Laste ned presentasjonen
1
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Bidra til økt verdiskapning basert på bruk av tre Innovasjon Kreativitet Skape noe nytt ”Bygg i tre-tre i bygg”
2
Ha det gøy Lære noe nytt Være kreative Jobbe tett sammen
Mål for gruppen Ha det gøy Lære noe nytt Være kreative Jobbe tett sammen
3
Valg av oppgave Alternativer: - Tre-sprit - Trehimling
- Byggesett i tre Grunn for valg av byggesett: Inkluderte alle Enkle forskrifter Samarbeidsoppgave Kreativitet Lager et nytt produkt
4
Konkretisering av oppgaven
Til bruk ved undervisning Barneskolen (lek og bygging) Ungdomsskolen (teori) Missing link i skolesystemet Forstå den virkelige verden Gjøre skoledagen spennende ”Lage et byggesett i stor skala, til bruk ved undervisning i skolen”
5
Læreplan, grunnskolen 1997 Elevene skal være aktive og selvstendige Se sammenheng mellom teori og praksis, handling og kunnskap Elevene skal få praktiske og konkrete oppgaver Praktisk arbeid kan gjøres i enkeltfag, på tvers av fag eller i prosjektarbeid
6
Tilvalgsfag i ungdomsskolen
Håndverkspreg Omfattende arbeidsoppgaver Arbeidstegninger Arbeidsplaner Prøve ut egne ideer og forslag til løsninger
7
Rekruttering til bygg-bransjen
Velge utdanning innen teknologi Få jenter inn på banen Ha fag og prosjekter som vekker interesse tidlig i grunnskolen
8
Bevisstgjøre nytteverdien av teoretisk kunnskap
Mål for produktet Bevisstgjøre nytteverdien av teoretisk kunnskap Gjøre læring morsomt Få barn til å forstå enkle konstruksjonsprinsipper Stimulere til gruppearbeid i grunnskolen Øke interessen for teknologiske fag
9
Funksjonelle krav Flerfunksjonelt Montere/demontere
Monteres uten skumle verktøy Lang levetid Enkelt å erstatte deler
10
Tekniske krav Bestå av få komponenter
Enkle deler som kan masseproduseres Ikke behov for etterbearbeiding Ikke tunge enkeltdeler
11
Estetiske krav Pirre nysgjerrigheten Oppfordre til lek
Utrykke robusthet Appellere til begge kjønn
12
Ikke for dyrt i salg Ikke dyrt å produsere
Økonomiske krav Ikke for dyrt i salg Ikke dyrt å produsere $$$
13
Konseptutvikling Mye skal kunne bygges av samme deler og konstruksjonsprinsipper Hus Bro Postkasse Benk Klatrestativ Romskip Slott Bil etc.
14
Konseptutvikling Valgte å bygge en bro som eksempel på løsning
Viser konstruksjonsprinsipper Kan bruke modellen etterpå Kan kjenne at ”bygget lever” Helhetlig prosjekt
15
Sammenføyning Tenke ut forskjellige måter å sammenføye tre
Prøver å tenke annerledes Styrke Varighet Produksjon
16
Sammenføyning Enkelt, tradisjonelt Ikke behov for avansert verktøy
Trebiter bores med hull Settes sammen med gjengestål, mutre og skiver
17
Broen Video
18
Bygging av modell Modell for å teste konstruksjonsprinsipper
Finne svakheter og styrker Kunne gjennomføre en brukertest
19
Bygging av modell Prøving og feiling
20
Bygging av modell
21
Konstruksjonsprinsipp vises godt, og kan bli testet ut.
Bygging av modell Konstruksjonsprinsipp vises godt, og kan bli testet ut.
22
Bygging av modell Pålitelig og sterk konstruksjon
23
Endelig resultat Vekt- test
Bygging av modell Endelig resultat Vekt- test
24
Brukertest 8. klasse, Rosenborg Elever positive, moro å bygge
Lærere mente det var tid til å innføre mer prosjekt ”Hvorfor må vi lære dette?” Godt å kombinere teori med eget byggverk Kan lære pytagoras, enheter, volum, areal osv.
25
Videre arbeid Flere mulige byggesett Idè-hefte
Utvikling av komplett læringsopplegg for undervisning Mer omfattende brukertest Kombinasjon med måleinstrumenter
26
Spørsmål ????
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.