Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
Advertisements

1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturmentoring Veiledning i kunstnerskap eller strategi for kulturnæring? Heidi Stavrum, Telemarksforsking Porsgrunn,
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal
Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Foto: Jo Michael Offentlige anskaffelser som virkemiddel for bærekraftige bygg Økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser – Smartere innkjøp.
Skap verdier av dine ideer !. Ny søknadsfrist ! For å være garantert at søknaden blir behandlet innen årets utgang må den sendes innen 1. september.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Alstahaug Formannskap Sentrum Næringshage -Regional forretningsklynge med kontorfasiliteter i Mosjøen, Sandnessjøen og Trofors -Del av SIVA’s.
Miljøseminar akvakultur Florø, februar 2016 Egil H. Ytrøy, finansieringsrådgjevar IN.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Fleire Gründerar – korleis? prosjekt kommunal næringsutvikling.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
vekstprosjekter og investorer
Likehel.no Et opplæringsprogram i sikkerhetskultur for kraftnæringen
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Kommunikasjonsstrategi
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Byregionprosjektet – fase 2
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Same procedure as last year…?
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Trainee Innlandet - på jakt etter nye spennende medlemsbedrifter
Rådgiversamling 2. november 2016
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
SkatteFUNN Eirik Normann,
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Evaluering av UiOs studiekatalog
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Kulturnæringenes økonomiske geografi Skjer det noe utenfor Oslo?
NRK Norges viktigste kilde
Bærekraftig byfornyelse
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
KrFs næringspolitikk.
Kulturnæringenes økonomiske geografi Skjer det noe utenfor Oslo?
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
- Skjeringspunktet mellom Innovasjon Norge og kommunale næringsfond -
Gründer - Status og måloppnåelse
Regional næringsplan Regional formannskapskonferanse 2019.
Kompetansestrategi Agder 2030
Evaluering Regionrådet
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams

… og vi er tett på kundenes markeder En viktig bransje for fremtiden!

Profileringssterk Kunnskapsbasert Tidlig digitalisert Bærekraftig og grønn Meningsbærende for skapere og publikum/konsumenter Bidrar til offentlighetens infrastruktur Ung & urban = fremtiden Godt utgangspunkt for fremtidig vekst! Viktige kjennetegn ved kulturell og kreativ næring

«Målet med satsingen er økt profesjonalisering, innovasjon og kommersialisering i kulturnæringene, samt å synliggjøre en koordinert virkemiddelinnsats overfor kulturnæringene.» Kulturnæringssatsing i Kulturrådet og Innovasjon Norge

Foto: Jo Michael Én dør inn for næringslivet Viktigste målgruppe: Små og mellomstore bedrifter Nærings- og fiskeridepartementet: 51% Fylkeskommunene: 49% Opprettet ved egen lov, har eget styre Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør fra september 2014 Om oss

Formål Innovasjon Norge er staten og fylkeskommunenes virkemiddel for lønnsom næringsutvikling over hele landet Hovedmål Innovasjon Norges virkemidler og tjenester skal skape flere gode gründere, flere vekstkraftige bedrifter og flere innovative næringsmiljøer

Satsing på kulturell & kreativ næring

Kulturell & kreativ næring 1 Arkitektur 2 Design 3 Musikk 4 Film 5 Foto 6 Spill 7 TV & radio 8 Trykte medier 9 Annonse & reklame 10 Kulturarv 11 Kunstnerisk virk.

Fire tilbud til kulturbedrifter 1 Kompetanse - skreddersydde kurs for kulturbedrifter, fokus på forretningsutvikling (Innovasjon Norge) 2 Mentortjeneste - strategisk mentor for kulturbedrifter med vekstambisjoner (Innovasjon Norge) 3 Bedriftsnettverk - for kulturbedrifter som ønsker å etablere forpliktende kommersielle samarbeid (Innovasjon Norge) 4 Samlokalisering & nettverk - midler for å styrke næringsutvikling og innovasjon hos kulturaktører (Kulturrådet)

Kulturnæringsordning ramme 4,9 mill, utlysing i august, frist 2. september kl 13

Drømmeløftet Kultur 24. mars i samarbeid med BI:Centre for Creative Industries

Foto: Hilde Widerøe