Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrank Lorentzen Endret for 9 år siden
1
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn
2
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Mestring og motivasjon Mestringsfølelse fra første dag Trenger ikke høyt utviklet finmotorikk Motiv til å fortsette Gutter har senere utvikling av finmotorikk Hindre skrivevegring Alle som kan bevege på en kroppsdel kan skrive på data Alle bokstavene er like lette å skrive IKT blir introdusert som frilek
3
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT ny måte å kommunisere på Håndskrift er fortsatt viktig som kommunikasjonsmiddel Hemmelig skrift Kommunikasjon
4
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Lettere å lære seg alfabetisk skriftspråk Skriftspråklig kultur Linjeskift Lese/skriveretning Alle bokstaver like lette Bokstavkunnskap Utvikle sikker og rask avkoding Skille mellom formlike bokstaver (bdpq) Små og store bokstaver (caps lock) Kunnskap og evner i IKTverktøy Hva lærer barna av IKT?
5
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Estetiske fordeler Helhetsinntrykk Komposisjon Oppsett Skrifttyper Skriftstørrelse
6
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Observasjoner av elever på 1. trinn klasser som bruker IKT i skriveopplæringa skriver mer for hånd Lager ventelister Skriver og tegner på utskriftene Skriver for hånd mens de venter på maskin
7
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Gjør skrift ufarlig Urolige elever blir mer utholdende Utrygge barn får mindre prestasjonsangst
8
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Tilpasset opplæring Mange muligheter for videre utvikling Elever som har kommet langt i utviklingen kan hjelpe de andre elevene Ekstra ressurs til læreren Kan overgå lærerens kunnskaper
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.