Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
1 Kontakt på lærerstedet Kontaktgrad per lærested – minst 2 ganger per måned •Tabellen viser andelen av alle studentene på lærestedene som har.
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Hvordan nå studentene på en god måte?
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Helse og sykdomsbegrepet
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter SiB, SiT og SiO Okt Faggruppe utvikler spørreskjema som bygger på tidligere undersøkelser i T og O.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Tilfredshetsundersøkelen 2009 Campusstudenter. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST Tilfredshetsundersøkelsen spørsmål delt inn i fire tema:  Faglige.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter i Trondheim Mai/Juni 2004.
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Grafikkrapport UiO.
1 Grafikkrapport UiO. SHOT Formål: kartlegging av helse og trivsel blant norske studenter. Denne undersøkelsen er en oppfølging av SHoT Undersøkelsen.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
Læringsmiljøundersøkelse 2012
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Innvandreres helse, ifølge SSBs levekårsundersøkelse 2016.
SHOT 2018.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Grafikkrapport felles
Ungdata-undersøkelsen
Om Verdensdagen for psykisk helse
Velkommen til foreldremøte om
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup

SHoT Norge største undersøkelse om studenters helse og trivsel. Målgruppe: norske heltidsstudenter under 35 år svarte på undersøkelsen (svarandel 29%)

Varig skade, sykdom eller funksjonsnedsettelse (%) Andre funksjonsnedsettelser avh. av funksjonsnedsettelse 2014:

Andel som mottar hjelp/tilrettelegging på studiet pga. redusert funksjonsevne ( %) Base: studenter med funksjonsnedsettelse

Om de får den tilretteleggingen de trenger (% ) Base: studenter med funksjonsnedsettelse som mottar tilrettelegging

6 Tema i undersøkelsen

Følte du deg godt mottatt på nåværende studieprogram da du var ny student? 2014 (%) 7 Spørsmålet er ikke stilt på samme måte i 2010 (andre svaralternativer)

Livskvalitet 2014 (%) Stabil andel under middels blant studenter med – og uten funksjonsnedsettelse fra pp. ‘god’ blant studenter med funksjonsnedsettelse, – 2 pp. blant de uten

Hvordan har studentene generelt det i 2014? Studentenes tilfredshet med studentmiljøet Meget misfornøydGanske misfornøydVerken/ellerGanske fornøydMeget fornøyd Meget lite Ganske lite Verken/eller Ganske Meget I hvilken grad opplever du studiet du går på som meningsfullt?

10 Tilfredshet med studentmiljøet 2014 (%) + 2 pp. fornøyde blant studenter med funksjonsnedsettelse fra 2010, + 4 pp. blant studenter uten funksjonsnedsettelse

Ensomhet 2014 (%) Svak økning for studenter med funksjonsnedsettelse, stabilt for studenter uten funksjonsnedsettelse

12 Fortrolige venner på studiestedet 2014 (%) - 4 pp. uten fortrolige venner på studiestedet siden 2010, både blant de med – og uten funksjonsnedsettelse

Hvordan vurderer du din egen fysiske helse i sin alminnelighet? Vil du si at den er... (%) pp. ‘svært god’ blant studenter uten funksjonsnedsettelse siden 2010, + 3 pp. blant de med funksjonsnedsettelse

Hvor mange ganger i løpet av en vanlig uke trener du slik at du blir andpusten eller svett? (%) pp. inaktive (maks 1 gang) blant studenter uten funksjonsnedsettelse siden 2010, - 10 pp. blant de med funksjonsnedsettelse

Økonomisk robusthet (%) pp. ‘sårbare’ blant studenter uten funksjonsnedsettelse siden 2010, + 1 pp. blant de med funksjonsnedsettelse. Andelen ‘robuste stabil i begge grupper

19% 16 STUDENTER 9% ANDRE Omfanget av alvorlige psykiske symptomplager blant studenter generelt

Utviklingen av alvorlige psykiske symptomplager blant studenter generelt 17 STUDENTER 19%

Psykiske symptomplager (HSCL) - % pp. ‘alvorlige’ eller ‘alvorlige og mange’ blant studenter uten funksjonsnedsettelse siden 2010, + 10 pp. blant de med funksjonsnedsettelse.

Psykiske symptomplager (HSCL) - % Base: studenter med funksjonsnedsettelse 19

Egenrapportert studiemestring (%) Stabilt i begge grupper siden 2010

Forhold med negativ påvirkning på studiet – Konsentrasjonsproblemer ift. studiene eller undervisningen (%) Svak økning (2-3 pp.) ‘ofte’ i begge grupper siden 2010

Eksamensangst (%) pp. ‘mye’ siden 2010 blant studenter med funksjonsnedsettelse, stabilt for de uten funksjonsnedsettelse

Har du i løpet av studietiden brukt legemidler enten for å øke konsentrasjonsevnen, våkenhet og heve energinivået, eller for å roe deg ned før eksamener/presentasjoner? 2014 (%) Spørsmålet er ikke stilt på samme måte i

Studieprogresjon (%) pp. ‘normert’ siden 2010 i begge grupper

Har følelsesmessige problem påvirket din gjennomføring av studiet? (%) pp. ‘ofte’ siden 2010 blant studenter med funksjonsnedsettelse, + 3 pp. for de uten funksjonsnedsettelse

Andel som har søkt hjelp for psykiske plager siste år (%) pp. ‘søkt hjelp’ siden 2010 blant studenter med funksjonsnedsettelse, + 1 pp. for de uten funksjonsnedsettelse

Risikoatferd alkohol (%) pp. ‘risiko’ eller ‘skadelig’ siden 2010 blant studenter med funksjonsnedsettelse, - 5 pp. for de uten funksjonsnedsettelse

28 Under-/overhyppighet av egenskaper blant studenter med alvorlige og mange psykiske symptomplager, ift. studenter med få symptomplager Studenter med varige funksjonsnedsettelser er overrepresentert på 12 av 14 risikofaktorer, og underrepresentert på 4 av 4 robusthetsfaktorer Overhyppighet av psykiske symptomplager + større økning