Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre? Siv Sangolt, Hovedfagsoppgave i pedagogikk, NLA www.nsd.uib.no/kaos.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre? Siv Sangolt, Hovedfagsoppgave i pedagogikk, NLA www.nsd.uib.no/kaos."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre? Siv Sangolt, Hovedfagsoppgave i pedagogikk, NLA

2 Problemstilling  Hvordan opplevde studentene prosjektarbeid med bruk av IKT- basert læremateriell? Hvordan foregikk arbeidet?  Hva krevde prosjektarbeid med IKT av studentene?  Hvilke positive og negative erfaringer fikk studentene av prosjektarbeidet?  Vil det være behov for endringer/tilrettelegging av lærepakkeserien og/eller rammene?

3 Helse og trivsel i skolen  Skolen – elevenes arbeidsmiljø  Mobbing  Helse og trivsel i tenårene  Analyseverktøyet NSDstat

4 makronivå Prosjekt- Arbeid Student aktivitet Læring Holdning Tilretteleggende faktorer Skolen som org. Datatilgang, praktisk ramme,lærer- kompetanse Forsterkende faktorer Respons/holdning fra/til veileder og medstudenter Personlige faktorer kunnskap/kompetanse, motivasjon, holdninger IntervensjonMellomliggende faktorer mikronivå Lærepakke serien ”Helse og trivsel i skolen” Prosjektmodellen

5 Resultater - intervensjon  Lærepakkeserien  Avvik mellom studenter/læreplan om aktualitet og betydning av tema/IKT  Prosjektarbeidsmetode/PBL  Manglende opplæring/forkunnskaper  Manglende prosessevaluering

6 Resultater – mellomliggende faktorer  Personfaktorer  IKT kunnskap - Motivasjon - Holdninger  Forsterkende faktorer  Veiledning - Respons fra medstudenter  Tilretteleggende faktorer  Rammer – Opplæring/undervisning

7 Resultater – studentaktivitet, læring og holdning  Studentaktivitet: Fordeling av oppgaver i gruppen  Holdningsendring/kunnskapsoppnåelse i forhold til tema/IKT

8 Hvilke anbefalinger kan vi komme med?  Skap engasjement gjennom å aktualisere tema i forhold til pensum  Kartlegg behov og gi opplæring i forhold til verktøy/læremidler  Opplæring må skje nært i tid!  Gi opplæring i prosjektarbeidsmetoden  Prosessevaluering i gruppen viktig  Finne strategier for å dekke læringsbehov

9 Fra kaos til kunnskap Siv Sangolt, Mer informasjon på: Se under hovedfagsprosjekter


Laste ned ppt "Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre? Siv Sangolt, Hovedfagsoppgave i pedagogikk, NLA www.nsd.uib.no/kaos."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google