Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september 2014 v/ Tor Egil Sæve Vi lager en signalstrategi fordi: Behov for godkjente signalsystemer – ebilock – merkur Aldrende signalanlegg – ATC (svenskene går for ERTMS) , releanlegg Samferdselsdep. har bedt oss om å lage en ERTMS implementeringsplan Samtrafikkforskriften stiller krav til det Prosjektet er utløst av behovet for å fornye aldrende eksisterende signalsystem. Ved en slik fornyelse vil det være mulig å designe anlegg med forbedret sikkerhet, oppetid og funksjonalitet som muliggjør en effektiv og sikker togdrift og forvaltning av infrastrukturen.

2 ERTMS ombordutstyr Agenda
Ombordutstyr prosjektene Specific Transmission Module (STM) ERTMS On-board System (EOS) Ombordutstyr til Erfaringsstrekningen (ERTMS pilotprosjekt Østfoldbanen østre linje)

3 ERTMS ombordutstyr EOS STM ETCS FRS/GRS EOS SRS Utveckling Validering
Godkänd ETCS/EOS JVS/AO Fungerande ETCS/STM ombordsystem STM FRS SRS Notifierad Utveckling Validering Godkänd STM JVS/AO

4 STM og EOS prosjektene STM Samarbeidsavtale
Samarbeidet med Banverket/ Trafikverket og Ratahallintokeskus startet i 2001 samarbeidsavtale signert 2004. Rammeavtale inngått med Ansaldo Signal System AB i 2004 Leveranse av spesifikasjons- og utviklingsarbeidet Vilkår for serieleveranser og forvaltning av STM. SJT godkjenning i 2013 STM1N fra Ansaldo STS som samtrafikkomponent.

5 STM og EOS prosjektene EOS 1, V2.0 EOS 1, V2.1 EOS 3, V3.0 EOS 3, V3.1
Samarbeidsavtale Avtale mellom Jernbaneverket (JBV) og Banverket (BV) i 2007 Rammeavtale inngått med Bombardier Transportation Sweden AB i 2008 Utvikling og avrops muligheter (serieinstallasjoner) AOS_BV Release EOS3 Baseline 2.3.0d utstyr EOS 1, V2.0 EOS 1, V2.1 EOS 3, V3.0 EOS 3, V3.1 STM 1.3 STM 1.4 STM 2.0 STM 2.0

6 ERTMS Erfaringsstrekningen
Drømtorp plo. Kråkstad st. Skotbu plo. Mysen st. Solsletta plo. Knapstad plo. Spydeberg st. Tornerud plo. Askim st. Løken plo. Heia plo. Botten plo. Rakkestad st. Bodal plo. Ise st. Hotvedt plo. Sarpsborg Fredrikstad Halden Moss Ski st. Oslo Tomter st. Sarpsborg st. Teststrekning Teststrekning

7 Erfaringsstrekningen Kjøretøyene

8 Erfaringsstrekningen Status ombordutstyr
Robel (1 stk.) Innehar tillatelse til bruk på klasse B-utrustet strekninger på det nasjonale jernbanenettet Testtillatelse på ERTMS Teststrekningen til Sertifiserings- og godkjenningsprosessen knyttet til klasse A-utrustet infrastruktur pågår. Togsett (1 stk.) Tillatelse til transport og testkjøring på klasse B-utrustet strekninger det nasjonale jernbanenettet og på ERTMS Teststrekningen til LM7 (2 stk.) Fabrikkmontert ERTMS ombordutstyr Første ERTMS maskin ankommet Norge i uke 37. Tillatelse til transport og testkjøring på klasse B-utrustet strekninger det nasjonale jernbanenettet og på ERTMS Teststrekningen til T75 (9 stk. Flirt) Første togsett tas ut av trafikk medio september 2014 for start installasjon av ERTMS ombordutstyr.

9 Acceptance Process STM GP GA SA v. 20140201/TES 5 Safety Information
Bombardier NoBo Train Operating Company CoC = Certificate of Conformity DoC = Declaration of Conformity DoV = Declaration of Verification GA = Generic Application GoIC = Group of Interoperability Constituents GP = Generic Product ISV = Intermediate Statement of Verification OB = Onboard SA = Specific Application SoC = Statement of Conformity CoV = Certificate of Verification DeC = Design Examination Certificate ISA Supplier SJT JBV Reviews and Accepts JBV Premiss 5 STM Safety Information Recorder DoC 6 External STM DoC STM National Requirements Compliance Report Recommendation for Approval CoC DeC DoC ISA Report Safety Case Approval Verification GP GA 1 2 3 4 7 8 9 GoIC ETCS OB GP Safety Case GoIC ETCS OB GP ISA Report GoIC ETCS OB GP CoC GoIC ETCS OB GP DoC EOS OB GA Safety Case EOS OB GA ISA Report EOS OB Assy ISV non-traintype 10 11 12 13 16 EOS OB SA Safety Case EOS OB SA ISA Report EOS OB Assy SoC CoV traintype EOS OB Assy DoV Permission to Use SA 14 Operational Safety Case 15 Commission v /TES

10 Eksempel LM7; Sikkerhetsaktiviteter i JBVs ombordutstyrprosjekt
Intern sikkerhetsplan for installasjon av EOS3 v3.1 på Kjøretøyet (Søker) Hensikten med sikkerhetsplanen er å beskrive sikkerhetsstyring i arbeidet med installasjon av EOS3 v3.1 på Kjøretøyet. Arbeidet som omhandles i en slik plan kan eksempelvis være: Beskrivelse av installasjon av EOS3 på Kjøretøyet. Hvordan vi planlegger å teste ombordsystemet Hvordan vi tenker å dokumentere sikker gjennomføring av testing Hvordan vi tenker å dokumentere sikker integrering av EOS3 i kjøretøyet og sikker integrering av kjøretøyet med EOS3 mot infrastruktur. Signifikansvurdering av endringen i henhold til felles metode for risikovurdering (CSM RA) av installasjonen. (Søker) Melding om endring av kjøretøy (ref kjøretøysforskriften §13) (Søker) Testplan for testing av installasjonen, hva som er utført i Østerrike og hva som skal utføres i Norge. (Søker) Risikoanalyse av testplan for tester som skal utføres i Norge (Søker) Søknad om transport– og testkjøring (ref kjøretøysforskriften §12) (Søker)

11 Eksempel LM7; Sikkerhetsaktiviteter i JBVs ombordutstyrprosjekt
Risikoanalyse av sikker integrering av EOS3 i Kjøretøyet og sikkerintegrering av Kjøretøyet med EOS3 mot infrastrukturen (Søker). Farelogg for Kjøretøyet med EOS3 (Søker) Installasjonstester (Leverandør) Sikkerhetsbevis for EOS3-installasjon i Kjøretøyet (Leverandør) ISA-rapport for EOS3-installasjon i Kjøretøyet (ISA) Sikkerhetsvurderingsrapport fra asesserende enhet iht. CSM-RA (Søker, uavhengig enhet). Sikkerhetsrapport for EOS3-installasjon i Kjøretøyet (Søker) Søknad om tillatelse til å ta i bruk på klasse B-utrustet infrastruktur (ref kjøretøysforskriften §14-17) (Søker) Sertifisering fra Teknisk kontrollorgan (NoBo) av EOS3-installasjon i Kjøretøyet (NoBo) CE-konformitetsdeklarasjon Søknad om tillatelse til å ta i bruk på klasse A-utrustet infrastruktur (Søker)

12 Noen erfaringer/ refleksjoner
Relativt nytt regime, vi lærer mens vi «går». Vi får bedre og bedre oversikt hvordan ting skal dokumenteres. Etter hvert som godkjenningsprosessen blir mer «standardisert» vil kommende prosjekter i større grad kjenne til hvilke aktører og dokumentasjon som skal involveres og produseres. Godkjenningsprosessen på ERTMS utstyret i rammeavtalen på klasse-B utrustet infrastruktur er gjennomført med JBVs Robel og er relativt forutsigbar for etterfølgende Kjøretøy. Prosessen knyttet til godkjenning av Robel på klasse-A utrustet infrastruktur begynner å falle på plass, men er p.t ikke gjennomført. Bra samarbeid med SJT Tidlig involvering. Etabler tett dialog. Tilsynet veileder om regelverket og forståelsen av dette. Å komme i gang tidsnok med godkjenningsprosessen er viktig Ise stasjon

13 Takk for oppmerksomheten!
Rakkestad Ise


Laste ned ppt "Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google