Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper"— Utskrift av presentasjonen:

2 Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper
Professor Kirsten Hofgaard Lycke, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO Forsker Helge Strømsø, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO Professor Per Grøttum, Det medisinske fakultet, UiO Finansiering: Hewlett Packard, Palo Alto, USA Universitetet i Oslo (Det medisinske og Det utdanningsvitenskapelig fakultet) 1 1 1 1 1

3 Problembasert læring (PBL) innebærer case basert arbeide i grupper
Problembasert læring (PBL) innebærer case basert arbeide i grupper. Oslo96 tar utgangspunkt i en 7-trinns modell for progresjonen i arbeidet med casene: Første møte: 1. Oppfatningen av situasjonen 2. Identifiser problemer 3. Foreslå mulige årsaker 4. Drøft sammenheng mellom problemer og årsaker 5. Formuler behov for læring Mellomperiode: 6. Innhent kunnskap Andre møte: 7. Anvendelse av kunnskapene

4 To hovedspørsmål: Hva kjennetegner aktiviteten i distribuert problembasert læring (DPBL) og hvordan er denne forskjellig fra aktiviteten i problembasert læring (PBL)? Hva kjennetegner lærerrollen i distribuert problembasert læring (DPBL) og hvordan er denne forskjellig fra lærerrollen i problembasert læring (PBL)?

5 UTVALG 60 studenter – 10. Semester medisin 25 menn 35 kvinner
Alder: Gjennomsnitt 25.7 år ( )

6 Datainnsamling våren 2001 Jan Febr Mar Apr Mai Juni Studenter Oppgaver
Campus PBL/DPBL Spørreskjema (10.1) Utplassering DPBL Logger fra ClassFronter (10.2) Intervju med veiledere PBL Video- og båndopptak fra 3 PBL grupper

7 Aktivitet i chat (DPBL) og samtale (PBL)
Ord pr sesjon for 3 grupper Gruppe

8 Aktivitet i chat og samtale Sammenligning ratio veileder/student ord i 3 grupper
B C

9 Kategorisering av utsagnstyper (chat/DPBL & samtale/PBL)
1. Sosialt 2. Arbeidsorganisering 3. Faglig og oppgaverelatert 4. Oppgave og prosessevaluering

10 Prosentvis fordeling av ord på utsagnstyper
(studenter) DPBL PBL

11 Innhold i chat og samtale Prosentuell fordeling av ord etter kategorier - 3 veiledere
B C

12 Noen foreløpige konklusjoner
DPBL kan redusere betydningen av dominante deltakere og fungere mer demokratisk, forutsatt at alle deltakerne behersker mediet. Veilederne ”dominerer” mer i PBL enn DPBL Studentene bruker mer tid til sosiale og organisatoriske tema ved DPBL enn ved PBL Veilederne bruker mer tid til organisatoriske tema ved DPBL enn ved PBL Både studenter og veiledere bruker mindre tid til faglige tema ved DPBL enn ved PBL


Laste ned ppt "Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google