GNA network meeting København 02.02.2010 Operativt nettverk HMS: Målsetting, status, arbeidsplan i 2010 Jon Rømoen, Statens vegvesen Region øst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
 FINLAND › Jukka Hopeavuori, Trafikverket  SVERIGE › Britt-Marie Majbäck, Trafikverket › Anne-Marie Snäll, Trafikverket › Anna Hamberg, WSP  DANMARK.
Advertisements

COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Byggavfall Kåre Myran HMS-sjef HENT AS.
Hva er Fretex ?.
Norsk sykepleierforbund Bodø
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Det kommunale og det statlige barnevern
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Digitalt forbedrings- og avvikssystem i Møre og Romsdal fylkeskommune
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Miljøstatus-samling mars 2007 Ingunn Selvik.
Utveckling av regionens näringsliv, arbets- marknad och pendling skulle gynnas av för- bättrad tillgänglighet genom en bra svensk- norsk vägförbindelse.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
…når resultater betyr noe
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
#Lillehammer2016 Tomas Holmestad.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
GNA - Gemensam Nordisk Anläggningsmarknad Prosjekt - Felles funksjonskrav Nordisk sjefsmøte – Island 11. august 2008 Tor-Sverre Thomassen Vegdirektoratet.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Referansegruppemøte Lycksele oktober s. 2 Bakgrunn Kontakt mellom tannhelsetjenesten i Västerbotten og Helgeland ble etablert i 2007.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
TILBUDSKONFERANSE Fv. 205 Steinerud bru x Fv. 368 Bergerud.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Strategisk helseplan for Fjellregionen Arbeidsutvalget 10. mai 2010 Regionrådgiver Rune Jørgensen Regionrådet 26. mai Brit Kværness.
Nettverksmøte København 2. februar 2010 Bjørn Erik Selnes GEMENSAM NORDISK ANLÄGGNINGSMARKNAD
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Tilbudskonferanse 1604 Gauldal/Oppdal Kantslått sør / -nord Dato:
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Status i arbeidet med forvaltningsreformen
Hvem gjør hva i Seksjon for drift og logistikk
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Møte 12. november 2013 Gøteborg
Høstrapport – tall og statistikk
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Hva med deg som vil satse, men ikke via Team Boligpartner?
Utskrift av presentasjonen:

GNA network meeting København Operativt nettverk HMS: Målsetting, status, arbeidsplan i 2010 Jon Rømoen, Statens vegvesen Region øst

Forslag til felles HMS-krav i Norden, rapporter i mai 2008: Ta i bruk felles HMS-indikatorer (H1, H2, F, N) og felles rapporteringsopplegg. Etablere gode rutiner for incitamenter og sanksjoner. Støtte hverandre i arbeidet med utviklingsplan 2008 – 2012 (Etableringsfase 2008, Tilpasningsfase 2009 – 2011 og Driftsfase ) Nettverket har halvårlige kontaktmøter i de to første fasene. Vi søker å etablere kontakt med tilsynsmyndighetene for om mulig å etablere mer likeartede krav og rutiner.

Vejdirektoratet, Danmark: Status felles HMS-indikatorer: Pilotprojekt med indførte HMS indikatorer med opstart i 2010 Indførte værdier: –H1 –H2 –N –Dødsulykker

Vejdirektoratet, Danmark: Status sanksjoner og incitamenter: Afprøvning med bonussystem afsluttet –Godt engagement blandt entreprenørerne Bonussystem på M11 HMS-indikatorer på forsøg med bonus / prisuddeling Sanktioner beskrives i udbudsmaterialet for alle kontrakter. (Bøde for manglende bidrag til HMS)

Vejdirektoratet, Danmark: Status utviklingsplan: Etablering 2010 –Mål og resultat fastsættes –Arbejdstilsynet kontaktet Drift –Opfølgning 2-4 gange pr. år –Vurdering af mål og effekten af HMS-tiltag

Vägverket, Sverige Status felles HMS-indikatorer: Avser att införa HMS-indikatorerna i byggherreverksamheten under 2010, när vi gått in i nya organisationen Trafikverket:  H1-verdi  H2-verdi  F-verdi  N-verdi

Vägverket, Sverige Status sanksjoner og incitamenter: Sanktion vid anmärkning på vägarbetsutmärkning enligt lista Incitament enligt modell E4 förbi Markaryd: Start med en bonuspott Potten höjs med 500 SEK för varje rapporterat tillbud Godkänd bedömning vid ”Säkerhet på väg” höjer potten 1000 SEK Förbättringsförslag höjer potten 1000 SEK Anmärkning vid bedömning av vägarbetsutmärkning sänker potten enligt lista Anmärkning vid skyddsrond eller av tillsynsmyndighet sänker potten 2000 SEK Bonusutbetalning Gemensam trivsel- och utvecklingsinsats Utlottad studie-/rekreationsresa

Vägverket, Sverige Status utviklingsplan: Eftersom Trafikverket startar kommer vi att i samråd med Banverket påbörja implementering i nya verket

Trafikverket, Finland Status felles HMS-indikatorer: -Innførte følgende indikatorer i 2008: -H1 -F -N -Ulykkesandel (pr 1000 arbeidstakere) -En del analyser av data er utført

Trafikverket, Finland Status sanksjoner og incitamenter: Har ikke maktet å gjøre systematisk arbeid på dette området i en hektisk omorganiseringsprosess.

Trafikverket, Finland: Status utviklingsplan: Har lagt ned betydelig arbeide for å realisere sentrale deler av utviklingsplanen. Vil ta nye tak i ny organisasjon. Har etablert kontakt med tilsynsmyndighet.

Jernbaneverket, Norge Status felles HMS-indikatorer: –H1-verdi –H2-verdi –F-verdi –N-verdi er innført i byggherrevirksomheten i 2010

Jernbaneverket, Norge Status sanksjoner og incitamenter: Pr i dag Jernbaneverket har ikke spesielle sanksjoner utover det som er kontraktfestet ” Personell som utfører grove brudd på regler innen HMS og som bruker eller er påvirket av rusmidler på anlegget, vil bli bortvist. Bortvisningen medfører ikke økonomisk ansvar for Byggherren. Ved tilfeller der entreprenørens personell blir tatt for manglende bruk av verneutstyr, gis advarsel på stedet. Ved andre gangs forseelse blir vedkommende bortvist.” Incitamenter er ikke lagt opp i mot firma, men mot enkelt personer

Jernbaneverket, Norge Status utviklingsplan: Etableringsfasen: Forankring av mål og rutiner er på plass hos utbyggingsdivisjonen i Jernbaneverket. Mhp kontaktperson arbeidstilsynet så vil vi forholde oss til den kontaktpersonen som Statens vegvesen har etablert. Driftsfasen: HMS-indikatorer er på plass. Grenseverdi for H1-verdien har eksistert. Grenseverdi for de resterende indikatorene vil bli etablert i løpet januar – februar Rapporteres og følges opp internt månedlig.

Statens vegvesen, Norge Status felles HMS-indikatorer: Innført følgende HMS-indikatorer i byggherrevirksomheten for 2010:  H1-verdi  H2-verdi  F-verdi  N-verdi

Statens vegvesen, Norge Status sanksjoner og incitamenter: Utprøving av system for HMS-vurdering med bonus ble avsluttet i 2009 Positivt virkemiddel for aktivt HMS-arbeid og gode HMS-resultater Gode tilbakemeldinger fra entreprenørene Entreprenørene ønsker ikke bonus knyttet opp til HMS- vurderingen Vurderes tatt i bruk som et generelt krav i alle kontrakter – beskjed blir gitt senest i oppstartmøte dersom HMS-vurderingen skal benyttes i en spesfikk kontrakt

Statens vegvesen, Norge Status utviklingsplan: Etableringsfasen (2008): Forankring av mål og rutiner er på plass Etablert kontaktperson hos Arbeidstilsynet Driftsfasen ( ): HMS-indikatorer med grenseverdier for ”ønsket” og ”godt nok” nivå er på plass Oppfølging hvert halvår, evaluering årlig

Målsettinger for nettverket Vi har fortsatt konklusjonene i GNA fase 3 som ledestjerner. Ny runde med forankring i egne organisasjoner. Bearbeide erfaringene indikatorene gir oss. Arbeide videre med gode rutiner for incitamenter og sanksjoner (og samhandling). Redusere det store etterslepet i utviklingsplanen. Fortsette å hente gode ideer hos hverandre i møter hvert halvår.

Målsettinger…..(forts.) Etablere god kontakt med tilsynsmyndighetene, vi inviterer til seminar i mars. Hensikt: - Etablere et bedre samarbeid med dem i hvert av landene. - Styrke deres samarbeid over grensene. - Etablere mer likeartede krav og rutiner. - Etablere mer ensartet bransjestatistikk.