Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på: Opplæringsloven Skolens ordensregler Handlingsplan mot mobbing.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på: Opplæringsloven Skolens ordensregler Handlingsplan mot mobbing."— Utskrift av presentasjonen:

1 MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på: Opplæringsloven Skolens ordensregler Handlingsplan mot mobbing Klasseregler Sosialkompetanse plan Elevrådsarbeid Klasseledelse og gode relasjoner Tilsyn ute Skole –hjem samarbeid Veiledningssamtaler med hver elev Prinsipper for tilpasset opplæring Instanser utenfra

2 MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen Med ”læringsmiljø” mener vi de samlede kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene på skolen som har betydning for elevenes læring, helse og trivsel. Skoledagen skal gjennom et inkluderende læringsmiljø by på opplevelser og utfordringer som har verdi i seg selv. Trygge og forutsigbare rammer gir fellesskolen et godt utgangspunkt for å skape, trivsel, motivasjon og læring i barns og unges hverdag. Kilde: St.melding 20 – På rett vei Alle elever har rett til et godt og inkluderende læringsmiljø.

3 MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen §9a-1 Generelle krav § 9a-2.Det fysiske miljøet § 9a-3.Det psykososiale miljøet § 9a-4.Systematisk arbeid for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane (internkontroll) § 9a-5.Elevdeltaking i skolemiljøarbeidet § 9a-6.Informasjonsplikt og uttalerett ELEVENES SKOLEMILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9

4 MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen Klasseregler Klasseregler 1.-4 kl. Vi viser respekt for alle voksen og barn på skolen - da hører vi på de voksne - da lytter vi til hverandre - da lar vi andres ting være i fred - da rydder alle Vi er rolige - da bruker vi innestemme - da går vi inne - da rekker vi opp hånda og venter stille på tur Vi er greie med hverandre - da sier vi ja når andre vil være med på leken -da snakker vi hyggelig til hverandre -- da erter vi ikke,sparker,slår etc.. Klasseregler 5.-7 Vi følger voksnes beskjeder Alle bidrar til arbeidsro Vi rekker opp hånda og lytter når andre har ordet Ingen ler eller kommenterer andres svar eller arbeid Vi inkluderer og er greie med alle Alle rydder etter seg, og etter andre om det trengs Konsekvenser for regelbrudd: Muntlig/skriftlig advarsel fra lærer Lærer ringer hjem og involverer hjemmet. Innesitting i friminutt for å ta igjen tapt arbeid Miste muligheten til å delta på spesielle opplegg eller ekskursjoner/turer Lærer fjerner ”dilleting”

5 MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen ELEVRÅDET «Elevrådet skal fremje fellesinteressene til elevane på skolen og arbeide for å skape godt lærings- og skolemiljø. Rådet skal også kunne uttale seg i og komme med framlegg i saker som gjeld nærmiljøet til elevane.» Elevrådsarbeid: SU/SMU Fotballturnering Rydde uteområdene Kanonballturnering Elevrådsmøter Elevkvelder Arrangere karneval Trivselsvakter

6 1.klasse Samarbeid: Følge regler og beskjeder Hjelpe andre Selvhevdelse: Si noe høyt i klassen Tørre å be om hjelp Selvkontroll: Vente på tur Takle at noen bestemmer over meg Empati: Være en god venn Si hyggelige ting til andre Ansvarlighet: Behandle egne og andres eiendeler og arbeid med respekt Holde det ryddig i garderoben Rydde etter deg 2.klasse Samarbeid: Dele med andre Jeg har det ryddig i tingene mine Selvhevdelse: Vise noe en er flink til Delta i opptrinn utenfor klassen Selvkontroll: Gi andre ros Ikke la sinne gå utover andre Empati: Godta at vi er forkjellige Ansvarlighet: Gi beskjed til en voksen om noen er slemme med andre Respektere andres eiendeler og arbeid 3.klasse Samarbeid: Jobbe sammen med 2 eller flere Selvhevdelse: Be om informasjon Ta egne valg Selvkontroll: Lytte til andre Sitte stille på fellessamlinger Empati: Respektere andres følelser Være en god venn Ansvarlighet: Utføre praktiske ansvarsoppgaver Gi beskjed til en voksen når noe dumt skjer med andre 4.klasse Samarbeid: Følge regler og beskjeder Takle å danse med andre Selvhevdelse: Ta iniativ til f.eks lek Selvkontroll: Gi seg for et flertall Opptre/oppføre seg som forventet i gitte situasjoner Empati: Godta ulikheter Forstå at andre kan bli lei seg Ansvarlighet: Ansvar for at alle trives Ta konsekvens av egne handlinger SOSIAL KOMPETANSEPLAN LAUDAL SKOLE Utvikle ferdigheter som en person trenger for å handle kompetent i en sosial sammenheng

7 5.klasse Samarbeid: Følge regler og beskjeder Fordele arbeid i en gruppe Delta aktivt i timene Selvhevdelse: Be om informasjon Presentere noe for klassen Delta i opptrinn utenfor klassen Selvkontroll: Kan lytte til andre uten å avbryte Løse konflikter uten vold/stygge ord La være å bruke negativt kroppsspråk Empati: Respektere ulikheter Gjøre det hyggelig for andre Inkludere alle Ansvarlighet: Ta ansvar for eget skolearbeid Si fra om mobbing/plaging Holde avtaler Medansvar for klassemiljøet 6.klasse Samarbeid: Bruke tiden fornuftig om man venter på tur Komme fram til felles forståelse Dele med andre Selvhevdelse: Hevde egne meninger Ta sosial kontakt og iniativ Selvkontroll: Lytte og akseptere andres meninger Løse konflikter uten vold/stygge ord Takle å bli tilsnakket Empati: Respektere ulikheter Vise omtanke for andre Inkludere alle Ansvarlighet: Ansvar for egne handlinger Si fra om mobbing/plaging Ansvar for fadderbarn Medansvar for et inkluderende klassemiljø 7.klasse Samarbeid: Delta aktivt i timene Skifte aktivitet uten å protestere Selvhevdelse: Sette egne grenser Ha ryggrad til å motstå gruppepress – tørre å si nei Selvkontroll: Løse konflikter uten vold/stygge ord La være å bruke negativt kroppsspråk Empati: Respektere at andre mener noe annet Gjøre det hyggelig for andre Inkludere alle Ansvarlighet: Ansvar for at alle trives Ansvar for eget skolearbeid Rydde etter deg Respekt for egne og andres eiendeler og arbeid Holde avtaler

8 MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen TILTAKBeskrivelseAnsvarNår Forskrift til ordensreglement og klasseregler Gjennomgås i personalet og i klassene, og sendes hjem for underskrift. Enhetsleder/ kontaktlærerVed skolestart Tilsyn 1.klasse Kontaktlærer i 1. klasse fritas fra ordinært elevtilsyn om høsten for å ha spesielt tilsyn med egne elever. Enhetsleder Ordinært tilsyn i friminuttene Tydelig oversikt over hvem som har vakt. Henger oppslag på oppslagstavla på personalrommet og ved hovedinngangen. Enhetsleder Ordensmelding Ordensmelding sendes hjem ved brudd på skolens ordensreglement/klasseregler Alle Ved brudd skolens ordensreglement Elevsamtaler Kontaktlærer benytter kommunens felles skjema for elevsamtaler Kontaktlærer Før konferansetimene høst og vår. Veiledningssamtaler Eleven drøfter faglige og sosiale temaer med kontaktlærer. 15 minutter KontaktlærerHver 14.dag Små kontaktlærergrupper Gir god kontakt mellom elev og lærer Enhetsleder Vurdering og utviklingssamtaler Alle foresatte skal ha tilbud om minst 30 min til samtalen. Sosial kompetanse, trivsel og oppførsel er faste tema på konferansene. Enhetsleder/ kontaktlærerHøst og vår Åpen dør Lett å ta kontakt med kontaktlærer, sosiallærer, helsesøster og enhetsleder TrivselsundersøkelserBesvares av alle eleverEnhetsleder/ kontaktlærer Før vurdering og utviklingssamtale høst og vår Elevundersøkelsen (UDIR)Besvares av alle elver på trinnEnhetsleder/ kontaktlærerHøst


Laste ned ppt "MARNARDAL KOMMUNE Den grønne kommunen Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på: Opplæringsloven Skolens ordensregler Handlingsplan mot mobbing."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google