Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
LANDSORGANISASJONEN I NORGE
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Bidra på Anleggsdagen 2009! Den 29. august i år går idrettslag, forbund og kretser over hele landet ut i sitt nærmiljø for å vise at noe må gjøres med.
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Utdanningsforbundet Trondheim
Tillitsvalgt på arbeidsplassen
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
Medier og medietekke Av Roy Hovdan
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Krise: fare & mulighet.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
TITLE Hvordan går det med målene?. | 2 Klubbenens mål: Netto ett nytt medlem pr. klubb Status? Maksimalt tap av medlemmer pr år: 5% Status: 3% Kvinneandel:
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Klart vi kan forandre verden!. Etiske kommuner Om hvorfor det er viktig at norske kommuner får bedre regler for investeringer – og om hvordan det kan.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Kommunikasjonskurs NRF Hermund Haaland Leder - Tankesmien Skaperkraft Kommunikasjonskurs NRF
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Markedsføring.
Presentasjon v/Vegard Tjørhom – journalist og kommunikasjonsrådgiver i Kirkens Nødhjelp: Dette er mine foreldre, som bur høgt oppi fjellet på sørvestlandet,
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Hvilke plattformer bruker dere?
Nyansattdag Modum Kommunikasjonsrådgiver Eivind Kopland
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Roede-kurslederen på Facebook
MEDIA.
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Likeperson Navn:……………
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Utskrift av presentasjonen:

Medietrening Slik får vi suksess

Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan selge de gode historiene ●Langsiktig omdømmebygging

Hva er mediearbeid? ●Leserinnlegg og kronikker ●Redaksjonelt innsalg ●Håndtering av saker ●Når det går av seg selv og du skal kommentere

All PR er ikke god PR

Mediearbeidet ●Det er vanskelig å bryte lydmuren, men når det først er gjort, blir alt mye lettere ●Tålmodighet - langsiktighet - grundighet ●Evne til å snu seg rundt - raskt ●Sosiale medier kan gi oppslag ●Hold deg oppdatert

Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Ærlighet ●Offensiv, ikke defensiv ●Èn talsperson ●Alltid hyggelig ●Snakk med de berørte før det står i avisen

Det er sant at du skal smile på bildene

Dårlige bilder blir ikke glemt

De gode historiene nye medlemmer, politiske gjennomslag, nye tilbud, påmeldings-rekorder, spennende ansettelser, pasienter som får økt livskvaltiet, yngste og eldste medlem, studiereiser, faglig samarbeid, internasjonalt samarbeid, kjendiser som støtter arbeidet, faglige gjennombrudd

Hvorfor selge gode historier? ●Alle må drive langsiktig omdømmebygging - først ved å gjøre ting godt - deretter fortelle andre at man gjør ting godt ●God omtale kan gi deg nok kapital til å overleve dårlig omtale senere ●Et godt omdømme sikrer politisk forståelse og støtte når budsjetter skal behandles

Hvordan selge en god historie? ●Eksklusivitet ●Relasjon til en journalist ●God tilrettelegging for journalisten - bilder/bildemuligheter - ferdige sitater - relevant tilleggsinformasjon MEDIEPAKKE!

Lykke til!

Individuelle oppgaver Nevn to saker fra ditt arbeid lokalt som kan selges ut som en sak til media. Skriv kort ned hvordan sakene skal selges ut.

Lag en “mediepakke” Velg en av dine gode saker og regisser et oppslag i lokalavisen: ●Lag sitater ●Legg ved relevant statistikk ●Presenter bildemuligheter ●Husk kontaktinfo

Litt arbeid, kan gi store postive resultater. Takk for oppmerksomheten!