Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal."— Utskrift av presentasjonen:

1 Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal og Sigrid Gjøtterud Seksjon for læring og lærerutdanning (SLL), Institutt for matematisk realfag og teknologi (IMT).

2 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hva bruker vi IKT til i undervisningen?  Vi utnytter IKT til kommunikasjon og organisering av læring  Vi veileder studenter gjennom læringsplattform  Vi har utviklet synkrone nettsamlinger via læringsplattformene

3 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Fjernundervisning?  Vi organiserer undervisningen med  12 ukes samlinger på campus  12 uker i praksis  Og bruk av nettet mellom samlinger  Altså det som også betegnes på godt norsk som ”blended learning”  Det betyr at vi kjenner studentene våre og vet hvem vi ”møter” på nettet

4 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Daglig bruk av LMS – Its learning  Informasjon –timerplaner, årsplaner, aktuelle lenker, orientering om praksis, orientering om ”alt” som foregår  Kommunikasjon  Mellom lærere og studenter –veiledning, praksisplaner, rapportinnleveringer, oppgaveinnleveringer osv.  Mellom studentene –loggrupper –Studentene organiserer prosjektgruppene sine i ”prosjektrom”, samskriving og diskusjoner, chatrom

5 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 To dagers nettsamling om etikk i lærerutdanningen  Klikkbar timeplan med bruk av: - chat - diskusjonsgrupper - streaming video - lenker - innleveringer av oppgaver Klikkbar timeplan

6 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Forskningen har hatt fokus på læringspotensialet som ligger i vekslingen mellom  egentenkning på bakgrunn av faglig stimulans (video, tekst mm),  tenke-skriving med rask respons (chat/nettprat), de snakker samtidig uten å snakke i munnen på hverandre, alle får snakket ut (polyloge samtaler)  reflekterende skriving m/respons (diskusjonsforum), og  sammensatte tekster En student skrev: ”min konklusjon er som i går - kjempefin måte å lære på, det at vi kan sitte hver for oss og lese/se film i fred og ro, så reflektere litt og skrive, også snakke sammen om det” Forskning

7 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Litt historie •I 1999 og 2000 var vi blant de første i Norge som gjennomførte synkrone nettsamlinger •Vi integrerte ulike verktøy via læringsplattformen kurs.nlh.no med blant annet bruk av streaming video. •Videoene utviklet vi selv sammen med et dokumentarproduksjonsselskap. Filmene ble lagt ut på UNIK- streaming server (på Kjeller) •Kjøpt inn videoproduksjonsutstyr med NRK-kvalitet til bruk i produksjon av videosnutter •Tatt initiativet til å få kjøpt inn streaming server ved eget institutt slik at UMB selv kan distribuere sine egne videosnutter

8 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar Produsert 86 videoer, november for bruk i ulike emner ved seksjonen (veileding og kommunikasjon) og ved andre lærerutdanninger og innen helsefagutdanninger - videoer om yrkeskvalifikasjoner i husdyrproduksjon til bruk for egne studenter, men også for lærere og elever i vgs. - og andre faglige videoer i samarbeid med andre institutter. - Utviklet lydfiler til forskerkurs Vi har videre utviklet

9 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Samarbeid med skoler i regionen  I 3 år har vi samarbeidet med videregående skoler i prosjektet Lærende nettverk om hvordan elever og lærere tar og kan ta i bruk IKT i naturfag. –Kunnskapsbygging gjennom samarbeid og samskriving med bl.a. WIKI  Lokal WIKI ved UMB til bruk i lærerutdanningen

10 UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Økonomisk støtte til ulike prosjekter fra:  SOFF (nå Norges universitetet) ,  KUF (nå KD) ,  HiAK  Utdanningsdirektoratet (Lærende nettverk bestående av totalt 20 skoler)  Prosjektene fått støtte internt fra studiedirektøren i og gjennom arbeidstidsbelastning hos ansatte ved IKBM, IHA og SHF.


Laste ned ppt "Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google