Dette er Miljødirektoratet. Dette er oss  forvaltningsorgan under Miljøvern- departementet  etablert 1. juli 2013  om lag 700 medarbeidere – hovedsakelig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Klarspråk i praksis Eksempler fra Klima- og forurensningsdirektoratet Kristin Kinck Rannem.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Nasjonale miljømål og oppfølging av arbeidet med forurensede sedimenter Ren Drammensfjord, Frokostmøte
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Verktøy for kommunene Direktør Janne Sollie 28. mars 2011.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Samordning gjennom struktur og prosess, ja takk, begge deler!
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Styring og mål i norsk miljøforvaltning
Bærekraftig utvikling
Naturvernets utvikling
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
ingen miljøgifter innen er det mulig?
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Ny forvaltningsmodell for verneområder
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
1 Statens naturoppsyn Håndheving innen naturvernlovgivningen gjennom forebygging, tilsyn og kontroll Utviklingen av SNO og forholdet til fjellstyrene K.E.
Hvordan bør naturoppsynet organiseres?
Bærekraftig utvikling - miljø
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Organisering av verdensarvarbeidet
Ny klima og energistrategi i Troms
Landbruk på dagsorden i Karlsøy kommune Ass. fylkesmann Bård M. Pedersen.
Naturmangfoldloven En praktisk innføring Avdelingsdirektør Torbjørn Lange Gardermoen, 1. februar 2010 Foto: Statskraft.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
Planleggingens utfordringer
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Foreleser: Finn R. Førsund.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Overordnet tiltaksvurdering mot marin forsøpling Avfallskonferansen, Tromsø, 9. juni 2016 – Thomas Hartnik.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
WWF-Norges syn på havbruksnæringen Karoline Andaur WWF Norge 11 Februar 2010 Sats på torsk!
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Miljøvernavdelingens syn på bruk av vegsalt Leif Inge Paulsen Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Foto: Andreas Wæhre.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Norden som foregangsregion
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Hva menes med naturmangfold?
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Hensynssoner rundt Borregaard
KrFs energi- og miljøpolitikk
Hva menes med naturmangfold?
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Dette er Miljødirektoratet

Dette er oss  forvaltningsorgan under Miljøvern- departementet  etablert 1. juli 2013  om lag 700 medarbeidere – hovedsakelig i Trondheim og Oslo Foto: John Petter Reinertsen og Karen Waagø

Miljøpolitiske mål vi jobber for  stabilt klima og styrket tilpasningsevne  mangfoldige skoger  storslåtte fjellandskap  frodige våtmarker  giftfritt miljø  aktivt friluftsliv Foto: Marie Lier

Miljøpolitiske mål vi jobber for  verdifulle kulturlandskap  godt bymiljø  levende hav og kyst  livskraftige elver og innsjøer  avfall og gjenvinning  ren luft og mindre støy Foto: Per Jordhøy

Funksjonene våre  miljøkunnskap og formidling  myndighetsutøvelse  styring og veiledning av regionalt og kommunalt nivå  faglig rådgivning  internasjonalt miljøarbeid Foto: Kim Abel, Naturarkivet

Slik er vi organisert Miljødirektør Avdeling for arts- forvaltning Avdeling for arts- forvaltning Industri- avdelingen Industri- avdelingen Klima- avdelingen Klima- avdelingen Miljøgift- avdelingen Miljøgift- avdelingen Avdeling for naturbruk og vern Avdeling for naturressurser og klima Tilsyns- avdelingen Tilsyns- avdelingen Organisa- sjons- avdelingen Kommunikasjonsenheten

Statens naturoppsyn (SNO)  vårt operative feltorgan med naturoppsyn og naturveiledere i hele landet  fører tilsyn med naturtilstanden og at miljølovgivningen blir overholdt  utfører registrering, overvåking, tiltak og skjøtsel  gir veiledning og informasjon

Lover vi forvalter  naturmangfoldloven  forurensningsloven  produktkontrolloven  klimakvoteloven  lov om statlig naturoppsyn  lakse- og innlandsfiskloven  friluftsloven  motorferdselloven  genteknologiloven  viltloven  småbåtloven  fjelloven  svalbardmiljøloven §

Miljøkunnskap og formidling  overvåker miljøtilstanden  systematiserer og formidler miljøkunnskap  gir naturveiledning til publikum i felt  har ansvar for Miljøstatus i Norge Foto: Direktoratet for naturforvaltning

Myndighetsutøvelse  fatter vedtak  legger til rette for gjennomføring av forvaltningstiltak  fører tilsyn  forvalter økonomiske tilskuddsordninger Foto: John Petter Reinertsen

Styring og veiledning  styrer og veileder Fylkesmannen  veileder andre regionale og kommunale organer med delegerte miljøoppgaver  gir faglige innspill til Sysselmannen på Svalbard

Faglig rådgivning  lager analyser og gir råd om videreutvikling av miljøpolitiske mål  foreslår tiltak og virkemidler for et bedre miljø  samarbeider med andre myndigheter og er pådriver for integrering av miljøhensyn Foto: Oslo Havn KF

Internasjonalt miljøsamarbeid  følger opp internasjonale miljøavtaler  bidrar til å utvikle felles internasjonalt regelverk  samarbeider med miljømyndigheter i andre land  er partner i miljørettet bistand Foto: IISD Reporting service

Klima, klimagasser og tilpasning har kunnskap om klima- endringer og konsekvenser gir råd om klimapolitikken forvalter det norske klimakvotesystemet overvåker og rapporterer om klimagassutslipp koordinerer norske bidrag til FNs klimapanel gir faglige vurderinger om fornybar energi Foto: John Petter Reinertsen

Helse- og miljøskadelige stoffer  utvikler og følger opp forbud og begrensning i bruk og utslipp  arbeider nasjonalt og internasjonalt for å stanse bruk og spredning  overvåker langtransportert og lokal tilførsel  informerer om bruk, utslipp og utvikling i miljøet Foto: John Petter Reinertsen

Naturmangfold  fremmer vern og bærekraftig bruk av naturmangfold  har kunnskap om tilstanden i naturen og påvirkningsfaktorer  arbeider nasjonalt og internasjonalt for å stanse tapet av naturmangfold  leder det norske arbeidet under FNs naturpanel Foto: Sigve Reiso, Naturarkivet

Naturmangfold – arealer og leveområder  er overordnet forvaltningsmyndighet for mer enn verneområder  bistår nasjonalpark- og verneområdestyrene  legger til rette for verdiskaping knyttet til verdifull natur  samarbeider om å ta vare på verdifulle kulturlandskap  bevarer truede naturtyper  tilrettelegger og offentliggjør arealdokumentasjon Foto: Thomas Meijer

Naturmangfold – arter og bestander  forvalter arter og bestander  bevarer truede arter  jobber med å fjerne skadelige fremmede arter  regulerer bruk av genmodifiserte organismer (GMO) i Norge  kontrollerer at bestemmelsene i naturlovgivningen blir overholdt  veileder og gir informasjon til folk som bruker naturen Foto: Bård Bredesen, Naturarkivet

Friluftsliv  bidrar til at allemannsretten holdes i hevd  stimulerer til økt friluftslivsaktivitet  bidrar med tilrettelegging for jakt, fangst og fiske  bidrar til å ivareta stille områder  forvalter statens tilskuddsordning for friluftslivsområder Foto: Tor Harry Bjørn

Levende hav- og kystmiljø utarbeider forvaltningsplaner jobber for miljøhensyn i olje- og gassvirksomhet overvåker miljøtilstanden i havet og langs kysten følger opp de statlige retningslinjene for strandsonen Foto: Tore Høyland

Livskraftige elver og innsjøer  leder arbeidet etter vannforskriften  regulerer utslipp og følger opp forurensning i ferskvann  kalker elver og innsjøer på grunn av sur nedbør  forvalter villaks og innlandsfisk Foto Tore Høyland

Avfall og gjenvinning  utvikler og fører tilsyn med regelverk for innsamling og returordninger  følger opp regelverket for behandling av avfall  følger opp regelverket for bruk av avfall til biogass og kompostering  fører tilsyn med at avfallsregelverket blir fulgt Foto Linn Bryhn Jacobsen

Luftforurensning og støy  overvåker tilførsler og effekter av luftforurensning  følger opp norske forpliktelser innen luftforurensning  stiller krav for å begrense utslipp til luft  følger opp regelverket om ozonreduserende stoffer  overvåker og følger opp regelverk og handlingsplanen mot støy Foto: John Petter Reinertsen

Regulering og tilsyn av industri og petroleumsvirksomhet gir tillatelser og stiller krav for å begrense forurensende utslipp og avfall stiller krav til beredskap mot akutt forurensning fører tilsyn med industri og produkter for å kontrollere at kravene etterleves Foto: Miljødirektoratet

«… den viktigste premissleverandøren for miljøpolitikken i Norge …» Foto: Miljødirektoratet, Bård Bredesen (Naturarkivet), John Petter Reinertsen og Georg Bangjord

Flere ambisjoner  være en synlig og tydelig autoritet  følge opp beslutninger  si tydelig ifra  dialog og samarbeid med andre samfunnsaktører Foto: Kim Abel, Naturarkivet

Slik får du tak i oss e-post: telefon: /