Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+"— Utskrift av presentasjonen:

1 Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+

2 Denne presentasjonen Videoserien ”Læreplan+” Prosjektet ”Fra video til web” Min hovedfagsoppgave

3 Læreplan+ Undervisningsserie om internasjonale spørsmål, Univisjon og UD Videregående skoler Ikke-kommersielt Min rolle Mål: interaktivitet og interesse Satellitt – video – web? Videoserien ”Læreplan+”

4 Fra video til web Prosjekt skoleåret 2001/2002. Tre faser: –evaluere dagens L+ –utvikle nettversjon –evaluere nye L+ Prosjektet ”Fra video til web”

5 Problemstilling og metode 1)Hvordan fungerer og brukes serien i dag? 2)Hva bør vi satse på når vi lager Internett- versjon? Produsent LærereElever FILM ”Det nye Russland” Min hovedfagsoppgave

6 ”Det nye Russland” Min hovedfagsoppgave

7 Retorikk og læring Argumentasjonsformer –Etos: behage –Patos: bevege –Logos: belære følelser fornuft Debatten om film i skolen Elevaktivitet, PBL osv Min hovedfagsoppgave

8 Noen enkle konklusjoner Produsent: 80% fornuft, 20% følelser Min hovedfagsoppgave

9 Utdrag fra ”Det nye Russland” Min hovedfagsoppgave

10 Noen enkle konklusjoner Elev: XXX  følelser  XXX Lærer: kamp om oppmerksomheten  Levende bilder som interessevekker!? Produsent: 80% fornuft, 20% følelser Min hovedfagsoppgave

11 So what? Fra video til web… Internett byr på andre måter å få realisert intensjonene bak ”Læreplan+” på: –aktivitet og fleksibilitet –tilgjengelighet –toveis kommunikasjon  Tungt stoff: kan bli morsomt??  Levende bilder også i prosjektarbeid!? Min hovedfagsoppgave

12 Men… Hvorfor gjør vi dette? Videoformatet har verdifulle egenskaper: –sammenheng –felles referanseramme –oppmerksomhet Må bli del av noe større Min hovedfagsoppgave

13 Noen som vil prøve? Skolen må ha bredbånd (og en entusiastisk lærer) Utprøving januar/februar 2002 Tema: globale miljøproblemer Prosjektet ”Fra video til web”

14 Referanser Andersen: I retorikkens hage Diesen: Eit hugtakande læremiddel? Erstad: Medieundervisning og mediebruk Koschmann: Paradigm shifts and instructional technology: An introduction


Laste ned ppt "Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google