Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Nytten av samferdselsprosjekter Ålesund Ola Honningdal Grytten Professor Dr Oecon NHH.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Klimaarbeid fra plan til praksis Kommunal klimastatistikk og resultatoppfølging? Eivind Selvig Civitas Rådgivergruppen
10Velstand og velferd.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Markedsstruktur - teori og empiri
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Kapittel 12 – Noen begreper
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 7 Kalkyler med prisstigning.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Meirnytte av Ringeriksbanen Morten Myksvoll Forum Nye Bergensbanen.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Oppsummering 02.september 2016
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 16 Investeringer
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Lav rente – en gjeldsfelle
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011

Hvorfor fokus på metodikk? Sterke politiske ønsker om økt satsing på samferdsel Mange prosjekter viser negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet (stamnettprosjektene – 74 mrd kr) Mistanke (og håp) om at dagens analyser ikke fanger opp all relevant og viktig nytte Metodeutvikling øker mulighetene for verdsetting av flere typer virkninger

Dagens metodikk Stort sett felles metodikk i Norge Utgangspunkt i markedets prising Korreksjon for virkninger som ikke prissettes i markedet (for eksempel miljø) Prissatte konsekvenser Reisetid Ulykker Miljø (delvis) Investeringskostnader Ikke prissatte konsekvenser (næringsutvikling, natur, barriereefffekter mv)

Internasjonal metodikk Stort sett samme type metodikk - Norge er ikke noe særtilfelle Ulikheter begrenset til enkeltelementer og satser Større ulikheter på beregningsforutsetninger (kalkulasjonsrente, levetider mv) enn på typer virkninger

Prissatte elementer i ulike land

Hva gir undervurdering? Beregningsforutsetninger Virkninger som ikke fanges opp (mernytte)

Beregningsforutsetninger Tørt, men viktig Fem viktige forutsetninger Kalkulasjonsrente Levetider og beregningsperioder Prisutvikling for nytte- og kostnadselementer Tidsverdier Trafikkvekst

Kalkulasjonsrente Store ulikheter mellom ulike land – Norge midt på treet To elementer Risikofri rente (2,0%) Risikopremie (2,5) Neppe grunnlag for vesentlig lavere rente generelt Lavere kalkulasjonsrente på lang sikt mer realistisk – viktig for prosjekter med lange levetider

Kalkulasjonsrente i ulike land Frankrike 8 % Danmark 6 % Finland 5 % Norge 4,5 % Sverige: 4 % Nederland 4 % Storbritannia 3,5 % for de første 30 årene, deretter 3,0 %

Levetider og beregningsperioder I dag: Beregningsperiode 25 år, levetid 40 år Virkningene de siste 15 årene av levetiden beregnes som restverdi Restverdiene beregnes (vilkårlig) som andel av investeringskostnaden I praksis for korte levetider for mange prosjekter Blir viktigere hvis kalkulasjonsrenten på lang sikt reduseres

Prisutvikling Uendrede realpriser gjennom beregningsperioden Implisitt forutsetning om at verdien av alle nytte- og kostnadselementer utvikler seg i takt med konsumprisindeksen Verdien av blant annet trafikantnytte og miljø er en funksjon av inntektsnivå – bør oppjusteres i takt med utviklingen i realinntekt/BNP

Trafikkvekst Underestimering av trafikkveksten : 2,0 prosent pr år : 0,7 prosent pr år Større avvik på enkeltstrekninger Gir store utslag over levetiden; 1 prosent økt vekst pr år øker nytten med prosent (avhengig av øvrige forutsetninger)

Hvordan slår beregningsforutsetningene ut?

Eksempel Investering 4 mrd kr Årlig nytte 100 mill kr Samfunnsøkonomisk lønnsomhet ved tradisjonell metodikk: Netto nytte: -1,7 mrd kr Netto nytte pr budsjettkrone: -0,45

Fra minus til pluss

Mernytte Nytte ut over det som fanges opp i dagens NKA Indirekte virkninger (”wider economic impacts”) som ikke fanges opp gjennom beregning av de direkte virkningene i transportmarkedet Bare virkninger som gir merverdi for samfunnet som helhet; omfordelinger av aktivitet ikke relevant

Typer mernytte Produktivitetsvirkninger Økt arbeidstilbud Økt konkurranse Økt produksjon i imperfekte markeder Opsjonsverdier

Undervurderes nytten? Ja Oppdatering av beregningsforutsetninger kan øke nytten av prosjekter med prosent Mernytte utgjør for noen prosjekter mellom 10 og 30 prosent av den nytten som beregnes i dag For noen prosjekter kan dette til sammen gi en mer enn dobling av nytten NB! Store variasjoner mellom prosjekter. Bergningsforutsetninger må vurderes grundig for det enkelte prosjekt

Vil politikere og økonomer nærme seg samme univers? Ja Finansdepartementet har nedsatt et utvalg som skal gå gjennom beregningsforutsetningene Utvalget vil sannsynligvis anbefale endringer som bringer økonomenes konklusjoner nærmere politikernes Men uenighet vil bestå: Politikere elsker samferdsel Alle samferdselsprosjekter er ikke lønnsomme Politikk avgjør – samfunnsøkonomiske analyser viil alltid være bare en del av beslutningsunderlaget

Produktivitetsvirkninger Transportinvesteringer kan bidra til økt tetthet (flere bedrifter innen en gitt avstand/reisetid) Tetthet øker produktivitet Hvordan øker produktiviteten? Deling Matching Læring

Produktivitetsvirkninger - konkretisering

Hva påvirker størrelsen på virkningene? Størrelsen på forbedringene i transporttilbudet Produksjonsnivået i de berørte områdene Relokalisering av aktivitet forårsaket av tiltaket (økning i ”tetthet”) Følsomheten av produktiviteten mhp tetthet

Økt arbeidstilbud Utgangspunkt: Transporttilbudet påvirker avveininger mellom ulike typer arbeid og fritid Et bedre transporttilbud vil bidra til økt arbeidstilbud og (eventuelt) overgang til mer produktive bedrifter Reflekteres delvis i trafikantnytten Skatt på lønn gir avvik mellom trafikantens og samfunnets verdsetting

Økt konkurranse Høye transportkostnader svekker konkurransen i noen bransjer Kortere reisetider og andre forbedringer i transporttilbudet kan gi økt konkurranse Viktigst i områder der transporttilbudet i utgangspunktet er dårlig Relevant effekt i samfunnsøkonomiske analyser, men i praksis vanskelig å verdsette

Økt produksjon i imperfekte markeder Bedre transporttilbud utløser økt produksjon Bedriften tar hensyn til egen gevinst Samfunnets gevinst større enn bedriftens

Økt produksjon – dokumentert nytte Færre studier enn for økt produktivitet Påslag på 5-15% trafikantnytten for forretningsreiser Britiske Department for Transport (DfT) anbefaler påslag på 10% på nytten for tjenestereiser

Opsjonsverdier Bare faktisk transport verdsettes i dagens NKA Muligheter for bruk har en verdi ut over forventet verdi Representerer tilleggsverdi

Hvilke virkninger er dokumentert? Produktivitet London 31% (av ”tradisjonelt” beregnet nytte) Leeds 12-25% Britiske byer 3-8% Tyngdepunkt 5-10% Økt produksjon 5-15 % av nytten for forretningsreiser Grovanslag for samlet virkning – % av ”tradisjonell” nytte Store geografiske og bransjemessige variasjoner Ikke grunnlag for tommelfingerregler Metodikk i tidlig pubertet