTENDIG OG BO LENGRE HJEMME Resultat: Politisk sak i alle kommuner om trygghetspakke som en tjeneste i kommunene
Innbyggerne skal få bo lengre hjemme Bruker/ innbygger fokus: Målet er at tjenesten skal oppsøke brukeren når brukeren trenger tjenesten- og ikke kun når helsetjenesten anser det som nødvendig. Kommunefokus: Hvordan skal kommunen møte fremtidas omsorgsutfordring med mindre helsepersonell og flere hjelpetrengende. Gode, effektive tjenester. Kulturendringer politisk, ledelse, øvrig helsepersonell TJENESTEINNOVASJON
Hvordan ta ut nytten – nytteverdi: Eks dørsensor bosenter Kvalitet på tjenesten økes: større trygghet til brukere/ pårørende/ ansatte Effektivisering på tjenesten. Hvordan skape mertjenester med de ressursene man har i dag. GEVINSTREALISERING
FORSKNINGSSAMARBEID
STATUS PR JAN 2015 FORELØPIGE FUNN: -Ansatte mangler informasjon og opplæring -For mange trykk for behandling av alarm i mobil omsorg -Mange falske alarmer -Ser at morgendagens omsorg på ytes på en litt annen måte -Beundre de som kan benytte teknologien -Helsepersonell så mulighet for gevinst
STATUS PR JAN 2015 Gjennomført internundervisning Publisert fagartikkel VEIEN VIDERE 2015 Henge opp plakater med god og nyttig informasjon ute på enhetene/ avdelingene Henge opp plakater med god og nyttig informasjon i offentlige rom som legekontor, eldresentra etc. Delta på ledermøter/ personalmøter Delta på forum for å nå ut til innbyggere Bruke sosiale medier og hjemmesiden Bidra med «informasjonstorg» i alle kommuner
FELLES DRIFTSSENTRAL HELS-IT
VEIEN VIDERE 2015
Vi er pilot for kurs og læringspakke Læringspakken består i prosessveiledning om hvordan benytte tjenesteinnovasjon i en større endringsprosess Vi har valgt tema «felles alarmmottak» for prosessveiledningen, siden vi er i gang med et utredningsprosjekt på dette området TJENESTEINNOVASJON
KRITISKE FAKTORER Er teknologiutvikling hinder for våre fremdriftsplaner? Har vi tilstrekkelig kompetanse- har vi kompetansen på riktig plass? Riktig og nok ressurser i prosjekt (ta vare på ildsjeler) Hvordan skrive en god kravspesifikasjon som skal dekke fremtidige løsninger? Nettverksdekning/ oppetid av mobilt nettverk- tjeneste 24/7
TAKK FOR MEG! Kontaktinfo: Hjemmeside: ult.aspx omsorgstjenesten.aspx Lik oss på facebook: Værnesregionen- velferdsteknologi