Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell."— Utskrift av presentasjonen:

1 NAFOs kompetansetiltak for barnehagene

2 Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell pedagogikk for barnehageansatte i alle fylkene, i nært samarbeid med universiteter og høgskoler og fylkesmennene.  Fra 2010 til 2012 ledet NAFO et kompetansetiltak for to- og flerspråklige assistenter i barnehagen etter Høgskolen i Oslo og Akershus sin KOMPASS-modell. Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Høgskolen i Telemark (HiT) og Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH).  Fra 2011 til 2012 gjennomførte NAFO et pilotprosjekt om tospråklig assistanse i barnehagen. Fem kommuner deltok i prosjektet, som ble dokumentert av HiOA. Rambøll Management 2010: Evaluering av kompetansetiltaksprosjekt i språkstimulering og flerkulturell pedagogikk for barnehageansatte i regi av NAFO.Evaluering av kompetansetiltaksprosjekt i språkstimulering og flerkulturell pedagogikk for barnehageansatte i regi av NAFO NAFO 2012: Samlerapport KOMPASS.Samlerapport KOMPASS NAFO 2012: Prosjektrapport tospråklig assistanse Prosjektrapport tospråklig assistanse

3 Videreføring på to områder : 1: Kompetansetiltak for to- og flerspråklige assistenter i barnehagen – KOMPASS 2. Kompetansetiltak for barnehagemyndighetene

4 1. KOMPASS for to- og flerspråklige assistenter NAFO har fått i oppdrag fra Udir å videreføre KOMPASS, og gjør dette i samarbeid med –HiT (videreføring) –DMMH (videreføring) –HiØ (ny) Det gis midler til en klasse på hver høgskole á 20 deltakere/studenter NAFO er prosjektledere og bistår høgskolene som er faglig og administrativt ansvarlig for kompetansetiltaket. NAFO drifter et faglig nettverk for høgskolene i prosjektperioden

5 Kompetansetiltak for barnehagemyndighetene Rambøll evaluerte barnehagemyndighetens deltakelse i NAFOs kompetansetiltak for barnehageansatte og fant at «[…]kommunenes lave og varierende grad av involvering påvirkes av kommunenes egen kompetanse i og generelle prioritering av kompetanseområdene språkstimulering og flerkulturell pedagogikk» (Rambøll 2010: 24). - Samtidig var ikke barnehagemyndighetens rolle i kompetansetiltaket tydelig nok.

6 Samarbeidsstruktur NAFO HiT Vestfold - kommuner Telemark - kommuner Buskerud - kommuner Fm HiOA Oslo- bydeler Akershus - kommuner Fm HiØ Østfold - kommuner Fm

7 Mål Kompetansetiltaket skal styrke barnehagemyndighetens kompetanse om flerspråklig og flerkulturelt pedagogisk arbeid i barnehagene Dette innebærer: å styrke kommunenes arbeid med å implementere Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011) å styrke kommunens rolle som tilsynsmyndighet å forvalte den statlige tilskuddordningen Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder (Rundskriv F-01-11) Det er også et mål at kommunene som deltar i kompetansetiltaket kan tilføre barnehagesektoren kunnskap og erfaringer som kan bidra til å styrke arbeidet med likeverdig opplæring i barnehagen.

8 Kompetansemodell Felles for alle fylkeneKursdager x2 Fylkesvis Nettverkssamlinger x 4: for barnehagemyndighetene i tre geografiske områder på Østlandet, under faglig ledelse av høgskolene Lokalt Mellomarbeid for barnehagemyndigheten mellom nettverkssamlingene LokaltVeiledning i forbindelse med mellomarbeidet (kan foregå interkommunalt)

9 Innhold Sentrale, statlige føringer for flerspråklig arbeid, kulturelt mangfold og likeverdig opplæring. Kunnskap og forskning om flerspråklighet og flerkulturell pedagogikk. Barnehagemyndighetens oppgaver med tilsyn og veiledning, knyttet til rammeplanen og forvaltning av tilskuddsordningen. Ulike modeller og organiseringer for tospråklig oppæring; tospråklig assistanse og andrespråkslæring.


Laste ned ppt "NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google