Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjølberg, juni 2004 2. klasse BeSLIktBeSLIkt Utstyr  PC’er som virker  Tekstbehandlingsprogram  Skriver.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjølberg, juni 2004 2. klasse BeSLIktBeSLIkt Utstyr  PC’er som virker  Tekstbehandlingsprogram  Skriver."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Kjølberg, juni klasse BeSLIktBeSLIkt

3 Utstyr  PC’er som virker  Tekstbehandlingsprogram  Skriver

4 I 2. klasse skal elevene: - Ved hjelp av sekretær (voksen nedskriver) – en annen skrivefør person – eller selv  Skape tekster: Brev, sakprosa, dikt og fortellinger  Lage ”bøker”, veggaviser og plakater  Leke på datamaskinen, skrive og tegne 2. Klasse –L97 Kilde: ”L-97”

5 Starten av 2. klasse Mange har lært seg å lese. De fleste kan både de små og de store bokstavene……

6 Oppstarten i 2. klasse  Kan IKKE bruke tid på én og én bokstav.  Kartlegging av bokstavkunnskap.  Gi supplerende bokstavtrening  Individuell bokstavinnlæring ved laging av ordlister. Kilde: Arne Trageton, 2003

7 Krav til pedagogen  Tro på metoden  Kjenne til ulike innlæringsstiler  Enkel tekstbehandling og enkel filbehandling  Ha god kunnskap om utviklingstrinnene i skrive og leseopplæringen

8 INDIVIDUELLE ORDBØKER Arbeidet med ordbøker kan fortsette.

9 Uteskole  Skriver til tegningene i uteskoleboka

10 Når skal vi hjelpe til under skriving?

11 Hvor ble kj-ordet av ???????

12 Store eller små bokstaver  Dette styrer elevene selv

13 Hva med de som er skrive og lesesvake? ? • Det er viktig å gi dem ekstra støtte til å skrive ned sine historier. De må få lære å lese med utgangspunkt i disse. ABC-øvelser kan ofte virke demotiverende.

14 Hvis bare 1 PC på 25 elever?  Det er viktig å bruke de fleste timer til å skrive på PC.  Det fungerer, men skal man kjøre prosjektet 100% bør man ha ha 3 pc’er på det antall elever. (maks 4)

15 Erfaringer  Hva fungerer ?  Elevene bør være nær hverandre i faglig nivå. (Fordel hvis den ene er litt flinkere enn den andre)  Hva fungerer dårlig?  Fungerer mindre bra hvis elevene ikke kan lytte ut lyder. Da trengs det en lærer som kan hjelpe til. (Mao. fordel med tolærer)

16 Data-freak eller sosialt vesen ? Parskriving = trivsel Kilde: ”Arne Trageton, 2003

17 Håndskriving HVA SIER L97 ?  …..Ta i bruk sammenhengende skrift når de har automatisert sammenhengen mellom lyd og bokstav, og det faller naturlig…...  3. klasse: …arbeide med å utvikle en sammenhengende håndskrift.

18 Håndskriving 2  Mange er ikke klare motorisk for sammenhengende skrift i 2. klasse – skader ikke å vente  Lystbetont håndskrifttrening i 3. klasse….  Mer effektivt – kan bruke verdifull tid på andre ting…..

19 Håndskriften er ikke død!

20 Nivåforskjeller…. eksempler

21 Klassebibliotek  Viktig å lese ukjente tekster - Først klassekameratenes tekster - Deretter fra et rikholdig klasseromsbibliotek - Faglitteratur og skjønnlitteratur Hva slags bøker er best for 7-åringer? Hva slags bøker er best for 7-åringer?

22 Krav til klassebiblioteket  Egenproduserte bøker  Rikt utvalg av profesjonelle lettlesbøker av høy litterær kvalitet i ulike sjangere.  Temabøker etter tenkelige elevinteresser.  Ulike ABC’er Ja takk, begge deler – dobbelt så dyrt. sjangere

23 SJANGERE i 2. klasse  Brev  Dikt  Avis  Forlagsvirksomhet. Forlagsvirksomhet.  Vi skriver eventyrene selv  Vi lager faktabøker  Vi skriver fortellinger (sml forfatterbok)

24 Forlag  Hva er Forlag?  Moderne Forfatterbok.  Prosessorientert skriving  PC = et redskap  Utgir gode bøker  Valgfritt emne eller Temabasert  Lesebøker for hverandre  Lesebøker for yngre elever  Lærer å illustrere det de skriver.

25 Forlag 2  Hvordan jobbe prosessorientert m/forlag ?  Hva skal man foreta av språk- vask før man ”utgir” boka?  Rettskrivingskrav i L97?  Dialektuttrykk?  Viktig ! Ikke drepe skrivegleden Dvs. individuell vurdering Dvs. individuell vurdering

26 Hva annet er viktig ?  Godt system for prosessorientert skriving.  Respons fra parkamerat v/PC og lærer.  Varier skrivepar => større variasjon ELEVENS LÆRING I SENTRUM!

27 Husk!  Bruke lister  To og to.  Bruk elevressursen aktivt  Voksne må være gode forbilder og tro på metoden.  Mengdetrening på PC  PC må alltid være slått på - og brukes  Utsett formell håndskrifttrening

28 Konsekvenser  Mye bruk av språket  Kreativiteten blomstrer  Engangsbøker = nei, takk  Tilpasset læringsmiljø for alle!!!  Mestring  Gode produkter også for de som sliter med lesing og motorikk……

29 Lesebok vs. Ingen lesebok Dropp tradisjonell bruk av læreverk. Bruk flere leseverk. 1 lesebok på et år er for lite for disse barna. Viktigst! Leseglede og skrivelyst. Leseglede og skrivelystLeseglede og skrivelyst

30 Litteratur  ”Å skrive seg til lesing”  bok (Universitetsforlaget 2003)  vhs/dvd (AV-senteret, Volda)  Bergen kommune   BeSLIKt   ”Skrive og lesestart” (Hilde Traavik)  Vahl skole:


Laste ned ppt "Kjølberg, juni 2004 2. klasse BeSLIktBeSLIkt Utstyr  PC’er som virker  Tekstbehandlingsprogram  Skriver."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google