UNIONSLEDEN Moss-Karlstad Prosjektbeskrivelse 1. Unionsledens rute (Hovedleden) 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
 FINLAND › Jukka Hopeavuori, Trafikverket  SVERIGE › Britt-Marie Majbäck, Trafikverket › Anne-Marie Snäll, Trafikverket › Anna Hamberg, WSP  DANMARK.
Advertisements

Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Prosjektavslutning og sluttrapport
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Interreg Nord LTU. Nordprogrammet delområde Nord og delområde Sápmi Areal: Nord ca km 2, Sápmi: ca km² (inkl. Kolahalvøya.
 Ivar Blystad  Avis  Glassverk  Reklamebyrå  Reiselivsprosjekter  Bokutgivelser / Magasiner  Snakke om  Destinasjonsutvikling  Fokus områder 
- med fokus på musikk- og kulturskolene. Hva er NUMU? Nordisk Union för Musikutbildare (NUMU) är en sammanslutning bestående av de tidigare organisationerna.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
M&L2 Kap. 10 Kamanjeplan Oslo, februar Hva er en aktivitetsplan? 1. Aktivitetsplaner kan lages for nær sagt alle typer aktiviteter 2. Aktivitetsplaner.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Kommunikasjonsstrategi
Grunnlaget for innspillet
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
«Å bygge nye Asker kommune»
Visjon, virksomhetside og verdier
”Grenselaust samarbeid”
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Fremtiden er elektrisk
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Forklaring til presentasjon:
«Hvordan forhindre at useriøse aktører får oppdrag i offentlig regi?»
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Utdanningskomiteen 19. mai
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Valgfag innsats for andre
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Møte 12. november 2013 Gøteborg
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Tunnelutvalget Forbundsmøte Oslo 21.november 2018
Kompetansestrategi Agder 2030
Utredningsgruppe samferdsel
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

UNIONSLEDEN Moss-Karlstad Prosjektbeskrivelse 1

Unionsledens rute (Hovedleden) 2

3

Arvika kommun vil være en samarbeidspartner for nordlige alternativ 4

Prosjekteiere Norsk prosjekteier: – Grensekomiteen Värmland-Østfold Svensk prosjekteier: – Årjängs kommun 5

Syfte Unionsleden vil skape en 250 km sykkelled over grensen som er attraktiv for regionens egne innbyggere såvel som for turister og andre besøkende, for mosjonister, barn og idrett. Attraksjonene/beøksmålene er basert på kultur og historie og storytelling om den norsk-svenske unionen Unionsleden vil bidra til vekst og økonomisk utvikling, flere jobber og virksomheter innen reiselivsnæringen 6

Mål 7

Mål 1 Lyfta fram de kulturhistoriska och naturhistoriska "Highlights" och tillrättalägga för besök och förvaltning av Unionsledens föremål och målgrupper. – Resultatvärdering: 30 mest centrala "highlights" (minimun 2 per kommun) ska läggas tillrätta för Unionsleden avseende och bruk. Detta omfattar skyltning till och på platsen med aktuell teknologi och design.Summeras i en rapport 8

Mål 2 Öka kompetensen och förbättra storytellingen om det norsk-svenska kulturarvet som finns i gränsregionen, och om konceptet Unionsleden genom att genomföra kompetensåtgärderiktat mot de aktörer som ingår I samarbetsstrukturen. Resultatvärdering: Alla involverade ska minimum delta på 2 kompetensutvecklande tillfällen under projektperioden. Indikativt 6 personer x 2 tillfällen. Utvärderas och summeras i en rapport. 9

Mål 3 Projektet skall testa ut, evaluera och ange en riktning och struktur för den vidare utvecklingen av leden, angående nya projekt/investeringar som är nödvändiga för att öka attraktionskraften på Unionsleden och de enskildabesöksmålen. Resultatvärdering: Genomföra 5-10 tester med aktuella målgrupper av hela eller delar av Unionsleden, evaluera kvaliteten och tillgängligheten på besöksmål och ledens framkomlighet och konkludera nödväniga förbättringar. Summeras i en rapport. 10

MÅL 4 Projektet Unionsleden Karlstad-Moss skall etablera en samarbetsstruktur för utvecklingen av Unionsleden som omfattar offentliga, ideella och kommersiella aktörer som äger, förvaltar eller driver anläggningar elleraktiviteter som är relevanta Resultatvärdering: Alla involverade ska minimum delta på 2 kompetensutvecklande tillfällen under projektperioden. Indikativt 6 personer x 2 tillfällen. Utvärderas och summeras i en rapport. 11

Mål 5 Utforma en gemensam informations och kommunikationsstrategi för Unionsleden med påföljande genomförande av marknadsföringsåtgärder mot en lokal/regional och internationell marknad. Resultatvärdering: Genomföraen process som resulterar i en rapport som anger en förenad strategi och genomföra marknadsföringsåtgärder mot de nyckelgrupper som väljs ut, t.ex. Bikemap, web/socoala medier, broschyrer, annonser, kartor, flyers, besök på skolor, föreningar, mässor etc 12

Andre partnere og samarbeidspartnere Grums kommun, Karlstads kommun, Dalslandskommunernas kommunalförbund + Visit Värmland/Region Värmland/ andre kommuner, prosjekter, næringsliv og organisasjoner /Trafikverket Marker kommune, Askim kommune, Moss kommune, Våler kommune, Spydeberg kommune, Eidsberg kommune + Partnerskapsfondet i Ø./Østfold Fylkeskommune/Østfold Reiseliv/andre kommuner, næringsliv og organisasjoner/Statens Vegvesen 13

Arbeidspakker 1.Produktutvikling 2.Infrastruktur og skiltning 3.Kommunikasjon – Herunder Strategi og gjennomføring av markedsføringstiltak 4.Samarbeid og logistikk 5.Prosjektledelse og koordinering 14

AKTIVITETER Arbeidspakke 1 Produktutvikling av attraksjoner, herunder møter med eiere og forvaltere, linking mellom attraksjonene, diskutere faglige metoder for storytelling, salg, bevertning, toaletter, renhold og åpningstider, inklusive tilrettelegging for grupper og individuelle besøk. Det vil bli gjennomført minst en studietur. Prosjektgruppens arbeid. Herunder 10 møter og den arbeidstid som medgår for å koordinere internt i hver kommune med ulike aktører, mellom kommunene og med prosjektledelsen og eksterne aktører 15

Arbeidspakke 2 Infrastruktur og skilting. Herunder definere og teste leden, avdekke behov for investeringer, utarbeide en skiltplan i samarbeid med veimyndighetene og gjennomføre skilttiltak. I budsjettet ligger utgifter til eksperthjelp, møter, testsykling, og studiereise for arbeidsgruppe 16

Arbeidspakke 3 Markedsføring og kommunikasjon, herunder utvikle en strategi og design av logo og internettsider. Det vil bli gjennomført minst 1 studietur/kompetansetiltak på dette området. I summen ligger utgifter til trykking av materiell, besøk til målgrupper, deltagelse på messer o.l. Gjennomføre konkrete markedsføringstiltak rettet mot ulike målgrupper via Internett eller direkte fysiske produkter, trykksaker, bannere, skilting, logo, branding etc. I summen ligger utgifter til trykking av materiell, besøk til målgrupper, deltagelse på messer o.l. 17

Arbeidspakke 4 Etablere en samarbeidsstruktur som skal leve etter prosjektet og vurdere logistikkbehov inklusive transport av sykler, overnattingsmuligheter etc. Utarbeide en rapport om hvordan man skal arbeide sammen og utvikle prosjektet med roller og ansvarsfordeling under prosjektet og etter at prosjektet er avsluttet, herunder se på logistikk og transport 18

Arbeidspakke 5 Prosjektadministrasjon og utøvelse av prosjekteieransvaret for Grensekomiteen, herunder møter med politisk ledelse, partnere og eksterne aktører, økonomiarbeid og innkjøp av tjenester. Møteutgifter prosjektgruppen, styringsgruppen og andre administrative møter 19

Organisering av prosjektarbeidet Prosjekteiere Norge+Sverige Styringsgruppe Norge+Sverige Prosjektgruppe Norge+Sverige Prosjektledelse Norge+Sverige Arbeids- pakke 1 Arbeids- pakke 2 Arbeids- pakke 3 Arbeids- pakke 4 Arbeids- pakke 5 20

21