Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mørkved skole, Brumunddal 2011 Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn

2 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Lese- og skriveopplæring Presentasjon av småskolepedagogikk, undervisningsorganisering og metodikk.

3 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Kort om følgende emner: Hva innebærer programmet? - Lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole - Opprinnelse og tenkning - Oppbygging av programmet

4 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Hva er EYLP på Mørkved skole?

5 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling. De skal få en tydelig individuell hjelp til å lære å lese i sitt tempo.

6 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Vi har fokus på: Skolen skal gi barna mestringsfølelse. Skolen skal gi barna leseglede. Barna skal få et funksjonelt lesenivå. Barna skal tidlig utvikle gode ferdigheter i å formulere seg skriftlig.

7 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Delmomenter Høytlesing Felleslesing Veiledet lesing Selvstendig lesing Felles skriving Veiledet skriving Selvstendig skriving

8 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Strukturert klasseromsprogram

9 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjonsjobbing Elevene samles til felles informasjon. – Vi forklarer oppgavene. – Fokuserer hva vi skal lære. Gruppene ropes opp, gruppeleder får fargeplakat. Elevene går rolig til stasjonen. 12 min./stasjon. Faste rutiner, lavt lydnivå. Felles oppsummering til slutt.

10 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Medlesing (storbok)

11 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Medlesing (storbok) – noen momenter Ukas lyd Klappe stavelser Antall ord i setninger Punktum og stor bokstav Tegnsetting Lage setninger Utvide ordforråd Snakke om forfatter Illustratør Fabulere rundt bildene

12 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn Lærerbetjent stasjon (eget rom med lærer)

13 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn… ABC - stasjon (elevene får hefter med oppgaver - etter nivå) Finmotorisk stasjon ( oppgaver knyttet til ukas bokstav eller tema )

14 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn… PC stasjon

15 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn… Lesestasjon Konstruksjonsstasjon (elevene får oppgaver)

16 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Foreldresamarbeid

17 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Foreldresamarbeid! Innføring på foreldre- møter F oreldrenes rolle i barnas læring Samarbeid skole - hjem

18 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Leselekse Hvordan skal man jobbe med leseleksa hjemme? – Elevene har lesemapper med bok eller lesehefte og lesekort hvor foreldrene kvitterer. Lekser etter mestring. Lesemappene samles inn hver uke.

19 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Leselekse Vi bruker lesehefter og småbøker Enkel metode: – medlesing – individuell lesing – samtale om teksten – spørsmål fra teksten

20 Mørkved skole, Brumunddal 2010 Samarbeid Småskolelærere som arbeider etter denne modellen, har jevnlige samlinger i nettverk med andre skoler. Vi deltar i nettverksarbeid på 1 – 4. trinn med Stavsberg, Fagerlund og Nes.

21 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Ny start

22 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Ny Start Et program for elever som ikke har oppnådd det vi forventer i lesing og skriving.

23 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Systematikk Ny Start er et systematisk treningsopplegg. Systematikken er noe som kjennetegner heleprogrammet for lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole

24 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Hva går programmet ut på? Basert på individuelle treningsøkter, vanligvis i perioder fra 8 – 18 uker. 20 – 30 minutters treningsøkter daglig.

25 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Hva vil vi oppnå…? Vi vil i større grad få sikret at alle elever får tilpasset opplæring. Det er et mål at dette arbeidet resulterer i at færre elever på mellomtrinnet har vansker med å lese og skrive.

26 Mørkved skole, Brumunddal 2011 Erfaringer så langt med programmet: Høy kompetanse og utviklingsvilje blant lærerne. Gode resultater – tidlig lesing. Positiv holdning til modellen hos elevene. Fornøyde foreldre. God stemning for en skoleutvikling som ”virker”.


Laste ned ppt "Mørkved skole, Brumunddal 2011 Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google