Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1.klasse Kjølberg, 7. juni 04 Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1.klasse Kjølberg, 7. juni 04 Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt."— Utskrift av presentasjonen:

1 1.klasse Kjølberg, 7. juni 04 Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt

2 1. Klasse i L-97  Møte symboler, tall og skrift…  Ta bokstavene i bruk i egen takt  Få hjelp til å skrive ned noe de sier eller forteller  Oppleve sammenhengen mellom tale og skrift

3 1. klasse Tekstskaping på PC ut i fra elevens nivå. Tradisjonell språkstimulering.

4 Oppstarten  Etter høstferien ?  Bokstavtest

5 Utstyr  PC’er som virker  Tekstbehandlingsprogram  Skriver

6 Organisering  Ikke datarom. PC der barna er !  Lag en PC-krok / PC-øy i rommet  Elevene skal stå to og to ved maskinene  Tusj på tastaturet - skriv med to hender !  Alle involverte må være ”med”  Verkstedpedagogikk

7 Hvordan bruk av PC’en ?  Lekeskriving  Introduksjon????  Hemmelig skrift  Lærer som sekretær  Elevene skriver selv

8 Krav til pedagogen  Tro på metoden  Kjenne til ulike innlæringsstiler  Enkel tekstbehandling og enkel filbehandling  Kunnskap om utviklingstrinnene i skrive og leseopplæringen

9 Eksempler fra 1. klasse

10 JÆIHARHADBRA JÆIHARHADBRAOSPAPPA JÆIFIKENRADOSTYTBYL

11 Uteskole  Skriver til tegningene i uteskoleboka

12 Andre opplevelser

13 Eventyrbøker

14 Vårmaleri  Fortelle hva de har malt

15 Vårmaleri

16

17 Frilek La elevene bruke maskinen i lek ……..til skriving…… Gjerne to og to……

18 ORDBØKER

19 Store eller små bokstaver  Dette styrer elevene selv

20 Hva med ord som skrives feil?  Lærer elevene ordene feil????? I følge Arne T’s forskning har det ikke noe å si negativt. Unger som selv oppdager en feil vil lære for livet…..

21 Når skal vi hjelpe til under skriving? Må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Vær pedagog!!!!

22 Praktiske tips!  Bruke lister  To og to.  Pedagogen styrker dialogen  Elevene må få diskutere uten innblanding av en voksen  Bruk elevressursen aktivt

23 Konsekvenser  Mye bruk av språket  Kreativiteten blomstrer  Engangsbøker = nei, takk  Lite kopieringsbehov  Tilpasset læringsmiljø  Mestring

24 HUSK!  Voksne må være gode forbilder  Mengdetrening på PC  Hendene riktig på tastaturet. (lek )  PC må alltid være slått på - og brukes  La ungene eksperimentere  Utsett formell håndskrifttrening  Varier skrivepar (gutt/jente gir bedre uttelling)

25 Viktig  Støtte i ledelsen  Informasjon til foresatte  Pedagogenes faglige kompetanse på skrive og leseopplæring  Fungerende it-utstyr  Ingen i systemet må ”boikotte”.  Kartlegging  Elevsamarbeid – frihet…….

26 Litteratur  ”Å skrive seg til lesing” (Arne Trageton)  bok (Universitetsforlaget 2003) bok  vhs/dvd (AV-senteret, Volda)  Bergen kommune  *  BeSLIKt   ”Skrive og lesestart” (Hilde Traavik)  Bok (Fagbokforlaget 2003) Bok  Vahl skole:

27

28 Å skrive seg til lesing  Universitetsforlaget 2003  ISBN:  DVD/VHS:

29

30 SKRIVE- OG LESESTART Skriftspråkutvikling i førskole- og småskolealderen. Teori og metoder Teori og metoder Traavik, Hilde; Alver, Vigdis og Færevaag, Margaret KlepstadTraavik, Hilde; Alver, Vigdis og Færevaag, Margaret Klepstad Traavik, Hilde; Alver, Vigdis og Færevaag, Margaret Klepstad Traavik, Hilde; Alver, Vigdis og Færevaag, Margaret KlepstadFagbokforlaget ISBN:


Laste ned ppt "1.klasse Kjølberg, 7. juni 04 Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google