Foto: Carl-Erik Eriksson Teknisk fagskole sett fra arbeidsgivers ståsted Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 2. og 3. februar 2011 Randi Sesseng Aas Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Læring på arbeidsplassen
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Kompetanseheving VA • Hvorfor •Ønsker å bidra til generell kompetanseheving •Vanskelig å rekruttere fagpersoner innen VA •Ønsker å øke muligheten for avansement.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Industribachelor – Y-vei
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Hvordan blir den nye HR-hverdagen?
Rekrutteringsproblematikk
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Arild Moen Velkommen til Sommerseminar juni 2013.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Avdeling for sosionomutdanning
Lørenskog kommune, arbeidsgiverseksjonen
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Livet som fagskolestudent
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
1 Fagkonferanse for VA- sektoren 31. mars – 1. april Kompetanseutvikling/fagopplæring/rekruttering til VA-sektoren Svein Erik Moen, Norsk Vann BA.
Fagforbundets VA-konferanse. (ADK1-kurs Oslo) Kl Tema: Innblikk i ADK. Avslutter timen med diskusjon/spørsmål Øystein Hagen Trondheim.
ORME fagskole Fagskole i Vatn og Avløp Fagforbundets konferanse 1. februar 2011 Mads Løkeland, ORME fagskole 1.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Spillteknologi og eldre/demente Sammenstilling av åpne kilder og telefonintervju med utvalgte kommuner for å samle kunnskap og erfaringer til bruk i Teknoklubben.
Fagforbundets stipendordning Hvem kan søke? Yrkesaktivt medlem Ikke lærlinger, elev- og studentmedlem Har du vært yrkesaktivt medlem, men går over til.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
ETS Utklipp fra vegvesen-kart Rådhus ETS-KOMMUNE SAMARBEID Kommune samarbeid kan være vanskelig Har forsøkt i 20 år uten å lykkes Folkeavstemning i 2001,
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Plogspissprosjekt - sekretærens rolle i organisasjonen v/Britt Silseth
Hva er et tariffoppgjør?
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
(Miljø- og driftsavdelingen)
Tone Milde Seniorrådgiver
Mer kunnskap – Bedre barnevern
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Carl-Erik Eriksson Teknisk fagskole sett fra arbeidsgivers ståsted Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 2. og 3. februar 2011 Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

 Hvorfor lage et opplegg?  Hvorfor teknisk fagskole?  Hvordan gjorde vi det?  Hvilke erfaringer har vi gjort?  Har vi noen gode råd? Innhold Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

Hvorfor lage et opplegg  Ønsker å bidra til generell kompetanseheving  Ønsker å øke muligheten for avansement uten via nye stillinger  Det er vanskelig å rekruttere nye medarbeidere med VA-kompetanse  Ønsker å beholde yngre medarbeidere  Vi klarer oss ikke lenge uten fagpersonell  Vi klarer oss ikke lenge uten vann og avløp Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

Fra utredning av Lindholm/Moen datert

Hvorfor teknisk fagskole med VA fordypning  Teknisk fagskole og fagbrev er en meget bra kombinasjon  Prosessteknikk med VA fordypning har vært ønskelig, men ikke mulig.  En utdanning som er sterkt ønsket i VA- bransjen i hele landet.  Gir medarbeiderne en kompetanse som ikke bare er tilpasset Trondheim bydrift  God plattform for evt. bacheloreutdanning Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

Hvordan gjorde vi det  Kontakt med Brundalen resurssenter  Lagde kontrakt med hver enkelt student  1 års bindingstid etter endt utdanning  Arbeidsgiver skal  Dekke 2/3 av totalkostnadene  Dekke skoletiden, dvs. 1 dag pr uke + lese- og eksamensdager  Arbeidstaker skal  Dekke resten av studiekostnadene  Bruke fritid ved behov for å gjennomføre utdanningen  Bidra positivt til at det daglige arbeidet skal gå best mulig i utdanningsperioden  Være motivert for å gjennomføre videreutdanningen  Avbrutt studium utløser tilbakebetaling av arbeidsgivers kostnader  Coaching- oppfølgingssamtaler regelmessig ved behov Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

Hvilke erfaringer har vi gjort  Svært krevende studium  Tidsforbruk større enn forventet  Oppfølgingssamtaler viktigere enn antatt  Fint at det var flere som tok utdanningen sammen  Fordel å ha vært yrkesaktiv på forhånd  Studentene utviklet seg både i jobbsammenheng og på det personlige planet Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

Har vi noen gode råd?  Det må være forankring hos ledelsen  Opplegget må være godt gjennomtenkt  Detaljene for gjennomføring må være beskrevet  Rolleavklaring og oppgavefordelingoppgavefordeling  Gjennomføring hele veien  Berøm de som tar videreutdanning som er direkte relevant for VA Randi Sesseng Aas Trondheim kommune

Takk for oppmerksomheten Randi Sesseng Aas Trondheim kommune