Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU"— Utskrift av presentasjonen:

1 PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
PBL-Problembasert læring ved DMF, NTNU INTEGRERT STUDIEMODELL SIDEN 1993 - forelesninger og kurs (ned 80% 1. og 2. studieår) - PBL grupper (6-8 stud. + veileder, 2-3 timer, 1-2/uke) - ferdighetslab - klinisk undervisning med faktiske pasienter Maks. 16t/uke studieaktiviteter i timeplanen Integrert årseksamen (skriftlig + praktisk) PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

2 PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Fakultetets læringsmål for PBL Teoretisk plattform knyttet til anvendelse - basalfag, sykdomslære, etc. Personlig arbeidsform Studenten skal kunne: Termin 1A “ - anvende problembasert læring for å definere egne læringsbehov - delta i PBL-arbeidet på en positiv måte og gi konstruktiv evaluering av egen og medstudentenes innsats i gruppearbeidet” Termin 1B “ - evaluere gruppeprosessen i PBL-gruppen, og evaluere egen og de øvrige gruppemedlemmenes bidrag til samarbeidet” PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

3 PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
PBL - Problembasert læring - forskjellig fra problemløsning - diagnostisere læringsbehov - ikke primært stille pasientens diagnose eller løse pasientens problem Tar utgangspunkt i et praktisk problem PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

4 PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Grunnlegggende trinn i PBL Identifisere relevant problem Brainstorm - Hypotesestesting - Ubesvarte spørsmål Definere relevante oppnåelige delmål for egen læring Evaluere innhold og gruppeprosess - refleksjon og feedback: min. på hvert møte PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

5 PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Nødvendig for å lykkes med PBL Kjernegruppe > kritisk masse, studenter Organisatorisk forankring - fakultetsvedtak Personlig arbeidsform - eksplisitt læringsmål Tid - riktig plass i timeplanen, integrering Veileder-opplæring Relevante oppgaver Relevant eksamensform Kvalitetssikring PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU


Laste ned ppt "PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google