Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Et av mange alternativ kommunestyret har bedt om utredning av. Utredningsfasen har vært.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Advertisements

Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Lokalsamfunnsforeningen Oslo 24. september 2012 Kommunestrukturen: Kva er problemet? Kva er løysinga? Professor Harald Baldersheim Universitetet i Oslo.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Visjoner om kommunesamarbeid
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Politisk påvirkning.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Et av mange alternativ kommunestyret har bedt om utredning av. Utredningsfasen har vært.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Kommunereformen – Stordriftsmyter og gode samfunn. Ole Gustav Narud
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Kommunal planlegging.
Skranker i arbeidslivet
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Gode alene – enda bedre sammen?
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Et av mange alternativ kommunestyret har bedt om utredning av. Utredningsfasen har vært gjennomført administrativt som et prosjekt ledet av rådmennene i de 4 kommunene. Ferdigstillelsen er noe forsinket pga. en del sene tilbakemeldinger. Prosessen skal nå videreføres i regi av politikerne. Kommer midt opp i valget Programfesting av fortsatt egen kommune

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Utredningen er gjennomført ved: innhenting av informasjon om politiske føringer og vedtak å undersøke forskningsresultater fra tidligere sammenslåinger og forsøk på sammenslåinger å undersøke forskning på lokalsamfunnsutvikling å undersøke trender og idégrunnlag bak reformen – bl.a. «New Public Management» (NPM) gjennomgå andre relevante utredninger gjennomføre en egenevaluering hos kommunene i to trinn: 1)dagens status og 2) oppgaveløsningen i langt fram i tid

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Noen funn/ observasjoner: Rangeringen på kommunebarometeret viser ingen sammenheng med kommunestørrelsen (20 første) 1634OppdalSør-TrøndelagG GloppenSogn og FjordaneG HøylandetNord-TrøndelagG SogndalSogn og FjordaneG MandalVest-AgderG AskerAkershus og OsloG ÅsAkershus og OsloG NesoddenAkershus og OsloG SiljanTelemarkG FørdeSogn og FjordaneG OppegårdAkershus og OsloG ÅlBuskerudG SandefjordVestfoldG VestbyAkershus og OsloG StrynSogn og FjordaneG HåRogalandG MossØstfoldG LesjaOpplandG AlvdalHedmarkG Os (Hedm.)HedmarkG

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Størrelse ingen garanti for godt barnevern NTB | Publisert: :57 | Oppdatert: Over 200 kommuner her i landet samarbeider om barnevern over kommunegrensene. Nå viser forskning at større barneverntjeneste ikke automatisk betyr et bedre barnevern. I alt finnes det 63 interkommunale samarbeid om barnevernstjenester, av ulikt omfang. Et hovedmotiv for samarbeid er at størrelse skal gi bedre fagmiljø – I hovedsak finner vi at samarbeidene fungerer godt, sier prosjektleder Therese Andrews fra Nordlandsforskning, som sammen med forskerne Bjarne Lindeløv og Annelin Gustavsen har studert samarbeidene. Studien er gjennomført på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Forts…. Ledelse viktigst Forskerne har intervjuet ansatte ved Fylkesmannsembetene som har ansvar for barnevernet, og alle lederne for Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker. De har også sendt spørreskjemaer til alle rådmennene og barnevernslederne i de samarbeidende kommunene. Det er bred enighet om at et større barnevern ikke alltid betyr at barnevernet blir bedre: – Det stemmer ikke helt med bildet flere politikere gir, når de hevder at større er bedre. Som når de ofte bruker en større barnevernstjeneste som argument for kommunesammenslåing. Det er vanskelig å skjære alle over en kam, også flere av de små miljøene fungerer, sier Andrews til NTB. Av undersøkelsen kommer det fram at god ledelse kan være vel så viktig som størrelse. Mange er også bekymret for at barneverntjenesten kan bli for stor.

GJENNOMSNITTSSKÅR BARNEHAGE, SFO, GRUNNSKOLE, BARNEVERN OG SYKEHJEM

GJENNOMSNITTSSKÅR HELSESTASJON, OMSORGSBOLIG, HJEMMESYKEPLEIE, SOSIALTJENESTEN OG PLAN OG BYGNING

GJENNOMSNITTSSKÅR FOLKEBIBLIOTEK, KOLLEKTIVTRANSPORT OG BRANNVESEN

REKRUTTERING OG KOMPETANSE KOMPETANSENIVÅET I KOMMUNENE ER HØYT CA.40 PST. UTDANNING PÅ HØGSKOLE/UNIVERSITETSNIVÅ INGEN SYSTEMATISK FORSKJELL ETTER KOMMUNESTØRRELSE KONKURRANSEN OM ARBEIDSKRAFTEN I REGIONEN KOMMUNEN LIGGER MEST AVGJØRENDE FOR REKRUTTTERINGSPROBLEMER OG KOMPETANSE MANGEL PÅ INGENIØRER (40 PST AV KOMMUNENE), SYKEPLEIERE (1/3 DEL AV KOMMUNENE), FAGLÆRTE I PLEIE OG OMSORG (1/4 DEL AV KOMMUNENE) STØRST MANGEL PÅ INGENIØRER, BARNEHAGEPEDAGOGER OG SYKEPLEIERE I DE SENTRALE KOMMUNER. KILDE: Bakkevig, Steen Jensen og Moland. Kompetanse i kommunene. Fafo-rapport 2013

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Tilbakemeldinger fra våre egne kommuner: Ingen av kommunene melder om lang saksbehandlingstid eller restanser av betydning. Faglig godt kvalifiserte medarbeidere Det har for noen vært utfordringer med å finne nok kvalifiserte søkere innenfor yrkesgruppene ingeniører, sykepleiere og leger. Ingen av de mindre kommunene har egen juridisk kompetanse. Fagmiljøene er sårbare ved at det er få personer som behersker det enkelte fagfelt fullt ut Det er få klager fra brukerne Inhabilitet oppleves ikke som noe problem selv i små kommuner Rettssikkerheten vurderes som god, og det er åpenhet i forvaltningen Brukernes valgfrihet er begrenset

Effektivisering av administrasjonsoppgaver

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Tabellen for de 4 kommunene viser samme tendens som det nasjonale diagrammet for KOSTRA. Tallene i tabellen er imidlertid ikke helt sammenlignbare med diagrammet fordi tabellen også inneholder kostnader til politisk virksomhet. Ved å legge dagens administrasjons- og styringskostnader for Vefsn kommune til grunn for en ny regionkommune, viser det et innsparingspotensial på ca. 31,5 mill. pr. år. Dette er imidlertid betydelig lavere enn den forventa reduksjonen i rammene på kr. 66 mill. etter 20 år ved en sammenslåing.

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Samfunnsutvikling, befolkning:

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn

Innbyggere år i forhold til eldre innbyggere

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn

Samfunnsutviklerrollen Rollen som samfunnsutvikler : Langsiktig arealbruk og utbyggingsmønster Utbygging av infrastruktur Steds- og sentrumsutvikling Næringsutvikling Miljø og folkehelse

Samfunnsutviklerrollen forts.. Kommunen må ha tilstrekkelig kompetanse og ressurser både til: Arealplanlegging, næringsarbeid, miljøvern, folkehelse, nettverksbygging og etablering av gode partnerskap. Deler av dette kan være en utfordring for de små kommunene.

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Usikre rammebetingelser Framtidig inntektssystem – vilkårene for små kommuner. Særordninger som småkommune- og Nord-Norgestilskudd. Økonomisk styrking av folkerike vekstkommuner? Eiendomsskatten – vil den overleve som i dag? Tilgang på fagfolk – utviklingen i arbeidsmarkedet og behovet for attraktive fagmiljø. Demografisk utvikling – felles nasjonal utfordring, men størst i distriktene. Rekruttering innen pleie og omsorg En nedre grense for folketallet i en funksjonell kommune

Sammenslåingsprosessen Ulike erfaringer. 7 frivillige sammenslåinger siden 1995 Flere forsøk strandet Både jevnbyrdighet og ulik størrelse skaper hver sine utfordringer Fellesnevnere for suksess: Felles kultur, identitet og verdier Modningsprosess, tilstrekkelig med tid Gode erfaringer fra samarbeid Raushet og respekt Åpenhet og ærlighet Pålitelighet

Intensjonsavtaler Ikke juridiske avtaler Basert på tillit Flertallet i det nye kommunestyret bestemmer politikken Strukturer har lettere for å bestå enn økonomiplanvedtak Mest mulig konkrete og detaljerte avtaler Realistiske avtaler i forhold til framtidige økonomiske rammer

Aftenposten Pål Andreas Mæland Oppdatert: 11.jul :19Pål Andreas Mæland Overveldende flertall for sammenslåing Kun blant Sp- og SV- politikere er det flertall imot kommunesammenslåing. To av tre norske lokalpolitikere er positive til at deres hjemkommune skal slå seg sammen med en eller flere nabokommuner. Det viser en undersøkelse utført av Respons analyse. Et tilfeldig utvalg av 400 lokal­politikere fra alle partier er trukket og stilt spørsmål om blant annet kommunesammenslåing. 65 prosent svarer at de er positive til at deres kommune slår seg sammen med en eller flere andre kommuner. 28 prosent er negative, mens åtte prosent ikke vet. - Det er klart flertall for kommunesammenslåinger innenfor de fleste av partiene. Det er kun i SV og Senterpartiet at det er et flertall som stiller seg negativ til kommunesammenslåing, sier Thore Gaard Olaussen i Respons. Mest positiv til sammen­slåinger er Høyre-politikere (86 prosent), fulgt av Venstre (76 prosent), Frp (71 prosent) og KrF (70 prosent).

forts…. Vaksdal-ordfører Eirik Haga (Ap) er blant dem som lenge har vært positiv til større kommuner, i likhet med 64 prosent av sine partifeller. - Men i den siste tiden er jeg blitt stadig med skeptisk. Det skyldes at regjeringen holder kortene tett til brystet. Vi vet ikke hvilke rammebetingelser en ny kommune vil få, og hva de store kommunene egentlig skal være godt for, sier han. Haga har derfor gått fra å være for sammenslåing, til bli avventende. Undersøkelsen viser at det er klarest flertall for kommunesammenslåing blant politikerne i de største kommunene. I kommuner med mer enn innbyggere, er over 80 prosent positive, og kun fire prosent negative. I kommuner med under innbyggere er 59 prosent positive og 34 prosent negative.

Lokalpolitisk engasjement

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn

Oppsummering: Alle fire kommunene klarer seg bra under dagens rammebetingelser, selv om inntektene varierer mye. Det er ikke påvist klare kvalitetsforskjeller mellom små og store kommuner når større/ komplekse oppgaver løses interkommunalt. Interkommunalt samarbeid anses i liten grad som et demokratisk problem innenfor rimelighetens grenser. Habilitet og rettssikkerhet er ivaretatt. Tilgang på fagfolk er bra, selv om det er mangel innen noen yrkesgrupper - noe som er felles for landet. Store og små enheter har hver sine fordeler og ulemper.

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Oppsummering forts… Usikkerheten for framtida dominerer vurderingene - både økonomisk, demografisk og politisk (ivaretakelse) Ulik økonomisk status/ situasjon i de 4 kommunene – er det en vesentlig hindring? Kommunestruktur vil dukke opp som tema med jevne mellomrom – både pga. samfunnsutviklingen generelt og de demografiske endringene spesielt. Frivillighetslinja virker problematisk i forhold til uttalte målsettinger. I noen kommuner er det uansett åpenbare behov for grensejusteringer.

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn De neste steg…. Intensjonsgrunnlag Innbyggerinvolvering med folkemøter, informasjonsmateriell, internet m.m. Spørreundersøkelser, evt. folkeavstemming Evt. intensjonsavtaler Høring Vedtak