Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
PPU1, uke 37 2008 Eli Kari Høihilder
DIDAKTIKK PPU1, uke Eli Kari Høihilder
2
To ulike syn på skolens innhold
Ikke enten - eller, men både og! Utvelging av innhold Organisering av faginnhold Organisering av faginnhold i L97 Læreplananalyse
3
Hva er didaktikk? Didaktikk handler om den opplæring, oppdragelse og sosialisering som skjer i skolen og i utdanningsinstitusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat.
4
Første fase: Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Andre fase: Didaktikk som analyse av skolens virkelighet Normativ og analytisk didaktikk Tredje fase: Utviklingsorientert didaktikk Fjerde fase: Politiske styringsstrategier og undervisningsteknologi
5
Arbeidsmåter Sånn eller slik? Hva, hvem, hvordan HVORFOR?
Vurdering –av elev og undervisning Den didaktiske trekant Den skjulte læreplan
6
Didaktiske tradisjoner
Ulike syn på læring Naturvitenskapelig tenkemåte Åndsvitenskapelig tenkemåte N 36 og læresyn M 74 og læresyn M 87 og læresyn L97 og læresyn LK 06 og læresyn
7
Didaktiske kategorier
Forutsetninger Mål Innhold Rammefaktorer Arbeidsmåter Vurdering
8
Didaktiske modeller Mål-middel-modellen
Behavioristiske teorier om læring Atferdsmodifikasjon og klasseromskontroll Prosessmodellen Kognitiv læringsteori Didaktisk relasjonsmodell Sosiokulturelle teorier om læring
9
Didaktiske modeller og læringsteori
Hva er læring? Behavioristisk versus kognitivt syn på læring ”Ferdig” eller konstruert kunnskap? Læring som samspill
10
Behavioristiske læringsteorier
Grunnprinsipper Pavlov i klasserommet Watson i klasserommet Unnslippelseslæring Følelser og betinging Selvbeskyttende stratgier
11
Kognitive og konstruktivistiske læringsteorier
Grunnprinsipper Indre prosesser Elevenes forutsetninger Indre motivasjon Forståelse
12
Hvordan konstruerer vi kunnskap?
Det konstruktivistiske perspektivet Jean Piaget Læring gjennom utforsking og erfaring Prosess Aktivitetspedagogikk
13
Sosiokulturelle perspektiver på læring
Grunnprinsipper Lev Vygotsky Språket som psykologisk redskap Den proksimale utviklingssonen Vygotskys syn på undervisning Det sosiokulturelle perspektivet på 2000-tallet
14
Teorienes betydning for didaktikken
Hvordan vil de forskjellige læringsteoriene reflekteres i didaktikken?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.