” Vi støtter alle seksuelle uttrykk som er basert på likeverd og samtykke.” (LLH – «Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner»)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Barnet som gave og oppgave
5 Kultur.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Abort - Mål s. 36 Reflekter over etiske temaer knyttet til abort
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
FrP- KrF Lyngdal
KRL Av Karina Schjølberg
Historie og ideologi.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Velkommen til ettårssamling
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Likestilling og samlivsformer
Utviklingen og kvinnens plass i Den norske Kirke de siste 50 år.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
I gode og onde dager. Abort.
Likestilling og likeverd i barnehagen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
6 gode grunner til at kristen samlivsteologi ikke kan være kjønnsnøytral Misjonshuset, Kristiansand 21. mai 2016 Øivind Benestad Stiftelsen MorFarBarn.
Livssynshumanismen.
Innføring av ny liturgi. Bruk av kirkebyggene. Kirkeordning 2020.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
CEDAW Helga Aune.
Katolsk og ortodoks kristendom
KRLE Familiefakta.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Utrustet! «min kirke!» MATT 16: 18
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Livssynshumanismen.
Ressursfokus vs mangelfokus
Formålet med opplæringen er å belyse hvor sentralt likestilling står i Norge og tydeliggjøre myndighetenes innsats med å fremme likestilling og arbeid.
Livssynshumanismen.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
KrFs familiepolitikk.
Ny kjønnsnøytral ekteskapslov 2008
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Velkommen!.
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Oppstart i barnehagen.
En bibelsk forståelse av ekteskapet
Mor-far-barn- relasjonen er unik
Jesu budskap og eksempel
Den kjønnsnøytrale ekteskapsloven:
Bibelen er klar: Et ENTYDIG budskap:
Samlivsdebatten i Den norske kirke
Mor-far-barn-relasjonen
Endring av juridisk kjønn
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Den radikale kjønnsideologien
Noen sentrale årstall i norsk lovgivning
Fem gode råd Til taleren:
Hvem kan inngå ekteskap?
Visdom fra en sjelesørger
Utskrift av presentasjonen:

” Vi støtter alle seksuelle uttrykk som er basert på likeverd og samtykke.” (LLH – «Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner») NÅ: «Fri – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold» Målet for den kjønnsradikale agendaen: Å avskaffe hetero-normen og innføre multi-normen. Resultat blir et samlivsanarki, der INGEN samlivsform skal stå i noen særstilling: Hetero, homo, bi, poly, pan, trans m.m.m. – alt skal defineres som like naturlig, normalt, rett og godt for barn, for voksne og for samfunnet.

1) Ekteskapsloven: Kjønnsnøytral definisjon – ”2 personer”. 2) Bioteknologiloven: Staten legger til rette for at kvinner kan føde farløse barn ved assistert befruktning. 3) Barneloven §4a: ”Eit barn kan ikkje ha både ein far og ei medmor.” Dvs: Et barn med ”medmor” har ingen far. 4) Adopsjonsloven: To menn eller to kvinner kan adoptere utenlandske og norske barn. 5) Partnerskapsloven: Avskaffet.

Ekteskapet er ingen skaperordning eller fast definert institusjon med spesifikke kjennetegn. Ekteskapet er en elastisk institusjon som det rådende stortingsflertall har mandat til å definere og omdefinere som de ønsker. Den biologiske relasjonen mellom mor, far og barn er ikke unik. Den kan like godt erstattes av andre relasjoner. Mor-far-barn-relasjonen er bare én variant blant andre like naturlige og verdifulle samlivsformer.

Blodsbånd, slekt, arv, gener og biologisk tilhørighet er uvesentlig i et menneskes liv. Det som er viktig, er gode "omsorgspersoner”. Voksnes krav og ønsker er viktigere enn barns gudgitte og naturgitte rettigheter. Voksne har en legitim rett til å skaffe seg barn, men barn har ingen rett til å kjenne og vokse opp med begge sine biologiske foreldre.

1) Etisk relativisme 1) Etisk relativisme - Forskjellen på norm og unntak oppheves - Toleranse = relativisme 2 ) Språkmanipulering - ”Diskriminering” - ”Rettigheter” - ”Likestilling”

- Barne- og familiepolitikken defineres på minoritetenes premisser. Offer-retorikk. - Den radikale kjønnsideologien har klare totalitære trekk. Den er kanskje den største faren for religions- og samvittighetsfriheten i vestlige samfunn. - De som ikke tilpasser seg, risikerer å møte fordømmelse, utstøtelse, marginalisering, sanksjoner, tap av statsstøtte, yrkesforbud, bøter, + +

Brendan Eich, utvikler av Java script og grunnlegger av Mozilla og Firefox, adm. direktør

1997: Biskopene – ”Å sidestille heterofilt ekteskap med homofilt samliv er i strid med grunnleggende etiske prinsipper i Bibelen og må anses som kirkesplittende vranglære.” 2004 og 2005: Et enstemmig Bispemøte avviste en kjønnsnøytral ekteskapsforståelse. 2006: I Lærenemnda avviste 16 av 20 medlemmer en kjønnsnøytral ekteskapsteologi. 2007: 83% av Kirkemøtet stemte for en uttalelse som avviste en kjønnsnøytral ekteskapsforståelse. 2007: 9 av 11 biskoper og nesten samtlige bispedømmeråd avviste forslaget om kjønnsnøytral ekteskapslov. 2014: Kirkemøtet avviste likekjønnet liturgi og lære 2016: Kirkemøtet vedtok at DnK skal innføre likekjønnet liturgi og lære. Blir trolig innført på Kirkemøtet i januar 2017.

Et perspektiv som har vært fortiet og ignorert i hele den kirkelige debatten. Vi må konsekvent tenke og argumentere utifra: Barneperspektivet * «Diskriminering» * «Likestilling» * «Rettigheter»

Der kampen står … «Dersom jeg med den høyeste stemme og den klareste skriftutleggelse bekjenner min tilslutning til hele Guds ord, bortsett fra det punktet som verden og djevelen akkurat nå angriper, da bekjenner jeg ikke Kristus – uansett hvor frimodig jeg bekjenner ham. Det er der hvor kampen står, at soldatenes troskap blir prøvet. Å stå stødig på alle de andre frontlinjene betyr flukt og vanære hvis soldatene trekker seg tilbake på det avgjørende punktet.» Tillagt Martin Luther

1. EKTESKAPET Ekteskapet er en skaperordning for mann og kvinne, innstiftet av Gud. Ekteskapet er ingen sosial konstruksjon, ingen menneskelig oppfinnelse. 2. MOR-FAR-BARN-relasjonen Mor-far-barn-relasjonen er unik og står i en særstilling. Den er vesensforskjellig fra alle andre relasjoner. 3. BARNET Barn har en gudgitt rett til sin egen mor og far. Ingen har rett til å frata dem denne retten. Verken mor eller far er overflødig. Barn er en gave, ikke en «rettighet» eller handelsevare.

1. Ekteskapet er pr definisjon en institusjon for mann og kvinne. Ekteskap, foreldreskap og barn hører uløselig sammen. 2. Barn har en medfødt og gudgitt rett til å kjenne sine egne foreldre. 3. Mor og far er unike personer i et barns liv. Verken mor eller far er overflødige. 4. Barn er en gave, ikke en rettighet eller en handelsvare. 5. Det er ingen rettighet for voksne å skaffe seg planlagt farløse eller morløse barn. 6. Det er en kulturell katastrofe når sæd og egg, donorer og surrogatmødre på barnemarkedet blir sidestilt med mor og far. På sikt vil det få uoverskuelige konsekvenser for synet på menneskeverd, relasjoner, foreldreskap, slektskap, ekteskap og barn.

■ Biologien – Det er kun én mann og én kvinne som kan få barn sammen. Mor-far-barn-relasjonen er unik og vesensforskjellig fra alle andre relasjoner. ■ Barnet – Det er en menneskerett for barn "å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem" (FNs Barnekonvensjon 7.1). Barn har en naturgitt og gudgitt rett til sine egne foreldre. ■ Bibelen – E kteskapet er en av Guds grunnleggende skaperordninger og er pr definisjon et samliv mellom mann og kvinne.

Quo vadis, kristenfolket i Norge? * Profetisk røst, eller politisk korrekthet? * Hva skal telle mest: Barnet, Bibelen og Guds skaperordninger, - eller samtidens ideologier og trender? * «Så sier Herren!» eller: «Så sier Stortinget og folkemeningen!»?