Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai 2013 2013/2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
eksempler på HMS-faktorer:
Brannsjefkonferansen 2005
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
”Det kan ikke skje meg noe………eller?”
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
(Ansatt i annen avdeling)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Psykologer i kommunene Regional nettverkssamling Vår 2015.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Årsmøte FSTL 2011 Tema grensesnitt mellom eier, bruker og samfunn ved offentlig tilsyn. Foredragsholder Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning-
Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Leverandørkonferanse Skøyen klokken
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Kommunal beredskapsplikt
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
Kvalitet, risiko og avvik
Framtidens brann- og redningsvesen
Helse miljø og sikkerhet
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for service og vedlikehold av heiser
CE-beredskap i endring
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Hensynssoner rundt Borregaard
BRANNSIKKERHET VED ARRANGEMENTER.
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for dokumentasjon Anne Marit Langedal, seniorrådgiver i anskaffelsesteamet Liv Riseth, seniorrådgiver i anskaffelsesteamet

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar2

DSBs visjon og virksomhetsidé «Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar»  DSB skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet.  Direktoratet skal være pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker og uønskede hendelser.  DSB bidra til at samfunnet har god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar3

Dette omfatter…  systematisk identifisere og synliggjøre risiko, sårbarhet og beredskap i samfunnet  være en tydelig og ledende pådriver og samarbeidspart innen samfunnssikkerhet og beredskap  tilstrebe at systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid legges til grunn i det forebyggende arbeidet  styrke den nasjonale beredskapen og krisehåndteringsevnen  lede og videreutvikle Sivilforsvaret som statlig forsterkningsressurs  lede og videreutvikle fagområdet brann og redning  ivareta norske interesser og forpliktelser på samfunnssikkerhetsområdet i internasjonale samarbeidsorganer Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar4

5 DSB som organisasjon forts…

DSB som organisasjon DSB har totalt rundt 600 ansatte, av disse er 240 ved hovedkontoret i Tønsberg. De resterende arbeider i tilsynsregionene for eltilsyn, skolene og Sivilforsvaret.  De fem tilsynsregionene for eltilsyn er lokalisert i Harstad, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Oslo.  DSBs skoler er Norges brannskole i Tjeldsund i Nordland, Nasjonalt utdanningssenter for samfunnssikkerhet og beredskap i Asker i Akershus og Sivilforsvarets beredskaps- og kompetansesenter på Starum i Oppland.  Sivilforsvaret er organisert i 20 distrikter, hovedsakelig inndelt etter fylkesgrensene.  Det er omtrent 220 fast ansatte, og cirka tjenestepliktige, fordelt på 135 operative enheter. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar6

Lovgrunnlag og hjemler for DSBs arbeid  Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven)  Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr (el-tilsynsloven)  Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven)  Lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven)  Kongelig resolusjon av 15. juni 2012 om departementenes arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle, tilsynsfunksjon og sentral krisehåndtering  Kongelig resolusjon av 24. juni 2005 om DSBs generelle koordineringsansvar og ansvaret for koordinering av tilsyn med aktiviteter, objekter og virksomheter med potensial for store ulykker  Forskrift om tiltak for å forebygge og begrense konsekvensene av storulykker i virksomheter der farlige kjemikalier forekommer (storulykkeforskriften)  Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (internkontrollforskriften) Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar7

Strategiske områder  Nasjonal sikkerhet  Lokal og regional sikkerhet  Nasjonal brannmyndighet  Nasjonal elsikkerhetsmyndighet  Industri- og næringslivssikkerhet  Sivilforsvaret  Sikkerhet i hverdagen  Operativ støtte  Internasjonalt arbeid Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar8

Analyse og kompetanse behov  Tekniske analyser/- eksperimenter og laboratorietester  Konsekvensanalyser/samfunnsøkonomiske analyser  Risiko- og sårbarhetsanalyser  Organisasjonsanalyser  Adferdsanalyser  Statusanalyser  Evalueringer  Transportanalyser  Kvantitativ metode og undersøkelser  Kvalitativ metode og undersøkelser  Øvelser  Myndighetsutøvelse – tilsyn og regulering Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar9

Eksempler  t/KIKS.pdf t/KIKS.pdf  NRB_2012.pdf NRB_2012.pdf  t/bortfall_elektronisk_kommunikasjon.pdf t/bortfall_elektronisk_kommunikasjon.pdf  ukertjenester/Dokumenter/Rapport%20- %20sikkerhet%20i%20alpinanlegg% pdf ukertjenester/Dokumenter/Rapport%20- %20sikkerhet%20i%20alpinanlegg% pdf   kommunal_beredskapsplikt_Rettleiing_for_Fylkesma nnens_tilsyn.pdf kommunal_beredskapsplikt_Rettleiing_for_Fylkesma nnens_tilsyn.pdf Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar10

Behov for både store og små leveranser  Rask tilgang til fagmiljøer som kan bidra inn eller gjennomføre oppdrag  Noen oppdrag vil innebære bistand fra konsulenter med særlig kompetanse til å delta i eller lede prosesser  Andre vil innebære behov for å sette hele oppgaver og ledelsen av disse ut til et fagmiljø  Kvalitetssikringskompetanse eller kompetanse som kan bidra som foredragholdere inn der oppdragsgiver arbeider med å opparbeide kompetanse  Tilgang til fasiliteter eller fasilitatorer av prosesser Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar11

Anskaffelsesprosessen  Begrenset anbudskonkurranse  Prekvalifisering  Kvalifikasjonsgrunnlag –Formelle attester og egenerklæring –Dokumentere gjennomføringsevne : –gode kvalitetssikringsrutiner –tilstrekkelig organisatorisk oppbygging –relevant erfaring og kompetanse  Kvalifikasjon vs utvelgelse  SÅ leveres det tilbud fra de som er valgt ut Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar12

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar13 I hvite felter: Kryss av for de områder kvalifikasjonsanmodningen gjelder

Kommunikasjon i anskaffelsesprosessen  All kommunikasjon skal skje via Mercell  Svar på spørsmål vil distribueres alle deltakerne via Mercell  All ny og oppdatert informasjon vil gis i Mercell  Les e-poster med Mercell som avsender!! Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar14

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar15

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar16 Lykke til!