1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Pedagogisk analyse.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Professor Thomas Nordahl
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Læringsmiljø Bunntekst.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kampen skole Vår visjon:
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
Hva er viktig for elevers læring?
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Mandat og rammeverk for evalueringen
LEDERNE, april 2005, Trondheim
INTRODUKSJON.
Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Mentorskap og nettverk HINT, Levanger 5 november 2005
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

2 Skole- og utdanningsforskning i Trondheim Dronning Mauds minne HiST NTNU –Program for lærerutdanning –Pedagogisk institutt –Institutt for sosiologi og statsvitenskap –Institutt for tverrfaglige kulturstudier –NTNU Samfunnsforskning –Studio Apertura –Institutt for industriell økonomi –Institutt for voksnes læring og rådgivningvitenskap (ViLL) SINTEF –Arkitektur –Byggeteknikk –IFIM – Arbeidsforskning –Regional utvikling –Kunnskap og strategi –Produktivitet og prosjektledelse –Gruppe for skole- og utdanningsforskning

3 NTNU Skole- og læringsforskning Møte et behov Synliggjøre forskningskompetanse Styrke forskningsvirksomheten Synliggjøre og styrke Trondheimsmiljøene Bidra til å utvikle skolen

4 Definerte satsingsområder Ledelse, skoleutvikling, organisering Frafall, yrkesvalg, forebygging IKT og læring Realfag Demokrati og dannelse Lærerprofesjonen, lærerutdanning og yrkesutøvelse Læringsarenaer

5 Den faste staben Thomas Dahl (daglig leder, Ph.D. (vitenskapsstudier)) Trond Buland (forsker, dr. polit. (sosiologi)) Brita Bungum (forsker, Ph.D. (sosiologi)) Svein Lorentzen (professor) Geir Karlsen (professor)

6 Viktigste faktorer når det gjelder elevenes sosiale og faglige læring Relasjon mellom elev og lærer Klasseledelse Relasjoner mellom elevene Bruk og håndhevelse av regler Forventninger til elevene Samarbeid mellom hjem og skole (Metaanalysene til Hattie (2009) og Dansk Clearinghouse (2008)) Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

7 Analyse av lærerfortellinger i Europa (Profknow-prosjektet (EU-prosjekt)): Heterogen og mer krevende elevpopulasjon Endrede relasjoner mellom barn og foreldre Endret oppgave til lærere: ruste barn for en usikker framtid når det gjelder arbeid og kunnskap

8 Reflekterte praktikere En skole I bevægelse Eksplorerende: Hvordan bruke kunnskap og hvilken kunnskap? Hva gjør vi når kunnskapen ikke virker? Hva kan vi lære?