Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk Kraftsalgbarometer En måling av kundevennlighet og salgsegenskaper hos landets kraftselskaper. 48 Kraftselskaper har blitt målt ved hjelp av mystery.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk Kraftsalgbarometer En måling av kundevennlighet og salgsegenskaper hos landets kraftselskaper. 48 Kraftselskaper har blitt målt ved hjelp av mystery."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk Kraftsalgbarometer En måling av kundevennlighet og salgsegenskaper hos landets kraftselskaper. 48 Kraftselskaper har blitt målt ved hjelp av mystery calls

2 Norsk Kraftsalgbarometer Norsk Kraftsalgbarometer er Polarfakta’s salgs- og servicemåling for energibransjen. Barometeret ble første gang gjennomført i 2009 og baserer seg på målinger utført av profesjonelle intervjuere. Dette gjennomføres 4 ganger pr år.

3 Gjennomføring Intervjuerne presenterer seg som mulig kunde – det benyttes flere ulike caser, eksempelvis: ”Jeg har flyttet til deres markedsområde og ønsker å bestille strøm. Hvilke tilbud kan jeg få? Hva anbefaler du?” ”Har kjøpt en hytte / fritidsbolig i deres distrikt og ønsker å bestille strøm. Hvilke tilbud kan jeg få? Hva anbefaler du?” Vanlig salgssamtale - spør etter strømpriser. (Ny fra 2. kvartal 2011)

4 Målekriterier En eller flere salgspersoner i det enkelte kraftselskapet har blitt målt på følgende kriterier 5 måleparametre (Skala fra 1 – 10 poeng, hvor 1 er laveste og 10 er høyeste) Svartid telefon sekunder, fra meny til svar av kundebehandler Meny i telefonsystemet –Antall valg –Oppbygging av valg –Stemme i menyen

5 Målekriterier Kvalitet på kundebehandler –Stemme og stemmebruk –Språk/ høflighet –Servicevilje Produktkunnskap –Kundebehandlers produktkunnskap –Råd og anbefalinger Closing / salgsteknikk

6 Resultater 5 beste av totalt 48 kraftselskap Gjennomsnittet av de 5 målekriteriene totalt sett. Maks poeng er 50. 1. Hallingkraft48,0 2. SFE Kraft42,4 3. HelgelandsKraft42,0 4. Ishavskraft41,8 4. Norgesenergi41,8 Totalt gjennomsnitt for alle 48 selskapene ble 34,9 poeng.

7 Resultater Hallingkraft 2.kvartal 2014 MålekriterierGjennomsnittet av 5 calls Antall sekunder - svartid 10,0 poeng Meny i telefonsystemet 10,0 Kvalitet på kundebehandler 10,0 Produktkunnskap 9,8 Closing / Salgsteknikk 8,2 Totalresultat 48,0

8 Selskapene som er målt i undersøkelsen ASKØY ENERGI KRAFTSALG EB HANDEL EIDSIVA MARKED FBD FITJAR KRAFTLAG FJORDKRAFT FORTUM FOSENKRAFT FREDRIKSTAD ENERGISALG GUDBRANDSDAL ENERGI HADELAND ENERGI HAFSLUND STRØM HALLINGKRAFT HAUGALAND KRAFT HELGELANDSKRAFT HURUM KRAFT HÅLOGALAND KRAFT ISHAVSKRAFT ISTAD KRAFT KRAFTINOR KVAM KRAFTVERK KVIKNE OG RENNEBU KRAFTLAG LIER EVERK LOS LUSTER ENERGIVERK LYSE LÆRDAL ENERGI MIDTKRAFT BUSKERUD MIDT-TELEMARK ENERGI NORGESENERGI NTE MARKED ORKDAL ENERGI RAUMA ENERGI KRAFT RINGERIKS-KRAFT RØYKEN KRAFT SFE KRAFT SKS KRAFTSALG SOGNEKRAFT STRANDA ENERGIVERK SVORKA ENERGI TAFJORD MARKED TELINET ENERGI TRONDHEIM KRAFT TRØNDERENERGI MARKED TUSSA-24 USTEKVEIKJA ENERGI VALDRES ENERGIVERK VARANGER KRAFTMARKED SHAVSKRAFT AS, Hallingkraft AS, NORE ENERGI AS, Valdres Energiverk AS, ODDA ENERGI AS, HELGELANDSKRAFT AS, NORGESENERGI AS, TINN ENERGI AS, EIDEFOSS AS, EIDSIVA MARKED AS, BARENTS ENERGI AS, INDRE HARDANGER KRAFTLAG AS, SKS KRAFTSALG AS,TRØNDERENERGI KRAFT AS, Ustekveikja Energi AS, VOSS ENERGI AS, JOTUNKRAFT AS, KRAFTINOR AS, OPPDAL EVERK AS, RAUMA ENERGI KRAFT AS, TUSSA-24 AS, BE KRAFTSALG AS, FAUSKE LYSVERK AS, ISTAD KRAFT,NORDDAL ELVERK AS, ORKDAL ENERGI AS, GUDBRANDSDAL ENERGI AS, RØDØY-LURØY KRAFTVERK AS, DALANE KRAFT AS, FREDRIKSTAD ENERGISALG AS, HURUM ENERGIVERK AS, Kvinnherad Energi AS, SKAGERAK KRAFT AS, Energipartner AS, FLESBERG ELEKTRISITETSVERK AS, FJORDKRAFT AS, Stange Energi AS, LYSE AS, OPPLAND ENERGI AS, LIER EVERK AS, MIDTNORGE KRAFT AS, MIDT-TELEMARK ENERGI AS, RINGERIKS- KRAFT PRODUKSJON AS, SELBU ENERGIVERK AS, SVORKA ENERGI AS, FOSENKRAFT AS, HAFSLUND DRIFTSSENTRAL AS, KVAM KRAFTVERK AS, TRONDHEIM ENERGI KRAFTSALG AS, HAFSLUND STRØM AS,HAUGALAND KRAFT AS, NORDMØRE ENERGIVERK AS, TROMS KRAFT MARKED AS, ENERGISELSKAPET BUSKERUD AS, FORTUM MARKETS AS, LOS AS, NORD-TRØNDELAG ELEKTRISITETSVERK NETT AS, VEST-TELEMARK, KRAFTLAG AS, RØYKEN KRAFT AS, TAFJORD MARKED AS, HADELAND ENERGI AS, EVENES KRAFTFORSYNING AS, MELØY ENERGI AS.


Laste ned ppt "Norsk Kraftsalgbarometer En måling av kundevennlighet og salgsegenskaper hos landets kraftselskaper. 48 Kraftselskaper har blitt målt ved hjelp av mystery."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google