Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Grete Haaland Sund HiAk,
Nasjonal digital læringsarena
Snart klar for videregående skole
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
FYR Ny GIV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Prosjekt til fordypning
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Borre ungdomsskole
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
FYR Elverum videregående skole
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
FYR-prosjektet og 4. skoleringsdag
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
INFORMASJON OM VALG AV FAG TIL VG2/VG3 SKOLEÅRET EIKELI VIDEREGÅENDE SKOLE.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Videregående opplæring i Follo
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Praksisbrev Torun Pedersen
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
FYR arbeid avd Oscarsborg
Idrettsfag Studieforberedende utdanningsprogram
FYR-samling Bodø 9. februar 2017
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
- der du vokser som menneske
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Statistikk om voksne i videregående opplæring
FAGVALG TIL VG2.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Ved Kongsskogen videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar. Ginni Lisa Gjertsen, FYR-koordinator i engelsk for Nordland Fylkeskommune.

Innhold: Kort presentasjon av prosjektet og fagkoordinatorene Hva har skjedd så langt? NDLA og publiserte undervisningsopplegg. PTF og fellesfag: Hvordan bruke fellesfag i PTF? Er PTF arbeidet mellom YF og FF bare ment for svake elever? Eksempel på PTF arbeid i BA, DH og HO Yrkesretting og motivasjon Oppsummering

Fylkeskoordinator Engelsk Ginni Lisa Gjertsen Fylkeskoordinator Norsk Johanne Husum Fylkeskoordinator Matematikk Magnus Mørch Fylkeskoordinator Naturfag Leszek Stanislaw Krymski Nordland fylkeskommunes prosjektleder FYR: Wenche Skar

Kunnskapsdepartementet SkrivesenteretSkrivesenteret, Matematikksenteret, Fremmedspråksenteret, NaturfagsenteretMatematikksenteret Fremmedspråksenteret Naturfagsenteret Prosjektleder i fylket Wenche Skar FYR-koordinatorer i engelsk, norsk, matematikk og naturfag: 25% Lærerkollegiet/»ekspertgruppa»

Hva har skjedd så langt? Naturfag er blitt en del av FYR-prosjektet (1. januar 2013). FYR-prosjektet har blitt forlenget til desember Nordland Fylkeskommune har bidratt med støttemidler til våre 4 FYR kontakter på hver vg. skole i Nordland. Vi har fått inn 62 undervisningsopplegg fra Nordland ( ). Mange av undervisningsoppleggene er blitt publisert på FYR Nordland ønsker at hver FYR kontakt skal bidra med 2 undervisningsopplegg fra egen skole hvert halvår. Vi har hatt 3 fylkessamlinger. Neste fylkessamling blir den 28. og 29. april Flere nasjonale samlinger og fagsamlinger. Programfagssamlinger i Bodø for DH, TIP, Service og Samferdsel og RM.

Undervisningsopplegg på FYR-siden

Hvordan bruke fellesfagene i prosjekt til fordypning? PTF er en arena hvor fellesfag og yrkesfag kan samarbeide om nyttige undervisningsopplegg for elever på yrkesfag. Med utgangspunkt i årshjul/årsplan/periodeplan for programfagene, kan lærere på YF og FF møtes og planlegge i fellesskap tema som kan være gjennomgående i programfagene og fellesfagene. Læreplanmålene sees på tvers av fag. Læreplanmålene for tverrfaglige PTF-oppgaver kan legges inn i lokal læreplan for PTF

Hvordan bruke fellesfagene i prosjekt til fordypning? (forts.) Fordeler: Hjelper elevene å se sammenhengen mellom programfag og fellesfagene. Hjelper svake elever som sliter i fellesfagene med å finne motivasjon og styrke til å jobbe med temaer som omhandler deres programfag og fremtidig yrke. Skaper tettere samarbeid mellom YF og FF lærere. FF lærere får muligheten til å vurdere arbeid i sine fag mens elevene er inne i PTF perioden. Utfordringer: Krever at lærere får satt av tid til et slikt samarbeid. Lærere i FF og YF setter seg ned og planlegger hvordan de vil utforme undervisningsoppleggene slik at det ivaretar fagene.

Eksempel på en periodeplan:

Er PTF arbeidet mellom YF og FF bare ment for svake elever? Hvilke fordeler kan sterke elever ha i et slikt arbeid? Muligheten for sterke elever til å få opplegg tilpasset deres nivå og faglig utfordringer. Eksempel: Lars Ketil Risøy, tidligere elev på Polarsirkelen videregående skole.

Yrkesretting og motivasjon: På BA vg. 2 ble det på vårsemestret 2013 satt i gang en tverrfaglig PTF- oppgave (prosjekt til fordypning) i samfunnsfag og engelsk. Motivasjonsfaktoren for at elevene skulle jobbe med denne oppgaven: synliggjøring og dokumentasjon på utført arbeid. Den tverrfaglige oppgaven ble lagt inn i den lokale læreplan for Prosjekt til fordypning. Programfaglærere og fellesfaglærer underskrev skjemaene for lokal læreplan for Prosjekt til fordypning og la dem i elevmappene.

FYR+PTF= motivasjon og resultat PTF samarbeidet mellom BA vg. 2, samfunnsfag og engelsk ble lagt inn i elevmappene. Flere av elevene som gjennomførte den tverrfaglige PTF oppgaven hadde papirer fra PPT med ulike lærevansker og atferdsproblemer. Samtlige av disse elevene fikk respektable resultater på deres tverrfaglige PTF arbeid. Den lokale læreplanen for PTF ble lagt inn i elevmappene sammen med den tverrfaglige PTF-oppgaven de hadde jobbet med i samfunnsfag og engelsk. 15 læreplanmål i samfunnsfag og engelsk. Den lokale læreplanen for PTF kunne brukes som vedlegg til en jobbsøknad.

Eksempler på PTF og FF arbeid: BA: Tverrfaglig prosjektarbeid i PTF, samfunnsfag og engelsk: Samfunnsfag: Intervjue ansatte og ledere om bedriftens historie og oppbygging. Skrive en tekst om bla. bedriften, arbeidsoppdrag, SJA Engelsk: Muntlig presentasjon av arbeidsutplasseringen. PTF arbeidet lagt inn i lokal læreplan DH: Tverrfaglig prosjektarbeid i PTF, Design og tekstil og engelsk vg.2 Felting products og elevarbeid Pågående PTF samarbeid mellom HO vg. 1 og engelsk. 3 opplegg i engelsk som blir en del av PTF samarbeidet: Case study and writing an accident report, Present an important medical invention, Present your work placement, Eksempel på elevarbeid «case study and writing accident report».

Eksempel på lokal læreplan for PTF:

Oppsummering: FYR prosjektet handler om å lage gode undervisningsopplegg med fokus på yrkesretting og relevans. Undervisningsoppleggene skal publiseres på fyr.ndla.no. Gjennom samarbeid mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere kan man lage gode undervisningsopplegg som ivaretar FYR ideen. PTF er en arena hvor man kan samarbeide på tvers av fag. Samarbeid om undervisningsopplegg mellom PTF og fellesfagene kan bidra til å øke elevenes motivasjon og gi bedre resultat.