STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP 2016 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Rotary Grants fra 1. juli Ambassadorial Scholarships: Multi-year Tidligere modell Grants modell fra 1. juli Ambassadorial Scholarships: Cultural.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
UNICEF.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
SOSIAL KAPITAL.
Kontroll med finansmarkedene Maria Walberg Rådgiver i samfunnspolitisk avdeling LO.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Misjon – å krysse grenser
The Rotary Foundation of Rotary International T HE R OTARY F OUNDATION T HE R OTARY F OUNDATION of Rotary International Distriktssamlingen 20. mars 2010.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Rotarys fredsengasjement Subject Ingrid Grandum Berget
Migrasjon International Organization for Migration.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Radio listening in Norway
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
KS kommunenettverk info til nye
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Citation and reference tools for your master thesis
STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Citations and citation databases
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Projections of the disease burden
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
SRPP Guidance in Norway
Konkurrerende økonomiske teorier
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Menneskerettigheter og
Resultater for Rettsvitenskap &
Citations and citation databases
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
TV-AKSJONEN 2020 TIL END POLIO NOW?
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP

16. FEBRUAR, 2016 HUMANITÆRE ORGANISASJONER, PR OG MEDIA INKLUDERT: HUMANITÆRE KRISER ODDGEIR TVEITEN SENTRAL KILDE: (OM JAMIE MCGOLDRICK)OM JAMIE MCGOLDRICK SV 407 # 11 2

UTGANGSPØSRMÅL Hva slags problemstillinger har interesse ut fra vårt fagfelt i denne sammenhengen? 1. Organisasjonen, dens struktur og dens mandat 1. Oppbygging, størrelse, type medarbeidere, formål og finansiering 2. Frivillighet og profesjonalisme 2. SYNLIGHETEN i det offentlige, som humanitær organisasjon 3. ENDRINGER OVER TID, som refleksjon av endringer i medielogikken 4. Humanitært arbeide som informasjonsvirksomhet 5. KRISER 6. SOLIDARITETS- aspekter 7. Demokratiseringsspørsmål 8. Interesser, idealer, tilnærmingsmåter til det å være engasjerte og engasjerende 3

De vi kjenner best Noen definitoriske punkt, (regjeringen.no) 1. Røde Kors 2. Redd Barna 3. Norsk Folkehjelp 4. FN-Sambandet 5. Amnesty International 6. Kirkens Nødhjelp 7. NOAS 8. CARE 9. KFUM-KFUK 10. Strømmestiftelsen Formål: Formålet med humanitær bistand er å redde liv, redusere lidelse og opprettholde menneskelig verdighet i og etter krise-situasjoner Sammenheng: En krise er en situasjon, anerkjent av FN eller Røde Kors, som er et resultat av menneskeskapte kriser eller naturskapte katastrofer Samsvar med internasjonale humanitære prinsipper: Humanitær bistand skal føres etter de humanitære prinsippene menneskelighet, upartiskhet, nøytralitet og uavhengighet Målgruppe og aktiviteter: Humanitær bistand inkluderer beskyttelse av sivile og de som ikke lenger deltar i krigshandlinger, og fremskaffelse av mat og vann, sanitær- og helsetilbud og andre goder, som gjennomføres til gode for rammede mennesker og for å fasilitere gjenopptakelsen av normalt liv og utkomme. Dette inkluderer også støtte til krise- forberedelser. Kilde. Klikk her. Norske humanitære organisasjoner 4 Myndighetskonta kt Mediekontakt Nettverksrelasjoner Donorrelasjoner Profesjonalisering Medialisering Omdømmebyg ging Merkevarebygg ing

Darfur 5

Leger uten grenser 6 Glemte kriser Informasjon Oppmerksomhet Kontekst/forståelse Solidaritet Ambivalens Forebygging Bearbeidelse Risikokommunikas jon Krisekommunikasj on

Globale krisenehendelser – enkelte betraktninger 7

8

Human Rights Watch 9

Open Democracy – virtuell tenketank 10

Stikkord: McGoldrick 1. Kompleksitet og tiltakende kriser, med Pakistan og flomkriser som eksempel 2. ICRC: Hovedutfordringer 1. Effektiv bistand 2. Upartisk og nøytral 3. Uavhengighet 3. Kort planleggingshorisont som mest realistisk 4. Globale kriser (Somalia, f.x.) 5. Nye former for voldelige konflikter 6. Utfordringer for internasjonal lovgivning om menneskerettigheter 7. En “multipol” verdensorden….hva er det? 8. Nasjonalstater – stadig flere – men globale nettverk? 9. Politisering av bistand 10. Privatisering av bistand – nye aktører 1. Ny teknologi 2. Global finansiering – samhandling 3. Langsiktige utviklingsmål 4. Troverdighetsgap 5. Internasjonale menneskerettigheter 6. Strategier for å møte gjennombyggingen etter væpnede konflikter – i endring 11

Dennis Dijkzeul and Markus Moke Om IRCR 1. Explain its humanitarian principles and core beliefs, as well as its objectives and activities, in order to differentiate itself from other humanitarian organizations and “good” causes. In this respect, different humantarian organizations may stress varying secular principles and religous beliefs; 2. Raise funds from donor governments, the general public, foundations and other funding agencies; 3. Communicate its goals, advertise employment activities, engage volunteers and publicize the outcomes of its humanitarian work; 4. Raise awareness of both loud and silent humanitarian emergencies and carry out broader advocacy campaigns concerning, for example, small arms control or the fight against poverty; 5. Create possibilities for either influencing donor governments and gov- erning elites or for acting independently from them; and 6. Explain at field level the principles and activities of the organization in order to rally local support, reduce resistance, and, hopefully, lessen the likelihood of armed attacks. IRCR OM NØYTRALITET The horizontal axis reflects a deliberate choice of impartiality rather than neutrality as the starting point. In humanitarian action, neutrality can only be properly understood in the context of the ICRC. The ICRC recognizes that it refers to neutrality — not taking sides on the political grounds of a conflict — as an “operational principle” to gain access and provide aid, rather than as an abstract idea. While a number of other humanitarian organizations claim to be neutral or include references to neutrality in their literature, Slim is certainly correct when he suggests that most are just repeating a slogan. Many humanitarian organizations — and scholars — should think through more clearly their use of these terms and their applicability to their actions. For example, the charter of MSF refers to the organization as “neutral.” Understandably, the exact interpretation of this concept has been the subject of an ongoing debate within MSF over the past few years. S

Jean-Henri Dunant: En referanse 13

Oppmerksomhetsarbeid, noen noter 14

Oppmerksomhetsarbeid, noen noter 15

Humanitære organisajoners kommunikasjonasarbeid Synlighetsaspekt i media: Tiltakende konkurranse om oppmerksomhet Nye medier: Endrer dynamikken seg – og hvordan får det relevans for kommunikasjonsstrategisk arbeide – hvis det gjør det? Synlighet skaper troverdighet  Troverdighet trengs for fiansiering  Finansiering er prosjektbasert Synlighet kan også ødelegge for troverdighet – beror på hva slags synlighet Offentlig finansiering vis private gaver Nettverksrelasjoner og evne til mobilisering av slike nettverk i vår medialiserte tid Kjendisfaktoren – hvordan spiller den inn Og så får en legge til flere punkter selv 16

OPPSUMMERENDE PUNKTER OG KOMMENTARER 1. ____________________________________________________ 2. ____________________________________________________ 3. ____________________________________________________ 4. ____________________________________________________ 5. ____________________________________________________ 6. ____________________________________________________ 7. ____________________________________________________ 8. ____________________________________________________ 9. ____________________________________________________ 10. ____________________________________________________ 17