Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArnhild Thorsen Endret for 8 år siden
1
Bedre sykehjem og hjemmetjenester i et mangfoldsperspektiv
OMOD Organisasjonen mot offentlig diskriminering Akhenaton de Leon Innspillsmøte Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) OMOD
2
Morgendagens eldre OMOD
3
Kjennetegn på god kvalitet
Kunnskap om de eldre som bor i bydelen / kommune (hvem er det som trenger tjenester?) Oversikt over hvem eldre med innvandrerbakgrunn (yngre og eldre eldre) er og hvor kommer de opprinnelig fra? Kunnskap om helsetilstand / helseutfordringer (Data/statistikk?) Ledelse i sykehjem og hjemmetjeneste bør ha denne oversikten og kunnskapen Tilpassede tjenester til individuelle behov Språk og kommunikasjon Mat Livssyn / religion Aktiviteter / underholdning OMOD
4
Kjennetegn på god kvalitet (2)
Godt samarbeid med pårørende Informasjon Medvirkning Støtte Kompetente ansatte i sykehjem og hjemmetjenester Økt kunnskap Utnyttelse av kompetanse OMOD
5
Største utfordringer i dag
Endringsvilje når det gjelder å tilpasse seg mangfold Kompetanse hos ledelse og ansatte Språk og kommunikasjon Ressurser og tid OMOD
6
Gode tiltak for å bedre kvaliteten
Mangfoldsperspektiv og kompetanse i ledelsen Kompetanse hos ansatte i migrasjon og helse Bedre utnyttelse av språk og kulturkompetanse hos ansatte Samarbeid med frivillige minoritetsorganisasjoner Identifisere god praksis – hvem har erfaring? Gi et sykehjem status som utviklings/læringssykehjem på dette området (f.eks. Grünerløkka sykehjem) OMOD
7
Takk for meg! OMOD
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.