Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Advertisements

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Hva var utgangspunktet?
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
IPT Gården som arena for tidlig tverrfaglig innsats overfor barn og unge Prosjektleder: rådgiver forebyggende barnevern (WF) Prosjektgruppe: Marianne Madsen.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Prosjekt tidlig innsats
SLT Gran kommune og Lunner. Lafton inn i alle SLT-møter
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Bakgrunn for skolehelserådet
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Bosetting, integrering og radikalisering
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Kompetanseplan oppvekst
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Creative response process
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
- ein plan for palliasjon i Nordfjord
Avdelingsleder Jannie Rasmussen, Molde kommune
Ung i Agder 2019.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Evaluering av PK-nettverket
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Brukeren skal være viktigste aktør
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Seksjon barn og familie
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Sykepleiefaglig veiledning når tiden er knapp og behovene store
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig tilbud? Dette nettverket vektlegger samhandling og dialog!» Tone Marie Nybø Solheim, Avdelingsdirektør helse og velferd, KS

Ås kommune Ås kommune er med i et lærings- nettverk i regi av KS der målsettingen er: - Utvikle helhetlige, koordinerte og gode pasientforløp - Styrke brukerens rolle i forbedringer av pasientforløp -Styrke forbedringskompetanse hos ledere og medarbeidere -Kunne dokumentere tjenester av god kvalitet i eget kvalitetssystem

Ås kommune Prosjektgruppen er tverretatlig og tverrfaglig sammensatt, der alle som yter tjenester til barn og unge er med; – Helsestasjonen – Barnevern – Rus-/psykisk helse – PPS – Skoler – Barnehager – SLT koordinator – NAV – Miljøarbeidertjenesten – Forvaltningsenheten

Ås kommune Mål for prosjektet i Ås kommune er: Alle barn og unge i Ås skal få rett tjeneste til rett tid til rett sted Resultatmål er: -Kartlegging av eksisterende tilbud/tjenester -Et samordnet tilbud til barn og unge -Styrking av samarbeid i kommunen -Utarbeide retningslinje for samhandling om tjenester til barn og unge i Ås kommune -Styrke foreldrerollen

Ås kommune Viktig spørsmål i prosessen: Hvordan engasjere og skape en felles forståelse for viktigheten av helhetlig samhandling til det beste for barn og unge i kommunen

Ås kommune Prosjektgruppa besluttet å gjennomføre to fagdager; en i mars der personer som jobber med barn og unge, tverretatlig og tverrfaglig, ble invitert til å komme med innspill, kartlegging og status, på dagens situasjon på temaet. Det ble arrangert en ny fagdag i mai der vi tok en opp- summering av første dag, samt la opp forslag til veien videre.

Ås kommune Vi tok kontakt med KoRus øst for å be om bistand til veiledning og gjennomføring av disse dagene; 1)at de hadde god kompetanse på fagfeltet, metoden og gjennomføring av den 2)det var viktig at de som leder seansen er «nøytrale»

Ås kommune I samarbeid med KoRus øst, samt avklaring med rådmann og etatsjefer for respektive etater, ble vi enige om: – Open space som metode – Invitere til idedugnad – Kartlegging og status i kommunen Underliggende spørsmål i hele prosessen: Hvordan kan vi få god samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune

Ås kommune Første dag: - Presentasjon av deltagerne - Idedugnad som resulterte i - innsatsområder som i prioritert rekkefølge er:

Ås kommune – Praktisk samhandling – Ungdata – Foreldreveiledning – Skole – Kartlegging/avklaring – Felles strategi i kommunen – Internasjonalt samfunn – Barn med spesielle behov i barnehage og skole – Relasjonsbygging for ansatte

Ås kommune Vi erfarte: - Stort engasjement - Alle vil noe - Mye god kompetanse, ikke nødvendigvis samkjørt

Ås kommune Mål for andre dag: - Samlet trådene fra første dag, og planlegge veien videre - Identifisere oss selv – hvor slutter vi og hvor begynner neste tjeneste - Kartlegging – har mye god kompetanse, men nødvendigvis ikke samkjørt

Ås kommune Prioritert rekkefølge:

Ås kommune Synspunkter og kommentarer til det vi har presentert/gjort? Hva skal prosjektgruppa jobbe videre med? – retning – metode – budsjettmessige konsekvenser