Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP

2 Disposisjon Fire- fem erfaringer Vurdere erfaringer i forhold til –Faser av læringsprosessen –Økt effektivitet vs. fremme læring

3 Modeller vi har prøvd ut i natufagdidaktikk (eksempler!) Fokus: Bruk av IKT i egen undervisning –vs. undervise i bruk av IKT-verktøy –vs. bruk av IKT til administrering av, og informasjon om undervisning og studiet –vs. undervise i bruk av IKT i undervisning i skolen –vs. undervise i bruk av IKT i en lærers arbeid med planlegging og administrering

4 A. Erfaringsbaserte diskusjoner Om fagsyn og bruk av forsøk –Utvikle studentenes syn på naturfag som prosess –Samtaleforum på LUVIT, basert på egne publiserte tekster Utvikle og vurdere kriterier for vurdering av naturvitenskapelig dimensjon ved kontroverser –Utvikle studentenes grunnlag for å kunne undervise i kritisk vurdering av informasjon –Innlegg i den nettbaserte ”Skoleavisa”

5 Naturfag som prosess (epistemologi) Naturfag som danning (kritisk vurdering)

6 Hvorfor skriftlig? Fremme gjennomtenkning Skriftliggjøring krever, og fremmer, klarere tanker Demokratisk Kan gå tilbake til innlegg i etterkant

7 B. Interaktiv bruk av Word Utvikle læreplantenkning (Kort demonstrasjon) Bruke disposisjonsvisning Studentaktiverende

8 C. Prosessorientert skriving Studenter skriver tekstoppgaver elektronisk Kollegaveiledning Veiledning pr. e-post

9 D. Bruk av PowerPoint Presentasjon Interaktivitet (5-15 studenter!) –Diskusjonstriggere –Interaktivitet

10 E. Seminarmodell (på trappene) Forutsetter at studentene har lest tekster eller gjort erfaringer i forkant Pålegge studentene forberedelsesoppgaver –Problemstillinger, kommentarer, sammendrag, … –Publisere på LUVIT i forkant av seminaret Mål : –Bearbeide teori og erfaringer –Integrere teori og praksis, pedagogikk og fagets fagdidaktikk

11 Tilrettelegge for alle faser av læringsarbeidet? Læringsfaser Hvor ligger våre erfaringer? InputBearbeiding Konsolidering

12 Hvorfor IKT i undervisning? –Fremme læring –Økt fleksibilitet –Økt effektivitet Hva er våre erfaringer?

13 Utfordringer og dilemma 1. Tidsressurs som medgår –Fra fellesforelesinger til individuell veiledning? –Eks. prosessorientert skriving? Mer læring, samme effektivitet? Mer læring OG mer effektivitet?

14 Utfordringer og dilemma 1. Tidsressurs som medgår 2. Inkludere ’bearbeiding’ i tillegg til input? –Mer læring, mindre effektivt? –Eks. interaktiv bruk av Word –Eks. veiledning

15 Utfordringer og dilemma 1. Tidsressurs som medgår 2. Inkludere ’bearbeiding’ i tillegg til input? 3. Skal vi tilrettelegge for konsolideringsarbeidet? –Mer læring, mindre effektivitet? –Eks. kollokviegrupper?

16 Utfordringer og dilemma 1. Tidsressurs som medgår 2. Inkludere ’bearbeiding’ i tillegg til input? 3. Skal vi tilrettelegge for konsolideringsarbeidet? 4. Gå fra ’input’ til ’bearbeiding’ –Mer læring, opprettholde effektivitet? –Tilrettelegge for at studentene bruker egenstudium av litteratur som ’input’ –Eks. seminarmodell

17 Utfordringer og dilemma 1. Tidsressurs som medgår 2. Inkludere ’bearbeiding’ i tillegg til input? 3. Skal vi tilrettelegge for konsolideringsarbeidet? 4. Gå fra ’input’ til ’bearbeiding’ 5. Selvinstruerende opplæring? –Økt effektivitet og fleksibilitet? –Faglig tilbakemelding på gryende forståelse fra faglærer? Studenter kan bekrefte hverandres misforståelser –Kunnskap er mer enn evne til reproduksjon Vurdering og refleksjon

18 Utfordringer og dilemma 1. Tidsressurs som medgår 2. Inkludere ’bearbeiding’ i tillegg til input? 3. Gå fra ’input’ til ’bearbeiding’ 4. Skal vi tilrettelegge for konsolideringsarbeidet? 5. Selvinstruerende opplæring?

19


Laste ned ppt "Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google