Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Slåtthaug ungdomsskole
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Ungdomsskolen u-trinnet
Velkommen til Tastarustå skole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Velkommen til ungdomsskolen! Velkommen til 137 elever ( og foresatte) fra Nesheim, Halsan og Frol… som blir 5 klasser på Levanger ungdomsskole 7. trinn.
Språkfag ved Hommelvik ungdomsskole 2. fremmedspråk: Spansk, fransk, tysk på nivå 1. Engelsk fordypning Norsk fordypning Valgskjema leveres innen tirsdag.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Valg av fremmedspråk Nes vgs tilbyr i utgangspunktet fransk, spansk og tysk på nivå 1, 2 og 3. Men vi setter bare i gang grupper dersom de er store nok!
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2016 Rektor Merete Eskelund.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
TRØGSTAD UNGDOMSSKOLE. RÅDGIVERS/VEILEDERS OPPGAVER; Ansvar for faget utdanningsvalg Ansvar for kontakt med videregående skoler Ansvar for Åpen skole.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
? TYSK SPANSK ? ENGELSK ? ? ARBEIDSLIVSFAG.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte 10.trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Studiespesialisering
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen

Arbeidslivsfaget Bakgrunn: I Stortingsmelding nr 44 Utdanningslinja tar Kunnskapsdepartementet til orde for å skape et ungdomstrinn som tar bedre hensyn til variasjonen mellom elevene. Mål: skape bedre motivasjon for flere.

Arbeidslivsfaget Faget Arbeidslivsfag prøves ut i 81 kommuner fra høsten I forsøksperioden vil faget være et alternativ som sidestilles med alternativene fremmedspråk, norsk/samisk/engelsk fordypning.

Arbeidslivsfaget Som utgangspunkt for utprøvingen er en forsøkslæreplan for faget under utarbeidelse.

Arbeidslivsfaget Elevene skal vurderes med karakter i faget og karakteren skal telle ved inntak til videregående opplæring. Det er viktig at faget likestilles med de andre fagene, slik at det blir et fag med egenverdi og et reelt alternativ. Det skal ikke være et "oppsamlingsfag".

Arbeidslivsfaget Forsøkslæreplanen er bygget opp med: - Formål - Struktur - Grunnleggende ferdigheter - Hovedområdene Tjenester og produkter, Yrkesetikk og arbeidsmiljø - Kompetansemål for hovedområdene - Vurdering i faget

Arbeidslivsfaget Timetallet skal i løpet av årstrinn være 227 timer. Fra før har elevene mulighet til å velge et fremmedspråk; fransk, tysk, spansk eller russisk. Skoleeier kan tilby andre språk i tillegg. Alternativt kan de velge fordypning i engelsk, norsk eller samisk.

Arbeidslivsfaget Arbeidslivsfaget tar utgangspunkt i yrkesfaglige utdanningsprogram tilpasset ungdomstrinnet. Opplæringen i faget skal tilby praktisk arbeid med oppgaver som særpreger ulike yrker. Samarbeid med fagmiljøer. Fagforbundet framhever også viktigheten av samarbeid med partene i arbeidslivet.

Arbeidslivsfaget For å lykkes med faget må dette tas i betraktning: - informasjon til elever, foresatte og samarbeidspartnere - faget må konkretiseres for elevene - noen utdanningsprogram kan grupperes sammen - kompetansebehov og samarbeid om dette og lokaler/utstyr må avklares i forkant

Arbeidslivsfaget For å lykkes med faget forts.: - fleksibilitet i forhold til organiseringen av faget. - lengre undervisnings-/arbeidsøkter enn normalt kan bli nødvendig - faget kan gjennomføres også på andre læringsarenaer enn egen skole

Arbeidslivsfaget For å lykkes med faget: - gruppestørrelse: hensiktsmessig med mindre grupper av elever, f.eks maks 15 - samarbeidsavtaler med videregående skoler og lokalt arbeidsliv bør inngås - avtalene kan handle om bruk av lokaler, personale, kompetanseheving.

Arbeidslivsfaget For å lykkes med faget forts.: - forsikringsordninger må avklares - HMS-arbeid må få stor oppmerksomhet - nødvendig transport i forbindelse med gjennomføring av faget må avklares

Arbeidslivsfaget Utdanningsdirektoratet har utarbeidet tips til forsøkskommunene. En veiledning i faget blir også utarbeidet. Faget kan bli obligatorisk fra 2013.

Arbeidslivsfaget Fagforbundet mener at alle elever har behov for å lære mer om arbeidslivet, hvordan kan vi få til det? Dette kan bli en del av diskusjonen hvis faget skal bli et fag i alle kommuner etter utprøvingen.