M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Distribusjon, kanaler og logistikk
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Hvorfor mister vi gjester?
SCM 04: Designing Distribution Networks
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
BIT-Møbel.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Distribusjonskanaler
3 Jeg og mitt.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Kapittel 12 – Noen begreper
Matkjedeutvalgets analyseramme
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsføring.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Forbruker- & Finanstrender 2018
Product differentiation
Distribusjon, kanaler og logistikk
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Analyser – eksterne for valgt kategori
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Utskrift av presentasjonen:

M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010

Distribusjon er mer enn transport! Distribusjon er alle aktiviteter som er med på å bringe produktet fra produsent til sluttbruker!

Distribusjon Distribusjon er et viktig konkurransemiddel Distribusjon er svært omfattende Distribusjon er mer langsiktig enn andre konkurransemidler Distribusjon påvirker andre konkurransemidler Distribusjon er viktig både for servicebedrifter og for bedrifter som selger fysiske varer. Globalisering gjør distribusjon enda viktigere! Internett revolusjonerer distribusjonen!

Samarbeid og integrasjon Vanligste former for samarbeid Frivillige kjeder –Her samarbeider en gruppe selvstendige bedrifter, (jf. Libris) Franchising –Selvstendige bedrifter får rettigheter til å selge produkt(er) mot en motytelse, (jf. McDonald’s) Filialforetak –Bedrifter som har samme ledelse og felles eier, men drives som selvstendige enheter, (jf. Dnb og Dressmann)

Et franchise-samarbeid kan være både horisontalt og vertikalt, avhengig av hvem som eier franchise-rettighetene En frivillig kjede av butikker kan på sikt kjøpe opp en produsent eller en grossist. Dermed blir det horisontale samarbeidet til vertikal integrasjon En stor produsent kan kjøpe opp en rekke utsalgssteder og omdanne disse til filialer. Dermed har produsenten skapt en vertikal integrasjon! Samarbeid og integrasjon

Horisontalt samarbeid og integrasjon Libris er Norges største bokhandlerkjede med 127 butikker, med omsetning i 2008 på 1,1 mrd. kroner. Kjeden består både av medlemseide og sentralteide butikker. Horisontalt samarbeid betyr at selskaper på samme nivå i distribusjonskanalen samarbeider! (f.eks. en gruppe detaljister)

Hvorfor horisontalt samarbeid og integrasjon? Hovedmålet med denne type samarbeid og integrasjon er å oppnå stordriftsfordeler Felles innkjøp som gir lavere priser Felles reklame- og profileringstiltak Felles regnskap og økonomistyring Felles administrasjon og sentralbord Felles webutvikling og IT-drift Integrasjon gir mulighet til å bli en stor enhet som får markedsmakt! Kan man ikke vokse mer på egen hånd, så kan man kjøpe opp andre bedrifter for å vokse!

Vertikalt samarbeid og integrasjon Norgesgruppen er Norges største handelshus med 14 grossistselskaper (ASKO) og flere detaljistkjeder, f.eks. Kiwi. Vertikalt samarbeid og integrasjon betyr at selskaper på ulikt nivå i distribusjonskanalen samarbeider eller slår seg sammen! (f.eks. en detaljist og en grossist)

Hvorfor vertikalt samarbeid og integrasjon? Hovedmålet med denne type samarbeid og integrasjon er å oppnå stordriftsfordeler og kontroll over distribusjonskanalen Redusere samlede distribusjonskostnader Sikre tilgjengelighet til markedet Holde konkurrenter utenfor distribusjonsledd Kunne prise varene mer uavhengig av konkurrentene Redusere konkurranseintensiteten Vertikalt samarbeid og integrasjon er i større grad enn horisontalt samarbeid og integrasjon uønsket fra myndighetenes side, fordi det kan hindre fri konkurranse

Samarbeid og integrasjon En gruppe selvstendige detaljister slår seg sammen og danner en detaljistkjede. Detaljistkjeden kjøper opp en grossist for å få kontroll over distribusjonskanalen. Vi får en integrasjon som er både horisontal og vertikal! En produsent kjøper opp en gruppe selvstendige detaljister og omgjør disse til en detaljistkjede. Dermed har produsenten skapt en integrasjon som går både horisontalt og vertikalt. Initiativet til samarbeid og integrasjon kan komme ovenfra eller nedenfra!

Verdikjeden Primæraktiviteter er aktivitetene som direkte berører produktet eller tjenesten Støtteaktiviteter er de aktivitetene som bedriften utfører for å få gjennomført sine primæraktiviteter så godt som mulig. En aktivitet er gjensidig avhengig av en annen! Jo bedre verdikjede, desto større fortjeneste for bedriften Vi samarbeider og integrerer driften med andre for å få en best mulig verdikjede!

Makt i distribusjonssystemet Det overordnede målet er å tjene mest mulig penger. Gjennom å samarbeide og integrere drift med andre skaffer bedriften seg: ● makt i form av økte ressurser, enten gjennom mer penger og/eller økt kompetanse ● økt omsetning, mer penger i banken, flere eiendeler ● bedre systemer, økt innovasjon, bedre bruk av teknologi og økt menneskelig kompetanse og kunnskap Stor makt Mindre makt

Avhengighet i distribusjonssystemet Bedriften er avhengig av at produktene er innenfor godkjente og/eller aksepterte standarder Bedriften er avhengig av å få kjøpt/solgt spesielle merkevarer Bedriften er avhengig av å kunne benytte visse aktører Ikke lett å drive elektronikkbutikk hvis du ikke får selge Apples produkter! Ikke lett å få solgt påleggsproduktene dine hvis Rema og de andre kjedene ikke vil selge dem! Noen produkter er for store eller små til å selges, andre tilfredsstiller ikke norske regler etc. Andre passer ikke i transportørens distribusjonssystemer.

Elektronisk distribusjon Fordeler for bedriften Utvider markedet Reduserer kostnader Kjøp, transport og betaling kan gjøres i realtid 24 timer i døgnet Fordeler for kunden Handle når du selv vil Enkelt å sammenligne priser og produkter Kan interaktivt delta i kjøpsprosesen Hvilke produkter egner seg spesielt bra for Internett? Hvilke produkter egner seg spesielt dårlig for Internett?

Typer av aktører – elektronisk handel Elektroniske distributører Elektroniske mellomhandlere Elektronisk butikk Elektronisk shoppingsenter Selger produkter i eget navn og risiko Formidler produkter for leverandører hvor salg skjer hos leverandøren Selger produkter for en leverandør Selger produkter for forskjellige leverandører