Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Karsten Korbøl Universitetslektor i historiedidaktikk ILS, UiO.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Karsten Korbøl Universitetslektor i historiedidaktikk ILS, UiO."— Utskrift av presentasjonen:

1 Karsten Korbøl Universitetslektor i historiedidaktikk ILS, UiO

2 «evne til å bruke kunnskaper og ferdigheter til å utføre komplekse oppgaver». Nøkkelbegreper: -Kilde / Kildehåndtering -Årsak/virkning -Brudd/kontinuitet -… Tenkeferdigheter -Kritisk tenkning -Historieforståelse -Historiebevissthet -… FerdigheterVite hvordanGjøre Annerledes vurderingsdesign KunnskaperVite atHuskeKlassisk prøve

3 Stormaktene støter sammen – rivalisering og ulike interesser Nasjonale problemer – spesielt innad i Østerrike-Ungarn Nasjonalisme – ideen om at alle nasjoner skulle styre seg selv Militær opprustning – industrialiseringens skyggeside Systemet med militærallianser Militære krigsplaner – planer om angrep, ikke forsvar Imperialismen – rivalisering om land Klassemotsetninger innad i stormaktene – arbeidere mot borgerskap Skuddene i Sarajevo – attentatet på erkehertug Franz Ferdinand Viktigst Mindre viktig 1. Ranger årsakene etter hvor viktig du mener de er til å forklare utbruddet av 1. verdenskrig. Viktigst til mindre viktig

4 Stormaktene støter sammen – rivalisering og ulike interesser Nasjonale problemer – spesielt innad i Østerrike-Ungarn Nasjonalisme – ideen om at alle nasjoner skulle styre seg selv Militær opprustning – industrialiseringens skyggeside Systemet med militærallianser Militære krigsplaner – planer om angrep, ikke forsvar Imperialismen – rivalisering om land Klassemotsetninger innad i stormaktene – arbeidere mot borgerskap Skuddene i Sarajevo – attentatet på erkehertug Franz Ferdinand Viktigst Mindre viktig 1. Ranger årsakene etter hvor viktig du mener de er til å forklare utbruddet av 1. verdenskrig. Viktigst til mindre viktig

5 Stormaktene støter sammen – rivalisering og ulike interesser Nasjonale problemer – spesielt innad i Østerrike-Ungarn Nasjonalisme – ideen om at alle nasjoner skulle styre seg selv Militær opprustning – industrialiseringens skyggeside Systemet med militærallianser Militære krigsplaner – planer om angrep, ikke forsvar Imperialismen – rivalisering om land Klassemotsetninger innad i stormaktene – arbeidere mot borgerskap Skuddene i Sarajevo – attentatet på erkehertug Franz Ferdinand Viktigst Mindre viktig 2. Hvorfor har du vurdert noen som viktigere enn andre? Argumenter for hva du mener var de to viktigste årsakene!

6 Hva kjennetegnet vikingtidssamfunnet? Hva kjennetegnet middelaldersamfunnet på 1100-tallet? Brudd eller kontinuitet? Hva var nytt? Hva fortsatte man med? Hva sluttet man med?

7 Ætten Flere guderLojalitet Krigerkultur Patron-klient Plyndring Ære Blodhevn Høvdingmakt Tiende Treller Tinget Konge Friller Hov Hird Prester Kirke Årmenn Gården Én gud Handel Gaver Leilendinger Det norske samfunnet på tallet 1.Sorter kortene som dere mener beskriver det norske samfunnet på tallet. Ikke alle kortene er relevante. Plasser kortene dere mener ikke passer nederst på siden. 2. Av de kortene dere mener er relevante, skal dere velg ut fire kort som dere mener best beskriver samfunnet rundt år 900. Begrunn hvorfor dere har valgt disse fire.

8 Det norske samfunnet på 1100-tallet 1.Ut over på 1000-tallet ble staten fastere organisert og kirken fikk en viktigere rolle. Sorter de kortene dere mener er relevante for å beskrive det norske samfunnet på 1100-tallet. Ikke alle kortene er relevante. Plasser kortene dere mener ikke passer nederst på siden. 2. Av de kortene dere mener er relevante, skal dere velg ut fire kort som dere mener best beskriver samfunnet rundt år Begrunn hvorfor dere har valgt disse fire. Ætten Flere guderLojalitet Krigerkultur Patron-klient Plyndring Ære Blodhevn Høvdingmakt Tiende Treller Tinget Konge Friller Hov Hird Prester Kirke Årmenn Gården Én gud Handel Gaver Leilendinger

9 Slutt påFortsatte med Helt nytt 1. Norge på 1100-tallet: plasser kortene i kategoriene «Slutt på» «Fortsatte med» og «Helt nytt». 2. Ut i fra det du nå har gjord, kan du vurdere om innføringen av kristendommen i Norge var et brudd i historien eller om det også var kontinuitet? Ætten Flere guderLojalitet Krigerkultur Patron-klient Plyndring Ære Blodhevn Høvdingmakt Tiende Treller Tinget Konge Friller Hov Hird Prester Kirke Årmenn Gården Én gud Handel Gaver Leilendinger

10 Ætten Flere guder Lojalitet Krigerkultur Plyndring ÆreBlodhevnHøvdingmakt Tiende Treller Tinget Konge Friller Hov Hird Prester Kirke Årmenn Gården Én gud Handel Gaver Leilendinger Grønn Gul Rød Svart Patron-klient Slutt påFortsatte med Helt nytt Differensieringsmulighet


Laste ned ppt "Karsten Korbøl Universitetslektor i historiedidaktikk ILS, UiO."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google