Laste ned presentasjonen
PublisertChrister Eggen Endret for 9 år siden
1
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Mørkved skole, Brumunddal 2011
2
Lese- og skriveopplæring
Presentasjon av småskolepedagogikk, undervisningsorganisering og metodikk. Hva er skolens pedagogiske plattform i konsentrert form? Hvordan er undervisninga organisert og hvilke metoder bruker vi? Mørkved skole, Brumunddal 2011
3
Kort om følgende emner:
Hva innebærer programmet? Lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole Opprinnelse og tenkning Oppbygging av programmet Opprinnelse i New Zealand og i Australia. De andre delene presenteres fortløpøende. Mørkved skole, Brumunddal 2011
4
Hva er EYLP på Mørkved skole?
Programmet er svært omfattende, og gjennomsyrer NZ skoler. Lærerne er utdanna i dette programmet, og spesialutdanna i deler av det som for eksempel Reading Racovery. Mørkved skole, Brumunddal 2011
5
Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling
Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling. De skal få en tydelig individuell hjelp til å lære å lese i sitt tempo. Mørkved skole, Brumunddal 2011
6
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Vi har fokus på: Skolen skal gi barna mestringsfølelse. Skolen skal gi barna leseglede. Barna skal få et funksjonelt lesenivå. Barna skal tidlig utvikle gode ferdigheter i å formulere seg skriftlig. Mørkved skole, Brumunddal 2011
7
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Delmomenter Høytlesing Felleslesing Veiledet lesing Selvstendig lesing Felles skriving Veiledet skriving Selvstendig skriving Mørkved skole, Brumunddal 2011
8
Strukturert klasseromsprogram
Mørkved skole, Brumunddal 2011
9
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjonsjobbing Elevene samles til felles informasjon. Vi forklarer oppgavene. Fokuserer hva vi skal lære. Gruppene ropes opp, gruppeleder får fargeplakat. Elevene går rolig til stasjonen. 12 min./stasjon. Faste rutiner, lavt lydnivå. Felles oppsummering til slutt. Mørkved skole, Brumunddal 2011
10
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Medlesing (storbok) Mørkved skole, Brumunddal 2011
11
Medlesing (storbok) – noen momenter
Ukas lyd Klappe stavelser Antall ord i setninger Punktum og stor bokstav Tegnsetting Lage setninger Utvide ordforråd Snakke om forfatter Illustratør Fabulere rundt bildene Mørkved skole, Brumunddal 2011
12
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn Lærerbetjent stasjon (eget rom med lærer) Mørkved skole, Brumunddal 2011
13
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn… ABC - stasjon (elevene får hefter med oppgaver - etter nivå) Finmotorisk stasjon (oppgaver knyttet til ukas bokstav eller tema) Mørkved skole, Brumunddal 2011
14
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn… PC stasjon Mørkved skole, Brumunddal 2011
15
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn… Lesestasjon Konstruksjonsstasjon (elevene får oppgaver) Mørkved skole, Brumunddal 2011
16
Foreldresamarbeid Mørkved skole, Brumunddal 2011
17
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Foreldresamarbeid! Innføring på foreldre- møter Foreldrenes rolle i barnas læring Samarbeid skole - hjem Mørkved skole, Brumunddal 2011
18
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Leselekse Hvordan skal man jobbe med leseleksa hjemme? Elevene har lesemapper med bok eller lesehefte og lesekort hvor foreldrene kvitterer. Lekser etter mestring. Lesemappene samles inn hver uke. Mørkved skole, Brumunddal 2011
19
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Leselekse Vi bruker lesehefter og småbøker Enkel metode: medlesing individuell lesing samtale om teksten spørsmål fra teksten Mørkved skole, Brumunddal 2011
20
Mørkved skole, Brumunddal 2010
Samarbeid Småskolelærere som arbeider etter denne modellen, har jevnlige samlinger i nettverk med andre skoler. Vi deltar i nettverksarbeid på 1 – 4. trinn med Stavsberg, Fagerlund og Nes. Mørkved skole, Brumunddal 2010
21
Ny start Mørkved skole, Brumunddal 2011
22
Ny Start Et program for elever som ikke har oppnådd det vi forventer i lesing og skriving. Mørkved skole, Brumunddal 2011
23
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Systematikk Ny Start er et systematisk treningsopplegg. Systematikken er noe som kjennetegner heleprogrammet for lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole Mørkved skole, Brumunddal 2011
24
Hva går programmet ut på?
Basert på individuelle treningsøkter, vanligvis i perioder fra 8 – 18 uker. 20 – 30 minutters treningsøkter daglig. Mørkved skole, Brumunddal 2011
25
Mørkved skole, Brumunddal 2011
Hva vil vi oppnå…? Vi vil i større grad få sikret at alle elever får tilpasset opplæring. Det er et mål at dette arbeidet resulterer i at færre elever på mellomtrinnet har vansker med å lese og skrive. Mørkved skole, Brumunddal 2011
26
Erfaringer så langt med programmet:
Høy kompetanse og utviklingsvilje blant lærerne. Gode resultater – tidlig lesing. Positiv holdning til modellen hos elevene. Fornøyde foreldre. God stemning for en skoleutvikling som ”virker”. Mørkved skole, Brumunddal 2011
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.