Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig tilbud? Dette nettverket vektlegger samhandling og dialog!» Tone Marie Nybø Solheim, Avdelingsdirektør helse og velferd, KS
Ås kommune Ås kommune er med i et lærings- nettverk i regi av KS der målsettingen er: - Utvikle helhetlige, koordinerte og gode pasientforløp - Styrke brukerens rolle i forbedringer av pasientforløp -Styrke forbedringskompetanse hos ledere og medarbeidere -Kunne dokumentere tjenester av god kvalitet i eget kvalitetssystem
Ås kommune Prosjektgruppen er tverretatlig og tverrfaglig sammensatt, der alle som yter tjenester til barn og unge er med; – Helsestasjonen – Barnevern – Rus-/psykisk helse – PPS – Skoler – Barnehager – SLT koordinator – NAV – Miljøarbeidertjenesten – Forvaltningsenheten
Ås kommune Mål for prosjektet i Ås kommune er: Alle barn og unge i Ås skal få rett tjeneste til rett tid til rett sted Resultatmål er: -Kartlegging av eksisterende tilbud/tjenester -Et samordnet tilbud til barn og unge -Styrking av samarbeid i kommunen -Utarbeide retningslinje for samhandling om tjenester til barn og unge i Ås kommune -Styrke foreldrerollen
Ås kommune Viktig spørsmål i prosessen: Hvordan engasjere og skape en felles forståelse for viktigheten av helhetlig samhandling til det beste for barn og unge i kommunen
Ås kommune Prosjektgruppa besluttet å gjennomføre to fagdager; en i mars der personer som jobber med barn og unge, tverretatlig og tverrfaglig, ble invitert til å komme med innspill, kartlegging og status, på dagens situasjon på temaet. Det ble arrangert en ny fagdag i mai der vi tok en opp- summering av første dag, samt la opp forslag til veien videre.
Ås kommune Vi tok kontakt med KoRus øst for å be om bistand til veiledning og gjennomføring av disse dagene; 1)at de hadde god kompetanse på fagfeltet, metoden og gjennomføring av den 2)det var viktig at de som leder seansen er «nøytrale»
Ås kommune I samarbeid med KoRus øst, samt avklaring med rådmann og etatsjefer for respektive etater, ble vi enige om: – Open space som metode – Invitere til idedugnad – Kartlegging og status i kommunen Underliggende spørsmål i hele prosessen: Hvordan kan vi få god samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune
Ås kommune Første dag: - Presentasjon av deltagerne - Idedugnad som resulterte i - innsatsområder som i prioritert rekkefølge er:
Ås kommune – Praktisk samhandling – Ungdata – Foreldreveiledning – Skole – Kartlegging/avklaring – Felles strategi i kommunen – Internasjonalt samfunn – Barn med spesielle behov i barnehage og skole – Relasjonsbygging for ansatte
Ås kommune Vi erfarte: - Stort engasjement - Alle vil noe - Mye god kompetanse, ikke nødvendigvis samkjørt
Ås kommune Mål for andre dag: - Samlet trådene fra første dag, og planlegge veien videre - Identifisere oss selv – hvor slutter vi og hvor begynner neste tjeneste - Kartlegging – har mye god kompetanse, men nødvendigvis ikke samkjørt
Ås kommune Prioritert rekkefølge:
Ås kommune Synspunkter og kommentarer til det vi har presentert/gjort? Hva skal prosjektgruppa jobbe videre med? – retning – metode – budsjettmessige konsekvenser