Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertVegard Skoglund Endret for 9 år siden
1
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem
2
Bakgrunn for prosjekt Etisk Kompetanseheving, KS Etikk prosjekt, utviklingssenter for sykehjem i Nordland - etisk refleksjonsarbeid ved bruk av drama og bildeteater. Personaltur hurtigruten, fokus på etikk Faggruppe Etikk på sykehjemmet Behovet for etisk refleksjon i hverdagen på sykehjemmet
3
Personaltur på hurtigruten mars 2011 Fokus på hverdagskultur - hva er de mest typiske tegnene på vår hverdagskultur, på godt og vondt? Hverdagsspråk - hvordan snakker vi sammen hos oss? Viktige verdier for godt samhold mellom ansatte på sykehjemmet - respekt, lojalitet, åpenhet og gjøre hverandre go` Foredrag, refleksjonsgrupper og rollespill Engasjerte ansatte og en flott dag - men så kom hverdagen...................
4
Hvorfor etikkkaffe? Prøve å skape en arena for å reflektere over viktige verdispørsmål Øke fokus på fag Øke bevisstheten på hvorfor vi handler som vi gjør. Tilrettelegge for faglige diskusjoner på tvers av avdelingene Prosjektmidler fra Utviklingssenter for sykehjem i Nordland
5
Prosjektet Internundervisning om etikk Tanken var å begynne smått - etikk kaffe x 1 i mnd Ansatte oppfordret til å komme med etiske dilemma Enkel servering fra kjøkkenet Tilbud til hjemmetjenesten og sykehjemmet Bruke psykiatrisk sykepleier med videreutdanning i veiledning
6
Slik ble resultatet..... Refleksjonsgrupper x 1 i mnd. Hjemmetjenesten deltok ikke, hadde en gang med kun hjemmetjenesten Ansatte måtte hentes/motiveres for å være med Vi brukte etiske dilemmaer hentet fra refleksjonskort Internundervisning I Desember hadde vi oppe etikk kalender med etisk refleksjon hver dag. Kopierte artikler som kunne skape refleksjon som ble lagt frem på vaktrom. Startet avdelingsmøter og personalmøter med refleksjon over et etisk dilemma Når vi var i gang var ansatte veldig engasjerte, og det ble oppfattet positivt.
7
Utfordringer.... Endringsarbeid blant ansatte er utfordrende og krevende Vanskelig å være pådriver alene Når jeg ikke kunne møte var det ingen som overtok hjemmetjenesten En læringsprosess å få ansatte til å forstå utfordringer med etiske dilemma, endre tankeprosessen til å innebære pasient, pårørende og ansatte Vanskelig å få fagruppen i etikk til å involvere seg
8
Veien videre...... Bygge videre på arbeidet som er begynt Mer internundervisning om etikk God erfaringer med å videreformidle interessante artikler for å skape refleksjon Jobbe videre med at flere involverer seg og bidrar til refleksjon i personalgruppen Benytte de mulighetene man har for etisk refleksjon i personalgruppen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.